Behöver lite stöd.

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jennie + 2 sm

Behöver lite stöd.

Inlägg av Jennie + 2 sm »

Lillbebben våran är nu 16 v. Har använt verktygen och scema enl standard.

07.00 Vakna + Mat
8.30 sova 1.5 timmar
10.30 Mat
11.30 sova 1.5 timmar
14.00 mat
15.00 sova 45 min
17.00 mat
18.00 sova 45 min
ca 19.30 mat + sova

Läggandet går bra även är han så gott som vargfri på natten, i morse vaknade han 06.30 och smågnydde, inga stora protester så han fick ligga till 06.55.

Problemet är FORTFARANDE dessa himla 1.5 timmars lurar. I går så vaknade han som vanligt efter ca 45 min jag ramsade och ramsade, la tillrätta o solfjädrade. Vill tillägga att liam ligger i en korg så han ser en inte vart man än står. Han får ingen ro (vilket är mitt jobb att se till att han får :? ) I dag samma visa, Vaknade jag ramsade o ramsade ( fungerade inte ) La tillrätta o sofjädrade (smågnöl) gick därifrån o ramsade, bekräftade O samma cirkus igen, Han gav sig inte förrän buffandet fick ta vid (då markeringsbuffande tills lugnet) Solfjädra ramsa o gå därifrån. Detta är vad jag gör, Vet inte om jag gör någe fel tycker ju så synd om honom att han inte ska få sova som folk.
Har ni några ideer? Vill ju att han ska sova.

Kram till er alla
Jennie
lilltjejen

Inlägg av lilltjejen »

Hej!

Lite frågor till dig först. Hur länge har ni kört detta schema? Har ni kurat eller bara använt verktygen? Har ni tänkt införa 12-h natt eller fortsätta med det ni har nu? (Faktainsamling :) )

Innan Lilltjejen var fyra månader hade vi en hel del "strul" med dagslurarna. Hon vaknade ofta efter 45 min respektive efter 1 h. :evil: Vi hade då ännu inte börjat ramsa så det var vagning/skak på vagnhandtaget som gällde för vår del.

AW svarade oss (på gamla forumet) när vi hade frågor om detta. Hon skrev att vi fick räkna med att fortsätta ge Lilltjejen besked när hon vaknade. Detta eftersom hon ännu var så liten. Enligt AW skulle hon ha besked direkt när hon vaknade (i ert fall kanske då en PANG-ramsa) men att vi därefter skulle avvakta så länge som möjligt innan vi ingrep igen. Hon skulle få en chans att klara det själv.

Tror att AVVAKTA kan vara lösningen även om det inte alltid verkar självklart. :roll: Ge dom förtroendet att lösa saker själva. Var cool 8)

Även Mammut Maria hjälpte oss med detta. Skrev bl a att det mesta brukar falla på plats när 12-timmars sömnen införs. Och det gjorde det för vår del. När hon var drygt 4 månader införde vi 12 h natt och dagslurarna fungerade då mycket bättre.

Kollade också på ert schema. Ser att ni före maten kl 14.00 har 1 h vakentid. Om han orkar vara vaken längre än 1,5 h passet innan kanske ni kan förskjuta vakentiden så att han är vaken 2 h för att sedan sova 1,5 h precis innan maten kl 14. Han är då tröttare när det är dags att sova. Förstår du vad jag menar. Måste såklart fungera med ert schema i övrigt.

När han vaknar efter 45 min så frågar han om det är meningen att han ska sova vidare. Och det är det ju så fortsätt att ge besked till dess att han förstår. Vi har använt solfjäder som kristilldelning. Tryckt solfjäder (bestämt hårt så att hon inte kunnat röra sig) tills dess att Lilltjejen i princip somnat om. Detta verktyg har vi använt när inget annat fungerat. Läs om solfjädern på forumet " Verktygslådan: basbegrepp och förutsättningar". Jag har inte släppt solfjädern förrän jag varit verkligen säker på att Lilltjejen inte kommer att "vakna" igen.

Skriv gärna och berätta lite mer om er och hur det går!!! :P

Är säker på att du får fler svar från någon som kan detta ännu bättre än oss.

Kramar
Dipl. SHN-kurare!
Dotter 2004, Son 2006, Son 2008
JH

Inlägg av JH »

Hej Jennie!

Vad sköööönt att era nätter fungerar så bra! :D

Vi har också haft problem med dagslurar - och har ibland fortfarande :evil: men skillanden är att NU vet jag vad jag ska göra!

Jag tycker att det låter som att du håller på och ramsar, solfjädrar och buffar ALLDELES för mycket och detta gör att Liam inte får en chans att komma till ro SJÄLV. Jag gjorde också det i början (vagnade som en tok vid minsta pip :oops: ), men så fort jag vågade backa mer även på dagen så blev det bättre. Några tips:

:arrow: Den första månaden av kuren så gick jag ALLTID ut och gick med Elsa i vagn under den långa lunchluren. Såsmåningom kunde hon även sova den inne.
:arrow: Försök att inte tänka så mycket på att Liam "ändå snart ska komma upp" när han vaknar mitt i en lur. Det gör att man blir mer osäker det märker dom! Utnyttja istället marginalkvarten åt andra hållet (alltså 15 min mer än hans vanliga sovtid) så att han verkligen får en chans att somna om. Om det ändå inte funkar så ta alltid upp honom när han är någorlunda lugn och låtsas som att allt är som vanligt.
:arrow: När han vaknar kolla först om han inte kan klara att somna om själv, avvakta lite alltså. Om han inte verkar kunna det så ramsa ner han skrik bestämt EN gång och gör sen andra saker i lägenheten. Ramsa INTE igen förrän det VERKLIGEN behövs (Mammut brukar säga att man ska ramsa först när man känner att man verkligen vill gå in och BUFFA!)
:arrow: För oss har det funkat jättebra att ha på musik under dagslurarna inne. Jag sätter på Mozart, eller annan klassisk musik, ganska högt när jag lägger Elsa och sen får den stå på. Sen jag började med detta så har hon somnat om själv utan ramsa när/om hon vaknat till under luren.

För mig verkar det också lite som att er sista lur ligger väldigt nära läggdax... Men jag är ingen schemaexpert.

Hoppas att detta hjälpt dig något. Och som sagt, se till det positiva - att era nätter funkar så bra! Dagslurarna kommer ni också att fixa! :D
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
kokos

Inlägg av kokos »

Hmmm... Vi hade också vissa protester mot långlurarna men vi kämpade på. Jag stålsatte mig, försökte vara cool. Ramsade ner honom, lät honom protestera, ramsade ner igen och sen körde jag igång storstädning med dammsugaren så jag slapp höra på protesterna. Stängde av dammsugaren, ramsade ner honom igen och satte igång dammsugaren igen. Nästa gång jag stängde av så sov han oftast... Dammsugaren och tvättmaskinen är mina bästa vänner :lol:

Minns inte riktigt när det vände men helt plötsligt gillade han att sova sina långa lurar. Nu vill han inte vakna!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Jennie + 2 sm

Va gulliga ni är Tack

Jag använder faktiskt ett schema som AW själv gav i sin Lathund för 4 mån, råkade vara så att det faktiskt passar Både våra och Liams tider, innan vi startade staxt före jul så vaknade han själv nästan alltid vid 7 tiden så det var lätt att få in honom på det här schemat, var bara att få honom att holla sig vaken och inte somna om efter maten. Just nu kanske jag ramsar för mycket??? Jag kollar så att jag ramsar 4 holler tyst minst dubbelt så länge och så vidare, buffningen i dag var bara en superkrisnödvändighet, annars så har jag tabubelagt buffandet :o
Började scemat o verktygen som sagt innan jul och för ett par nätter sedan införa matfri natt 19.30-7.00. det fugerar jättebra som jag förklarade tidigare. anledningen var att jag fick Truga i liam 100 ml så jag tyckte inte att det var någon idè att fortsätta han äter mer eller mindre 220 ml varje måltid i allafall så han klarar sig gott ändå.
Får dra ner på ramsandet och pangramsa så fort han lyfter huvudet, Låtersom en summasumarum av vad ni har tippsat om. I vagnen sover han alldrig längre än 45 min, var ute på longpromenader men han bara vaknade nöjd, sa inte ett pip och filosoferade över vad det var för något som föll från skyn :P .

TACK FÖR PEPPET!!!!
Kram Jennie
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tycker nog att du bör se över schemat ändå!

:idea: 15,5 timma ska han ha.

:arrow: 07 Morgon +Mat
:arrow: 09-10.30 Sova
:arrow: 10.45 Mat
:arrow: 13 - 14.30 Sova
:arrow: 14.45 Mat
:arrow: 16.15-17 Sova
:arrow: 17.45 Mat
:arrow: 19 Natt + Nattslurk

8) Tror nog att det skulle kunnna göra susen!

:idea: Inte för att det LÖSER allt - det gör ditt backande på ramsan så som övriga inlägg beskriver! Men det blir nog lagom med tre lurar för en så gammal herre!
Jennie + 2 sm

Tack Tack!!!!

Skall böra med att säga att när jag läste mitt tidigare svar så kunde det tolkas som lite snorkigt, förlåt förlåt inte alls min mening :oops:

Nu till svaret, Nu är det ju så att scemat passat oss i övriga familjen SÅÅÅÅ bra, ger lugn och ro till storebror då han skall äta och sova. Så kan jag så vill jag gärna beholla det ett tag till, självklart kommer jag att ändra på det om ca 1 - 1.5 veka om det nu är så att Liam mår bättre av det.
Åtgärd införd i dag, Klassisk musik i rummet, pangramsa och ramsa mer sällan (eller inte alls )
För övrigt vaknade han till vid 5 tiden Jag avaktade och tillslut solfjädrade jag och bekräftelseramsade jag, sedan sov han som en stock till 7. (tyvärr hade storebror vaknat av en hostattack 5 så ngn sovmorgon direkt blev det inte 8) . Men Lika glad är jag för det för Liam fick ju sova.

Kram och TACK TACK igen
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"