Kvartar, sömntåg, helamning 6mån

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lin

Kvartar, sömntåg, helamning 6mån

Inlägg av Lin »

Hej!
Ny här och tycker att forumet är otroligt bra. Tack! för all information, peppning och inspiration!

Först lite bakgrund.
Lillebror är precis 6 månader och inne på sitt 17:e kurdygn. Det har gått rätt bra tycker jag med någon svacka pga tappad attityd/självförtroende och lite dåliga på att få till skrattet i början. Det märks nu verkligen hur viktigt det är. Han somnar lättare och sover bättre om han somnar glad eller åtminstone förnöjd.
Ramsan tar och det är ytterst sällan jag går in och lägger tillrätta.
Han har sovit många hela nätter och några har han vaknat ca 45 min för tidigt. Har då oftast lyckats somna om på ramsa, men ibland inte.
Vi har försökt att hålla oss mycket strikt till schematiderna och sömntågen ochinte utnyttjat extrakvartarna.
Dagslurarna sitter dock inte än.

Det tar honom mellan 5-25 min att somna.
Jag vill så gärna att han ska ”få i sig” sina 15 timmars sömn vilket han ännu inte fått något dygn eftersom det går bort så mycket tid vid insomnandet och för att han även dagtid ibland vaknar för tidigt (ibland ledsen ibland nöjd) .
Hans mängd sömn har hittills varit mellan 12-14 timmar per dygn (innan kuren ca 10-13).

Han är nu förkyld och det känns extra viktigt med god sömn (dock svårt med nästäppa som stör).

1. Jag vet att de inte måste sova alla minuter men att de ska ha möjlighet till det.
Kan/bör man ändå lägga honom tidigare så att han får en chans att hinna somna ”i tid”?

T.ex. eftermiddagsluren som krånglar mest: då ska han sova 16-16.45. Ofta somnar han 16.20 och då har jag väckt honom efter 20 min (sömntåg) och samtidigt grämt mig över att han inte fått sina 45 min den gången heller. Kanske ska jag utnyttja kvarten innan och lägga honom 15.50-15.55 så han får en chans att hinna somna eller går jag ifrån schemat då?

2.Kommer han med tiden att somna fortare?

3. Hur blir det med sömntågen om han tex ska sova 45 min och så får han en eller båda marginalkvartarna? Det är ju inget sömntåg vid en timme (en extra kvart) eller 1,5 timmar (båda kvartarna)?
Spelar det ingen roll?

Jag helammade Storebror i sex månader och hade tänkt göra lika med Lillebror om allt fungerade bra.
Innan kurstarten hade jag funderingar kring det här med helammning (inkl 2-3 nattmål) av ett så stort barn som strax skulle behöva mer mat och energi, skulle han klara av att plötsligt äta så sällan? Jag tolkade det dock som att det skulle kunna fungera.
Efter några dygn var han hungrigare än vanligt och min man sa ”vad bra det ska han ju bli då äter han snart mer”. Några dagar gick och han var Hungrig! och ville äta oftare än schemat tillät och blev frustrerad vid bröstet.
Till saken hör även att jag vill vänta med mjölkprodukter (skummjölkspulver i all vanlig välling och gröt) pga att Storebror haft problem med dessa.

Jag började nu med smakportioner en vecka tidigare än tänkt och har även börjat pumpa nattetid för att öka mjölkproduktionen igen och nu börjar han äntligen bli mätt ordentligt och han är förståeligt på bättre humör.
Jag känner i efterhand att jag borde väntat tills Lillebror börjat äta två mål vanlig mat innan jag började kura.

4. Vad säger erfarenheten om helamning i sex månader i kombination med kuren?
Liknande undran har anna.lundgren i tråden ”Galtsjön?” (ännu obesvarad)

5. Finns det någon generellt sett ”optimal” ålder för att genomföra en kur om nu barnet inte är skolad från födseln?

Tacksam för svar /Lin
Lin
Tre Söner
04 06 09
Elle

Re: Kvartar, sömntåg, helamning 6mån

Inlägg av Elle »

Hej Lin!

Varmt välkommen till forumet :D Jag ska försöka ge så tydliga svar som möjligt på dina frågor.

1. Jag vet att de inte måste sova alla minuter men att de ska ha möjlighet till det.
Kan/bör man ändå lägga honom tidigare så att han får en chans att hinna somna ”i tid”?
:arrow: Vid långluren kan du använda marginalkvartar åt båda hållen om du anser att det behövs. Du kan även lägga honom en halvtimme tidigare på kvällen utan att det påverkar schemat.

2.Kommer han med tiden att somna fortare?
Ta det lugnt :!: Njut av det som fungerar och fokusera inte på det som trasslar. Inom en månad har även dagslurarna satt sig. Ladda med extra mycket attityd och mer förtroende för sonen :!:

3. Hur blir det med sömntågen om han tex ska sova 45 min och så får han en eller båda marginalkvartarna? Det är ju inget sömntåg vid en timme (en extra kvart) eller 1,5 timmar (båda kvartarna)?
Spelar det ingen roll?
:arrow: Använd inte marginalkvartarna vid kortare lurar då det inte blir ngt naturligt sömnpass. Låt honom sova 20 el 45 min beroende på vad som ryms inom sovtiden enl schemat. Ge förutsättningarna :!:

4. Vad säger erfarenheten om helamning i sex månader i kombination med kuren?
Liknande undran har anna.lundgren i tråden ”Galtsjön?” (ännu obesvarad)
:arrow: Jag har själv ingen erfarenhet av detta då min son fick ersättning från 4 veckors ålder. Det viktigaste är ju att barnet är mätt i magen, oavsett om det är amning, ersättning, smakisar o dyl. Mitt råd är att pumpa ur under dagen så att kvällsmålet blir så mättande som möjligt, kvällsmjölken har ju tendens att vara lite blaskig.

5. Finns det någon generellt sett ”optimal” ålder för att genomföra en kur om nu barnet inte är skolad från födseln?
:arrow: Från 4 månader och framåt.

Återkom om du ahr några fler funderingar, lycka till :!:
Kram Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Lin

Inlägg av Lin »

Hej Elle och Tack för konkreta svar på mina undringar.

Jo, jag har givit honom den urpumpade mjölken från natten efter nästa kvällsslurk från bröstet just med tanke på den tunnare kvällsmjölken och han har slukat den!
Det känns lite trist att min mjölk inte räcker riktigt längre även om han ju så klart nu ska äta annat också. Detta var inget bekymmer med Storebror som jag delammade till 15 månaders ålder.

Är det möjligen någon annan som känner till det här med helamning av kurbarn tills de är 6 månader? Om det brukar fungera eller ej?

Lin
Lin
Tre Söner
04 06 09
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Bra jobbat med kuren! =D>
Du har fått jättebra svar, men tänkte ändå lägga till en sak.
T.ex. eftermiddagsluren som krånglar mest: då ska han sova 16-16.45. Ofta somnar han 16.20 och då har jag väckt honom efter 20 min (sömntåg) och samtidigt grämt mig över att han inte fått sina 45 min den gången heller. Kanske ska jag utnyttja kvarten innan och lägga honom 15.50-15.55 så han får en chans att hinna somna eller går jag ifrån schemat då?

Ja, så gör jag när under dagar när insomningen tar lite tid! Och det går fint. Du håller dig ju inom marginalkvarten. Håll bara koll på klockan när han somnar, så att du kan väcka efter 20/45 minuter :!:

/Jennypenny

Sen tänkte jag på smakisar också - du behöver ju inte börja med sånt sm innehåller mjölk. Du kan t ex göra egen havregröt med fruktpure till (mixa torra havregryn, koka 0,5 dl gryn med 1,5 dl vatten). Eller grönsakspureer, som du spär med kokvattnet eller bröstmjölk. Jag har ingen erfarenhet av helamning i 6 månader, så där kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lin :D
Jag har helammat mina två senaste barn tills de varit 6-7 månader, och de har utan problem sovit 12-timmarsnätter från 4,5 månads ålder.
Men OM du känner dig minsta tveksam, så varför inte ge en slurk tillägg på kvällen :?: Jag hade alltid tillägg hemma - bara det fick mig att vara lugn :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Lin

Inlägg av Lin »

Tack för svar!
Jenny. Bra med respons, bara att få höra att någon mer gör lika... Jodå han får mat utan mjölk, just eget grönsaksmos med bröstmjölk/kokvatten. Det är bara det att alla (?) ger ju tillägg/välling/gröt. Har tänkt pröva havregrynsgröt, måste bara skaffa mixer. Och bara om någon vecka ska jag pröva med köpgröt när tarmen vant sig mer vid fast föda.

Mia, skönt att höra att du helammat dina sista. En fråga till bara. Hur ofta åt de då på dagen? 3,5 timmar mellan målen eller möjligen oftare?
Bra att veta om det skulle bli en tredje.

Tack /Lin
Lin
Tre Söner
04 06 09
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Lin :D
fram till 2-3 månaders ålder har jag ammat med ca 3,5 timme mellan, förutom då några "kritiska" faser runt 3 veckor och sju veckor, då jag fått amma oftare pga att tillgången inte ståttt i förhållande till efterfrågan, men efter det har det varit ganska spikat var fjärde timma!
Såklart blir det väl en tredje :wink: :?:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :wink: :D

:D Välkommen är du, Lin :lol: Och tack för varma ord :D

Tänkte bara bekräftelseramsa lite:

1. Ja. Det är det marginalkvartarna är till för. (Kan bli en hel halvtimme på kvällen, men bara då, utan att det påverkar schemat.)

2. Ja.

3. Nej, 1 tim respektive 1 tim 15 min är inga naturliga sömnrytmspass. Passa alltså in 45 min. Eller schemalägg luren till 1,5 tim!

:arrow: Gå inte efter Storebror. Lillebror behöver inte alls upprepa historien. Det är vanskligt att jämföra. Det är så lätt att man drar förhastade slutsatser.

:arrow: Pumpa ur på morgonen och förmiddagen men sov på natten :!: Det är en myt att produktionen ökar av nattamning. Brösten anpassar sig precis som lilla barnamagen. På natten sover man :lol:

:arrow: Få sexmånaders nöjer sig med bara bröstmjölk. Om inte annat tröttnar så pass stora barn lätt på att suga, suga och suga. Låt bröstet bli efterrätt till två mål/dag :!: Havregrynsgröt är utmärkt, behöver inte nödvändigtvis mixas (koka bara länge mjukt och rör om slätt), och kan blandas med mosad banan och/eller bröstmjölk. (Den sockerstinna pulvergröten är däremot ingenting att rekommendera.)

Sign. anna.lundgren har fått svar.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lin

Inlägg av Lin »

Tack för alla svar.
Ni är helt fantastiska på att stödja, ge bra uppmuntran, hjälp och på att kunna plocka ut det väsentliga ur våra ofta röriga texter och frågor (vi lider ju sömnbrist själva sedan månader och år och man känner sig minst sagt seg och ofokuserad i hjärnan).

Jag ska inte jämföra bröderna men Lillebror har haft tentens till samma besvär som Storebror dock inte alls lika uttalat.
(Det går utmärkt att hacka havregrynen innan kokning)
Jag har nu slutat pumpa på natten. Tack Anna för att du ser den lilla mammans behov med.

Nu ska vi läsa på kurandet för äldre barn, jag återkommer säkert med nya frågor när vi börjar med Storebror.

/Lin
Lin
Tre Söner
04 06 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"