Har borjat med smakportioner till henne och gor det mesta sjalv. Men eftersom jag ar vegetarian (ater fisk) skulle jag garna vilja laga lite vegetarisk mat till henne (hon ska fa ata kott nar pappa bjuder). A da ar det ju det dar med att fa i sig bra protein. Ar det nagon som har koll pa bonor, och linser? (ska ha prickar over forsta o-et) Ar det lampligt? Hur ar det med ost? Ska man vara lika forsiktig med det som med andra mjolkprodukter? A sa finns det ju det har som heter quinoa som ska vara proteinrikt och verkar ha perfekt barnkonsistens. Men ar det bra? Hoppas nagon vet nagot om detta..
Barnarecept
Bonor och sant
Hej jag ar pa spanien-semester med sexmanders-dottern, darav konstiga bokstaver.
Har borjat med smakportioner till henne och gor det mesta sjalv. Men eftersom jag ar vegetarian (ater fisk) skulle jag garna vilja laga lite vegetarisk mat till henne (hon ska fa ata kott nar pappa bjuder). A da ar det ju det dar med att fa i sig bra protein. Ar det nagon som har koll pa bonor, och linser? (ska ha prickar over forsta o-et) Ar det lampligt? Hur ar det med ost? Ska man vara lika forsiktig med det som med andra mjolkprodukter? A sa finns det ju det har som heter quinoa som ska vara proteinrikt och verkar ha perfekt barnkonsistens. Men ar det bra? Hoppas nagon vet nagot om detta..
-
Gäst
Hejhej!
Har också funderat på det där med bönor och linser, som äts av oss vuxna rätt mkt härhemma (åtminstone bönor). HIttade den här sidan:
http://www.nestlebarnmat.se/se/knowledg ... egetariskt
Där står det t ex så här:
Man kan ju bli lite körig i magen av för mkt bönor och linser, så man ska nog intruducera det lite lugnt.
Tjohej, nu ska jag skriva ett nytt inlägg om barnmaten som nu finns i vår frys! Kommer stjax!
Har också funderat på det där med bönor och linser, som äts av oss vuxna rätt mkt härhemma (åtminstone bönor). HIttade den här sidan:
http://www.nestlebarnmat.se/se/knowledg ... egetariskt
Där står det t ex så här:
En källa är ju inte tillräckligt när det gäller internet, tycker jag. Har letat runt lite mer, inte hittat specifikt något om bönor/linser och mat för bebisar. Nån annan som vet merDen allra första början med ”vanlig” mat är precis som för alla barn. Utöver modersmjölken börjar man ju med grönsaker, rotfrukter och spannmål. När barnet är 5 till 6 månader är det sedan dags för övergång till en hel måltid. Och det är då det blir lite skillnad om man väljer vegetariskt.
En vegetarisk måltid kan bestå av potatis, någon grönsak, mosade linser eller Keso, en fettklick och en fruktpuré till dessert. Så småningom kan linser och Keso varieras med torkade bönor och ärter som kokats, och mosats eller körts till puré i matberedare. Men linser brukar vara bra att börja med.
Tjohej, nu ska jag skriva ett nytt inlägg om barnmaten som nu finns i vår frys! Kommer stjax!
-
Gäst
Hej igen!
Quinoa ska också vara ok, enligt några internetsidor. Men det är tydligen bra för förstoppning, så inte för mkt om magen är normal
.
Japp, nu kommer här ett recept på ratatouille, som är bra bas för MYCKET!!
Ratatouille
4 gula lökar
ett gäng paprikor i olika färg (6-8 st, beroende på pris o säsong..
)
1-2 squash (zucchini)
1 aubergine (skalad!)
Massor av tomater, fler än 10 iaf! (eller budget varianten: 2 burkar tomater)
Vitlök i valfri mängd
Olivolja
Kryddor (oregano, timjan, basilika, lagerblad, korianderfrö står det i ett recept osv)
Svartpeppar
Familjeprojekt hacka inleds
. Allt ska hackas rätt grovt, eller så stort som man gillar det.
Börja med att steka löken i olivolja, rätt försiktigt. Sen brukar jag ha i allt på en gång, men vänta med tomaterna. Låt allt steka (eller snara puttra) rätt länge, brukar nog ta en halvtimme eller mer innan det är mjukt som man vill ha det. Sen i med tomaterna. Låt detta koka vidare ett bra tag, beroende på hur hungrig man är. Men minst en halvtimme till tycker jag. det ska bli riktigt mjukt och gosigt. Mot slutet drar man i kryddorna.
(Om det är färska tomater ska skinnet lämpligen bort. Skålla tomaterna snabbt i kokande vatten, lägg dem i kallt vatten och sen kan man lätt pilla bort skinnet. )
Nu har du en grym bas för många burkar mat:
Spagetti med köttfärssås
Sleva över några slevar röra i ny kastrull, lägg i lämplig mängd rå köttfärs och låt koka med tills det blir klart. Tillsätt kokad pasta och mixa till valfri konsistens.
Bulgur och grönsaker, med eller utan kyckling
Koka bulgur (eller couscous) vid sidan av. Sleva över lite röra i annan kastrull och lägg i lite kycklingbitar. Mixa till valfri konsistens och tillsätt bulguren efteråt. Eller mixa den också om bulguren är för stor. Man kan ju också ta ris om man hellre vill det!
Blanda med linser eller bönor
Har jag inte testat än...
Fler förslag?
Om man har större barn (eller vuxna
) kan röran serveras som sås till köttbullar! Då kan man med fördel även ha lite chiliflakes och salt i röran
Mmmm =P~ !
Frys in i plastmuggar. I tips tidigare i tråden pratas det om plastmuggar från IKEA. Jag tar engångsmuggar på 21 cl, blir precis som en stor matburk! Plastfolie och gummiband runt och så skriva på muggen vad det är!
Kram Jennypenny!
Quinoa ska också vara ok, enligt några internetsidor. Men det är tydligen bra för förstoppning, så inte för mkt om magen är normal
Japp, nu kommer här ett recept på ratatouille, som är bra bas för MYCKET!!
Ratatouille
4 gula lökar
ett gäng paprikor i olika färg (6-8 st, beroende på pris o säsong..
1-2 squash (zucchini)
1 aubergine (skalad!)
Massor av tomater, fler än 10 iaf! (eller budget varianten: 2 burkar tomater)
Vitlök i valfri mängd
Olivolja
Kryddor (oregano, timjan, basilika, lagerblad, korianderfrö står det i ett recept osv)
Svartpeppar
Familjeprojekt hacka inleds
Börja med att steka löken i olivolja, rätt försiktigt. Sen brukar jag ha i allt på en gång, men vänta med tomaterna. Låt allt steka (eller snara puttra) rätt länge, brukar nog ta en halvtimme eller mer innan det är mjukt som man vill ha det. Sen i med tomaterna. Låt detta koka vidare ett bra tag, beroende på hur hungrig man är. Men minst en halvtimme till tycker jag. det ska bli riktigt mjukt och gosigt. Mot slutet drar man i kryddorna.
(Om det är färska tomater ska skinnet lämpligen bort. Skålla tomaterna snabbt i kokande vatten, lägg dem i kallt vatten och sen kan man lätt pilla bort skinnet. )
Nu har du en grym bas för många burkar mat:
Spagetti med köttfärssås
Sleva över några slevar röra i ny kastrull, lägg i lämplig mängd rå köttfärs och låt koka med tills det blir klart. Tillsätt kokad pasta och mixa till valfri konsistens.
Bulgur och grönsaker, med eller utan kyckling
Koka bulgur (eller couscous) vid sidan av. Sleva över lite röra i annan kastrull och lägg i lite kycklingbitar. Mixa till valfri konsistens och tillsätt bulguren efteråt. Eller mixa den också om bulguren är för stor. Man kan ju också ta ris om man hellre vill det!
Blanda med linser eller bönor
Har jag inte testat än...
Fler förslag?
Om man har större barn (eller vuxna
Kram Jennypenny!
Som sagt, JennyH, godaste müslin jag smakat! Mamma gjorde den också, och tillsatte en liten nypa flingsalt, och istället för honungen satte hon farinsocker...
Åh va roligt att prova på nåt nytt!!
MER RECEPT
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
Vill passa på att tacka ovanstående för fina matttips. JennyH för tipset att torrmixa havregryn innan grötkok till liten barnmun - funkar kanon! Eftersom sonen verkar rata välling (eller snarare flaska...) blir det en del grötmål...Havregryn och industrigröt varvas!
...och Fjällfolket för Blåbärsrisifruttin! Ovärdelig när sonen var förkyld och inte ville äta nästan någonting. Risifruttin (som var nerfryst i små plastlådor) gick alltid ner, oavsett. Fantastisk barnmat!!
till er båda!
...och Fjällfolket för Blåbärsrisifruttin! Ovärdelig när sonen var förkyld och inte ville äta nästan någonting. Risifruttin (som var nerfryst i små plastlådor) gick alltid ner, oavsett. Fantastisk barnmat!!
En goding till son född 0603 
-
Mamma til Isak f.30.03.06
Hei alle,
Takk for inspirasjon!
Har nyss byrja med välling til den lille store guten. Vi bor langt utpå landsbygden i Norge. Det vil i Norge i motsetning til i Sverige sei at matutbudet på den lokale mataffären er urusselt. Mordmelkerstatning og välling må man køyra 1 timme for å få...
No til frågan for eg har ikkje kome meg i affären. Har laga välling på maismjøl. Kan man laga det kvelden innan?? og värma opp igjen på morgonen?
/anette-pette - grønn og litt morgontrøytt..

Takk for inspirasjon!
Har nyss byrja med välling til den lille store guten. Vi bor langt utpå landsbygden i Norge. Det vil i Norge i motsetning til i Sverige sei at matutbudet på den lokale mataffären er urusselt. Mordmelkerstatning og välling må man køyra 1 timme for å få...
No til frågan for eg har ikkje kome meg i affären. Har laga välling på maismjøl. Kan man laga det kvelden innan?? og värma opp igjen på morgonen?
/anette-pette - grønn og litt morgontrøytt..
-
Fjällfolket
-
susanneethel
Här är recept på god och nyttig välling utan mjölk eller vetemjöl. Bra för hårda magar att undvika det. Receptet kommer från signaturen "Krumel" från början
Välling
1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan uteslutas)
Jag kokar drygt 1 msk pulver med 1,5 dl havremjölk i 5 minuter. Späder sen med sojamjölk(osötad) tills det är bra. Sen brukar jag ha i en tsk linfröolja, den är ju inte så god, men den går ner om den blandas i vällingen.
(Man kan byta ut "mjölkarna" mot varandra eller mot vanlig mjölk eller vatten, men med bara vatten tror jag det blir för smaklöst.)
Välling
1 dl havremust
1 dl dinkelmannagryn
0,5 dl rismjöl
0,5 dl quinoaflingor (mycket protein)
0,5 dl hirsflingor (mycket järn)
0,5 dl bovetemjöl
1-2 msk nyponskalsmjöl (mycket vitamin C)
1 msk råsocker (kan uteslutas)
Jag kokar drygt 1 msk pulver med 1,5 dl havremjölk i 5 minuter. Späder sen med sojamjölk(osötad) tills det är bra. Sen brukar jag ha i en tsk linfröolja, den är ju inte så god, men den går ner om den blandas i vällingen.
(Man kan byta ut "mjölkarna" mot varandra eller mot vanlig mjölk eller vatten, men med bara vatten tror jag det blir för smaklöst.)
Risifruttitips och tårttips
Hej! Min Embla äter Viggos risifrutti så hon storknar. Jag har mixat i lite keso också, vilket är bra eftersom hon än så länge är vegetarian och det kan bli lite si och så med proteinet. Ett tips till er alla!
Jag gjorde även tårta utan socker här i helgen. Tog en och en halv banan i stället för socker i sockerkakan och följde i övrigt receptet i Annas kokbok. Det blev lite stabbigt, så nästa gång ska jag försöka skära tårtbottnarna ännu tunnare och ha mer krut i fyllningen. Men kul att kunna bjuda på tårta utan socker! Alla blev väldigt förvånade..
Jag gjorde även tårta utan socker här i helgen. Tog en och en halv banan i stället för socker i sockerkakan och följde i övrigt receptet i Annas kokbok. Det blev lite stabbigt, så nästa gång ska jag försöka skära tårtbottnarna ännu tunnare och ha mer krut i fyllningen. Men kul att kunna bjuda på tårta utan socker! Alla blev väldigt förvånade..
-
Mamma til Isak f.30.03.06
-
Fjällfolket
Kramar från vedspisen!
/Fjällmor