Marginalkvarten, dagslurar i vagn, ramsande...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Marginalkvarten, dagslurar i vagn, ramsande...

Inlägg av vitsippan »

Hej :D !
Vi håller på att kura vår lilla Emil, snart 5 mån, och idag är det första dagen i uppföljningsveckan. Jag har lite frågor som har dykt upp men först vill jag bara berätta att vi lever i lyckorus :D för tillfället. Från att ha vaknat varannan timme hela sitt lilla liv har Emil de senaste två nätterna sovit ca 11 timmar (legat i sängen 12) med yttert lite ingripanden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Dagslurarna är dock fortfarande besvärliga. Det jag undrar är:

1. Nu kör vi dagslurarna i spjälsängen åtminstone en vecka till har vi tänkt men sen vill jag ju kunna vara mer rörlig. Hur ska man göra, hur gör ni :?: På mage i vagn får han knappast plats i liften. Och hur är det med PSD om barnet sover på mage i vagn? Där kan man ju inte ha larmet :-k . Om jag lägger honom på rygg i vagnen förstår han väl inte att det är dags att sova?

2. Jag har just varit ute på promenad med Emil. Hans eftermiddagslur ska vara 16.00-16.45. Kl 15.30 började han att klippa med ögonen och jag satte igång att kittla och spralla för att hålla honom vaken. Det blev svårare och svårare och till slut gick det helt enkelt inte - han blev ledsen och arg för att han inte fick sova och när jag slutade somnade han bums :sleep: . När vi kom hem la jag över honom i spjälsängen på rygg - protester i 10 sek sedan somnade han om. Nu undrar jag - gjorde jag rätt :?: Kan man utnyttja marginalkvarten även på 45 min sovpassen? Ska jag väcka honom som vanligt eller 15 min tidigare nu? Skulle jag låtit honom fortsätta att sova på vagnen när vi kom hem? Förmodligen skulle han ju då vakna och inte fatta att han skulle somna om.

3. När man har sagt påminnelseramsan vid läggning är det då viktigt att det går ett par minuter till nästa gång om han fortsätter att gnälla eller ska jag fortsätta med ramsan i passande tonläge för att få den där "dialogen" :?: Och efter bekräftelsen, om han sätter igång att gnälla igen, ska jag dra påminnelseramsan x4 på en gång då eller är det bättre att avvakta?
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Oj, det blev visst fel i fråga 2. :roll: Det ska såklart stå att jag la honom på MAGE i spjälsängen :)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart - lyckorus :lol: Ta fasta på det.

Nätterna kommer först. Dagslurarna tar lite tid. Alltid är det något som krånglar, dvs en del polletter tar lite längre tid på sig att trilla ner än andra. Kuren fortsätter och är en process. Ha målet för ögonen och ta det lugnt :!: Det gäller att odla Attityden av Självklarhet :wink:

:arrow: Lite mer tålamod, alltså, kombinerat med lugn målmedvetenhet.
:arrow: Lite större förtroende för lilla barnet :!:

Här regnar nyheterna och han hänger med så gott han kan. Men Rom byggdes inte på en dag. Rom blev å andra sidan väääldigt stadigt - "Den eviga staden" :!:

1. Sedan är sedan, nu är nu. Uppföljningsveckan betyder inte att allt är klart. Uppföljningsveckan betyder att man följer upp det man har initierat, så att det får en chans att landa och sätta sig. Fortsätt nu bara fint :!:

Kan du göra vagnen platt för magläge utan lift :?: Kör annars liften. Han borde få plats. Han har fått korn på magläget och sover bäst på mage nu. Larmet kan du visst ha. När du går, får du hålla koll. När vagnen står stilla, funkar larmet.

2. Han var så trött därför att han blir allt tröttare nu ju mer han sover. Han har så oändligt mycket sömn att ta igen. Vill du hålla vaken ska du ta upp honom och intressera honom för saker att titta på. Håll på så länge det går. Sedan ska du hålla schemat. 45-min kan man inte lägga marginalkvart på; det är inte snällt. Men redan med en 1,5 timmes kan du det. Åt båda hållen om så skulle vara. Håll tiderna så absolut nära du någonsin kan, speciellt nu under uppföljningsveckan! Han är febrilt sysselsatt med att lära sig vad som gäller. Gör det så enkelt för honom som möjligt.

3. Här finns inga andra regler än att du ska 1. lyssna av och 2. backa, först och kontinuerligt. Det går inte att säga vad man alltid ska göra och inte göra eftersom SHN är en process, inte någonting statiskt, inte en "metod" eller ett regelverk. Du ska störa så lite som möjligt. Bekräftelseramsan skulle redan dragits ihop med påminnelsen och påminnelsen i sin tur ska knappast behövas längre. Läs på Lathunden några varv till och peppa dig och känn att du hela tiden ligger ett steg före, med målet oavbrutet för ögonen :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Tack för snabbt och grundligt svar :)
Det är samma visa med dagslurarna idag :( .
Emil verkar inte fatta alls varför han ska sova mitt på dagen. Nu på eftermiddagen verkade han jättetrött redan vid 15-tiden och från 15.30 fick jag kämpa för att hålla honom vaken. Vi busade och han verkade kvickna till. Sen la jag honom tillräta i spjälsängen, solfjädrade, gick ut med ramsa x4 och avslutade med bekräftelse x 2. Nu ligger han sedan 20 min och gnäller och har bökat sig fram till hörnet av spjälsängen - verkar inte alls bekvämt. Jag stålsätter mig för att inte gå in till honom. Ska jag bara låta honom gnälla nu tills han tystnar (förmodligen inte förrän sovtiden är ute enl schemat)? Ska jag alltså inte bekräfta igen när han tystnar?
Lua

Inlägg av Lua »

De lurar som är 5, 20 eller 45 minuter tar man tid från det barnet somnat och låter dem sova sin tid.

Kram Lua.
Lua

Inlägg av Lua »

Och du ska nturligtvis INTE störa när lilleman lär sig lösa världsproblem! :D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej!
Så här ska det vara med lurarna
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8396
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

vitsippan skrev:Det är samma visa med dagslurarna idag :( .
Var kom den visan ifrån :?:

Dt är du som förändrar. Det är du som leder. Det är du som ger de för barnet nöjaktiga svaren, i handling - svaren han verkligen frågar efter :wink:

Tack, Lua och tack, susanneethel - läs och lär, kära lilla stora vitsippan :wink:
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

:) Tack för svaren :!:

Idag har det gått bättre än vanligt att få Emil att komma till ro på dagen :D MEN ett problem kvarstår... Han vaknar ALLTID 5-10 min före klockslaget då det är dags för väckning. Då vet jag inte om jag ska 1. börja om med ev tillrättaläggning och ramsa 2. avvakta och vänta tills han har blivit tyst för att då ta upp honom (vilket ju kan ta lång tid) eller 3. vara beredd lite innan klockslaget och ta upp honom när han vaknat av sig själv men innan han hunnit "jobba upp sig" :?:

Sen en liten fråga till om det här med tiderna: Mitt på dagen när han ska sova 1,5 tim hur ska jag då tänka med väckning om det tar 20 min för honom att somna? Ska jag räkna 1,5 tim från då han somnade - då håller jag ju mig inte inom marginalkvarten :?:
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Jag glömde att skriva att han alltså låter ledsen :( när han vaknar och jag vet därför inte hur jag ska göra.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

vitsippan skrev: Han vaknar ALLTID 5-10 min före klockslaget då det är dags för väckning.
:D Duktig gosse :!: Han håller redan på att bli sin egen lilla klocka.

Marginalkvarten är till för sådant här. Man MÅSTE inte låta hela kvarten gå. Det handlar om att ha en marginal på högst en kvart. Han har tagit sig 5 eller 10 minuter. Utmärkt. Han förstod precis :lol:

Det tar dock en liten stnd för små barn - även nyfödda - att vakna. Du hinner hugga honom innan han kommer i närheten av att skrika, särskilt som du vet exakt när det "brukar" inträffa. (Å andra sidan: varning för "brukar" och "ALLTID" :evil: Kuren är en process. Det gäller hela tiden att lyssna av och överväga exakt rätt ingripande - eller inte ingripande - just där och då.)

1,5 tim-luren tillåter marginalkvart. Det gör däremot inte 5- och 20- och 45-minuterslurarna. Så se bara till att du/ni hamnar inom marginalkvarten :!: Så rubbas inte schemat. (Försök sedan inte kompensera; håll tiderna.)
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

:D Tack för goda råd :!:

Inatt slog Emil sovrekord igen :D \:D/ Somnade nästan direkt vid nattning kl 19.00, vaknade 6.30 och låg och småpratade lite tills "Godmorgon!" kl 7.00 :!:

Han kommer till ro ganska snabbt vid dagslurarna också nu och mot slutet av sovtiden är jag beredd att ta upp honom innan han blir ledsen, sover sällan tiden ut.

Nu undrar jag; vid 45-minuters-lurarna ska man ju inte ta till marginalkvart. Hur ska jag då göra när han vaknar ledsen 10 minuter för tidigt :( :?:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"