Behöver hjälp med dagslurarna!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
iaochfanny

Behöver hjälp med dagslurarna!!

Inlägg av iaochfanny »

Är inne på min andra vecka av kuren. Nätterna har och har alltid gått som en dans. Hon är uppe en stund tyst, men somnar sen själv. Jag behöver aldrig ramsa mer än när jag går ut... kan det vara så att ramsan inte "tagit" på henne eftersom hon somnar själv? Eftersom hon skriker som en tok på dagarna när hon ska vila, så kanske hon inte "fattar" ramsorna?? Tycker lite synd om henne, hon skriker i minst 40min, somnar lite ledsen antar jag och får då bara ca:45min vila istället för 1,15. Hur får jag henne att somna harmoniskt på dagarna?
Mvh Ia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Behöver hjälp med dagslurarna!!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :lol:

Hur gammalt är barnet :?: Kan du få med det i din profil, tror du, så det syns under dina inlägg :?:
iaochfanny skrev:kan det vara så att ramsan inte "tagit" på henne eftersom hon somnar själv? Eftersom hon skriker som en tok på dagarna när hon ska vila, så kanske hon inte "fattar" ramsorna?? Tycker lite synd om henne, hon skriker i minst 40min
Måste medge att jag inte riktigt förstår frågan :?: Hur tänkte du dig att ramsan skulle fungera :?: Att hon somnar själv är ju strålande och precis vad som är meningen, men att hon skriker "i minst 40 min" är verkligen ingenting vi kan acceptera, och då är det ramsan som ska både ge besked om vad som gäller (som du gör till kvällen) och lugna, vid behov. Det är du/ni som ramsar som ska kunna få ramsan att ta och nå fram, och det skulle ha varit gjort för länge sedan, om man säger.

Och DET är det synd om henne för, men jobbet är ditt/ert :!: Vill du förklara lite närmare hur du resonerar och vad du tror :?:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
iaochfanny

Inlägg av iaochfanny »

Hon är 8månader.
på dagarna lägger jag henne tillrätta i sängen, och så fort jag börjar gå ut (med ramsa) ställer hon sig upp och skriker. jag fortsätter med (dag)ramsan. Väntar.... och hon är fortfarande missnöjd. Ramsar bestämt utanför... men hon stegrar sig . Så där kan vi hålla på i 30-40min
Tips??
iaochfanny

Inlägg av iaochfanny »

Hann inte skriva klart...
kan det vara så att det är för ljust i rummet?? (har mörkläggningsgardiner men de släpper igenom på sidorna)? Ska jag ändra på mitt schema?
Så här ser Fannys dagar ut;
6.45 Vaknar, tuttar
7.15 Frukost med mamma och pappa(gröt och bröd)
8.45-10.00 sova
10.30 Lunch
14.00 mellis
14.30-15.45 sova
17.00 middag
18.00 Bad
18.30 Välling
19.00 sova

En fråga till; hur får jag henne att somna i vagnen om jag skulle vilja det? Är det mörkläggning som gäller då oxå?
När hon ska sova på dagarna brukar jag lugna med en solfjäder, men hon kan ibland få "panik" när jag gör den på dagarna. Hon vill inte sova och är ett VÄLDIGT aktivt barn.
När det gäller ramsandet så reagerar hom lugnade på det på kvällarna, men får panik när jag ramsar på dagarna. På kvällarna är hon trött och vill sova, men på dagarna vill hon vara med och vara vaken. Ska jag dra ner på dagslurarna, sover hon för mycket?
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Vad går du efter :?: Har du boken Sova hela natten :?: Eller har du läst här på forumet :?:

:arrow: Man skiljer dagen från natt. Det ska alltså inte mörkläggas dagtid. Lilla barnet kan förvirras av att det är mörkt och tro att hon ska sova natt.

:arrow: 1 tim 15 min är inget naturligt sömnrytmspass. Du har båda lurarna till den tiden. Det brukar göra all skillnad att hålla sig till sömnrytmspassen 5, 20, 45 min respektive 1,5 tim, 2 tim, 3 tm.

:arrow: Hennes sömnbehov ligger på ca 14,5 tim/dygn. Jag får ihop 14 tim 15 min på papperet, men det du berättar om hur det ser ut i praktiken tyder på att hon sover för lite, verkligen inte för mycket.

:arrow: "Paniken" (ett uttryck du inte ska gödsla med; panik är allvarliga saker :!: ) dvs förvirringen och ilskan, som hon visar på dagarna, kommer sig med största sannolikhet av din osäkerhet, att du inte lämnar henne i fred, att du inte har bra tider, att du hoppas på hennes godkännande, instämmande nickningar, om du förstår vad jag menar - att du helt enkelt ställer frågor, i handling, i stället för att vara den som ger henne svaren. Om och när hon frågar efter dem :idea:

Man tycker inte om att tänka på det, men faktum är att man stör, många gånger. Aktiv eller inte så kan hon, precis som du och vi alla, både behöva och vilja vara i fred, och speciellt när hon ska sova.

Skrattet till go'nattet, även inför dagslurarna, hur är det med det :?:

Se över schemat, och läs Lathunden, tycker jag, några gånger till, många gånger till :!: Läs även Verktygslådan och Tips på vägen.

Och medan du gör det: sug i dig Attityden, den fullkomligt tveklösa Attityden av Självklarhet :wink: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"