Vilket andningslarm rekommenderar du?

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
jzgridley

Vilket andningslarm rekommenderar du?

Inlägg av jzgridley »

Jag har suttit och läst några av inläggen som handlar om andningslarm har på AW-sajten. Jag bor i USA och jag har förstatt att det är ganska vanligt att man använder sig av andningslarm här i Sverige numera. :P Jag var sååå frustrerad på min (annars underbara) barnläkare i Staterna som vägrade ge mig ett andningslarm, när vår son bara ville sova på mage. Man verkar ha en helt annan filosofi där. Jag fick höra av henne och en annan läkare som jag var i kontakt med att det oroar mer än lugnar pga falsklarmen och att de endast rekommenderar det i särskilda fall. :(

När nästa barn är på väg tänker jag ändå inhandla ett larm här i Sverige och använda för barnet de första månaderna. Jag vill inte oroa mig konstant som jag gjorde sist :cry: , eller sitta uppe på nätterna :sleep: och titta på bebisen för att se om han/hon andas (eftersom man har blivit itutad att man i princip riskerar att ta livet av sitt barn om man lägger det på mage).

Så min fråga till er kära mammor och pappor - vilket larm bör jag köpa? :?: Tacksam för tips och råd! :lol:
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Generellt blir man inte rekommenderad andningslarm i Sverige heller...bara om man har en liten prematur eller tidigare förlorat ett barn i t ex plötslig spädbarnsdöd vad jag förstår. När jag pratade med min BVC-sköterska om det så tyckte hon att andningslarm var "väl ok, men är det inte rätt dyrt??" :shock: . Hon hade heller ingen aning om vart jag skulle kunna få tag på det. (Annars är hon kanon =D> )

Nåväl - vad jag vet kan man inte köpa i affär i Sverige utan måste beställa via nätet. På startsidan på AW:s hemsida tror jag det finns några hemsidor du kan jämföra priser på.
:!: Vi använder Baby-Sense II, och är mycket nöjda. Känns oerhört tryggt att veta att det larmar vid andningsstopp.

Fellarm har ju diskuterats i trådar här på formumet om jag inte minns fel, med slutsatsen "Vad är egentligen ett fellarm??" HUr vet man att bebisen inte slutade andas på riktigt? Dessutom verkar det vara MYCKET ovanligt med sådana larmningar. Enda gången vårt larm ljuder är när vi glömmer stänga av... :roll:

MVH Jenny
jzgridley

Inlägg av jzgridley »

Tack så mycket Jenny! Intressant! :)
Hör gärna andras tips också! :wink:
Stolt och glad mamma till Anton - fodd 29 augusti, 2005 :heart: och Selma fodd 16 juli, 2007 :heart: :-)
missemurr

babysense II

Inlägg av missemurr »

Jag använder också Babysense II och är helnöjd!!! :D
Jag pratade med vår husläkare om det och hon sa att det skulle oroa mig mer än lugna...då frågade jag henne om hon hade brandlarm i sitt hus, och såklart hade hon det!! Då frågade jag om hon inte blev MER orolig av DET :twisted: Tror hon blev sur för vi slutade prata om det...

Har aldrig hört någon som har fått fellarm av Babysens II.
kram
Stolt mamma till Snodden Maj -98 och
lillsnodd Dec -05
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vilket bra svar du gav läkaren!! =D>
missemurr

tack!

Inlägg av missemurr »

Tack!!
Ser att våra söner fyller år samma datum men lilleman är född i dec 05 :!: Vilka söta bilder!!!

Vårt larm har larmat en gång och det visade sig när jag kom upp i trappan med andan i halsen :shock: att den lilla sötnosen hade krupit ner vid fotändan och låg och sussade så gott där istället för på larmplattan... :wink:

Måste erkänna att det tog ett tag innan andningen var normal igen...

Man får ju två plattor med och den ena har vi i spjälsängen och den andra i vagnen men tydligen är herrn så stor nu att vi måste snart ha båda i spjälsängen!

Kram
Stolt mamma till Snodden Maj -98 och
lillsnodd Dec -05
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag hyrde larm till Karl, från Technomedica. Det var också bra, fungerade hela tiden. Det blir dyrare att hyra än att köpa och jag tror säkert att larmen är lika bra.
Men om det skulle gå sönder, det kan ju alltid en teknisk apparat göra, så är det ju lätt när man hyr, bara att få ett nytt.

Jag blir så förbannad när folk sprider lögner om alla påstådda falsklarm. Om det larmar för att barnet krypit av plattan betyder det ju bara att det fungerar som det ska- larmet kände inga rörelser. (men man kan ju behöva fler plattor)
Om det larmar när barnet ligger på plattan, men barnet andas när man kommer in, då tolkar jag det som ett andningsuppehåll långt nog för att ge utslag. Då ska man ju vara glad att det gick över av sig självt, eller kanske p.g.a. att det larmade!
Det sistnämnda hände oss en gång så jag är väldigt glad att jag hade larmet.
Nian

Inlägg av Nian »

Hej jzgridley,
Vi bor i England och beställde förra veckan ett Babysense II via nätet från en engelsk leverantör. Vi betalade 73 pund och fick det nästa dag.
Bejbisen har inte kommit än, men vi har installerat en platta i sängen och testat, den verkar vara extremt känslig, vilket känns mycket betryggande tycker vi. Vi ska ha den andra plattan i vagnen.
Efter att ha läst och tagit råd från alla kloka här på Forumet är vi övertygade om att magläge och larm är värt varenda öre (pence). Jag är säker på att de allra flesta föräldrar gjort av med 1000 kronor någon gång på något mycket, mycket sämre.
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"