Blivande basebollstjärna...kastar allt!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
storspiro

Blivande basebollstjärna...kastar allt!

Inlägg av storspiro »

Hur får jag min Stjärna att sluta kasta saker??? Eller att banka med saker på allt? :evil: :evil:
Säger jag nej, så slås det ännu mer och hårdare med ett stort leende på läpparna. (Kul lek mamma! :D ) Jag har avlett och ställt undan klossar som far som projektiler, visat hur man använder dessa istället, som att bygga med klossarna. Det går bra ända tills klossarna "inte vill samarbeta" :twisted: , utan lever sitt eget liv-dvs ramlar ner och då bjuds de genast på en himlafärd i ljusets hastighet. Jag hinner inte med att avleda manövern. Sluta att slå på människor är kanske lite lättare, har försökt med att "krama istället"- men krama klossar gör man ju inte... Hjälp! Mat åker också iväg, men då är det ju bara att avsluta och tacka för måltiden.
Heavenly Starbaby you came to Me 22/7 2005!
Kurstart 17 maj 2006 och sovit FÖRSTA hela natten 29 maj!!! Omkurad efter semesterhaveri augusti.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen till dig från mig :lol:

:arrow: Kanalisera kastandet. Ta fasta på din basebollsteori :!: I Olympiska spelen förekommer en hel del kastande :idea: Ge honom förutsättningarna, inte hindren :wink:

:arrow: Gör honom socialt delaktig (finns särskild "tråd" i saken här - och massor i ämnet i Barnaboken) :!: LLivet är inte bara underhållning. Livet är arbete och vila. Han behöver veta sig BEHÖVD. I likhet med alla andra människor behöver han göra nytta för andra. Systematisera det, 20 min x 2 varje dag :idea: och tacka vackert för hjälpen!

:arrow: Skrota ambitionerna att uppfostra (tills han ber - i handling - om "uppfostran", i trotsåldern, dvs vid ca tre år). Att säga nej till en ettåring är att be om att få på käften, om man säger 8)
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej! :D

Vill bara tillägga:
Varför kan man inte krama/klappa klossar :?:
För barn lever både saker och människor. En kloss kan både vara sjuk, ha ont, vara hungrig, eller var trött i barnens värld, något jag har odlat flitigt med mina flickor :wink: Helt suverän avledningsmanöver :!:
Kan låta dumt, men funkar fantastiskt bra! :D

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
storspiro

Inlägg av storspiro »

Så det är OK att på öppna förskolan kanalisera att kasta bollar i bollhavet (vilket absolut inbjuder till att just KASTA alla dessa fantastiska färgglada bollar!) Om det är OK att kasta boll ute, så är det svårt att visa på att dessa bara bör rullas inomhus...

Socialt delaktig är han i stort och smått; vi diskar så hyresvärden förmodligen få vattenskada, vi dammsuger, tvättar, kammar mammas hår, lagar mat och handlar bla.

Vi får börja ombesörja de fantastiska klossarna som flyger och far så att de får lite fastare mark under sig och pyssla om dessa vid behov. En liten kram då och då med kanske :lol: .
Kurstart 17 maj 2006 och sovit FÖRSTA hela natten 29 maj!!! Omkurad efter semesterhaveri augusti.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, anna :wink: :D
annawahlgren skrev:: Kanalisera kastandet. Ta fasta på din basebollsteori :!: I Olympiska spelen förekommer en hel del kastande :idea: Ge honom förutsättningarna, inte hindren :wink:
:D Jag hoppas du förstod att jag menar allvar :?: Ett barnabemängt bollhav på öppna förskolan är kanske inte den ultimata träningsplatsen, om man säger :!:
storspiro

Inlägg av storspiro »

Jo, jag förstår allvaret och det var ett dumt förslag med att kanalisera i bollhavet där det snarast blir fria tyglar. Vi spelar ju och kastar fotboll/boll när vi är ute i trädgården eller på lekplatsen, rullar mindre bollar inomhus. I bollhavet låter jag honom kasta bäst han vill så länge det inte blir på några andra barn.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Förlåt att jag är tjatig :oops: men med "kanalisera" menar jag just kanalisera, hitta en lämplig kanal för ett envist intresse. Visst kastar alla barn men en del envisas väldigt tydligt och mer än andra och VILL någonting, om du förstår vad jag menar.

Jag "hade" en liten fäktare här på forumet som envisades med att vifta med pinnar, energiskt och hela tiden, om man säger, ute som inne. I stället för att förbjuda den hobbyn rådde jag de ömma att se lite längre. Kanske var det faktiskt en "riktig" fäktare i vardande här :?:

Det var tydligen det :wink: Han fick redskapen, medlemskap i klubb, lära sig. På riktigt.

Det är att kanalisera ett envist intresse :wink: :!: Som man alltså förstått är på allvar, som nte går att neja eller förmana eller förbjuda bort.
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"