Ledsen när jag slutar buffa!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
vitsippan

Ledsen när jag slutar buffa!

Inlägg av vitsippan »

Hej!
Vi är nu inne på dag 2 i SHN-kuren. Hittills har det gått över förväntan men dagslurarna idag är jobbigare än igår. Jag befarar att vi hamnat i "buffningsträsket" och skulle behöva lite råd hur vi tar oss upp :roll:
Jag gör så att jag går in med Emil, lägger tillrätta, solfjäder. Då börjar han protestera högljutt, lyfter huvudet och sprattlar med armar och ben. Jag börjar då buffa och tar i mer när han stegrar och mindre när han lugnar sig. Han håller sig sedan lugn så länge som jag buffar även om jag gör en ytterst liten buff-rörelse. När jag sedan flyttar händerna till solfjädern igen börjar han gny och lyfta huvudet. Jag har då gått ifrån med dagramsan. Då sätter det fart ordentligt - Emil låter uppriktigt ledsen och vänder sig varenda gång på rygg åt höger. Eftersom han inte lärt sig vända till mage riktigt än så blir han liggande där. Jag har då gett påminnelseramsan igen vilket inte gett resultat så jag har gått in till honom och börjat om från början och så har det hållt på. Tacksam för råd! Jag fasar för inatt när jag ska ta över...
Stolt mamma till Emil född 060428 och Jonatan född 071201
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Ack ja, du har så rätt :D Så här går det till när man fastnar i det beramade buffningsträsket :roll: Lilla ungen ääälskar att bli buffad (redan, vilket får anses som snabbtänkt :shock:) :lol:

Gräslig som man då är (måste vara), SLUTAR man buffa.

Och reaktionen på det blir inte glad :evil:

1. Lägg tillrätta snabbt men distinkt. Tryck till en liten aning på armar, ben, huvud, allt eftersom.

2. Solfjädra inte här. Gå direkt på buffning och ta i precis lite "hårdare" än du tror kan vara skönt. Det är nämligen inte meningen att det ska vara så skönt längre. Buffa EN, två tre fyr-å-EN, två tre fyr-å-EN, två tre fyr - och SLUT. Bre ut händerna kvickt och bestämt och tryck till. Räkna sekunder: en, två, tre, fyr. Tryck ner med Attityden som inte lämnar någon plats för invändningar, än mindre för några krängningar eller vändningar. Lilla ungen ska hållas på plats, punkt.

3. Lägg halva din kroppstyngd på ett sista, avslutande hastigt tryck och res dig och GÅ, vänd mot dörren, utan en blick på lilla optimisten och utan ett öra öppet.

4. Servera ramsan x4 med seriöst magstöd och klar Attityd på väg ut genom dörren, utanför dörren och på väg bort från dörren (högt så den hörs rejält hela vägen).

5. Avvakta enligt Lathunden. Läs på :!: INGEN mer trafik inne i rummet.

6. Förrän han sovit och börjar ställa frågor och låta olycklig - inte förr - då upprepar du enligt ovan.

Got it :?: :!: Det här fixar du :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
vitsippan

vända tillbaka till magläge?

Inlägg av vitsippan »

Tack för svaret :D Jag tycker jag har läst på så mycket men ändå står jag där nollställd ibland när han har skrikit upp sig och mitt tålamod börjar att tryta. En fråga till bara: Senaste dagslurarna så har han ju vänt sig till rygg VARJE gång som jag har lämnat honom :( Ska jag låta honom ligga på rygg då eller vända honom hur många gånger som helst? Det känns som att jag stör när jag vänder men han kan ju inte vända tillbaka till magläge själv än :-k .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D INte läge för att vara otålig här :!: En sådan otålighet skulle du inte kunna kosta oå dig om du skulle ta körkort, eller hur :?:

Lugn och fin nu. Du fick en del att läsa i mitt förra svar. Försök ta till dig det och handla därefter.

Du kan gå in när han sovit i tio minuter (inte tjugo) och lägga rätt utan att han märker det.
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Ursäkta att jag var otålig och ställde onödiga frågor :oops: Idag har varit nog varit en av de jobbigaste dagarna i Emils lilla liv :cry: och inte mammas roligaste heller :( Emil har gråtit sig igenom alla dagslurar (förutom sammanlagt 20 min) och den sista nu på eftermiddagen blev 1,5 tim istället för planerade 45 min för att jag inte ville ta upp honom gråtande ur sängen. Nu har jag läst igenom ditt svar 10 gånger och samlar kraft inför natten som startar om 45 min 8-[
vitsippan

Inlägg av vitsippan »

Vill bara berätta att vi har haft en så fantastisk natt (3:e i kuren) :D ! Inget buffande, lagt tillrätta 1 gång och ramsat x 4 vid två tillfällen - inget mer :D !!! LIlla Emil har sovit ca 11 tim och 45 min och somnat om av sig själv vid flera tillfällen! Det känns helt otroligt! Nu var det trubbel vid dagsluren igen men det känns som ett mindre problem för tillfället! Tusen tack för goda råd och ett fantastikst forum :heart:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Pris och beröm :lol: Forstätt nu fint efter konstens alla regler och ge lilla älsklingen en puss på näsan från mig :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"