svårt att sluta med napp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jemma

svårt att sluta med napp

Inlägg av Jemma »

Hej!
Jag skriver första gången här på sejten men har följt med en hel del den sista tiden. Är mitt uppe i kurandet av min snart 7 1/2 månader gamla dotter Ellen (06-01-26). SHN kuren är dock inte ny för oss, vi har från andra månaden använt oss av många av Annas verktyg, som fast dagsschema, antal måltider, buffandet etc. Så Ellen har i det stora hela sovit bra, många hela nätter sen tidig ålder. Men inte somnat själv. Och jag behöver säkra verktyg för oroliga tider som tandsprickning etc, eller perioder då hon vaknar i vargtimmen igen. Så nytt för oss nu är ramsandet, solfjädern och inte minst magläget och nappen. MEN, jag gjorde ett stort misstag, tjuvstartade kuren genom att inte ta bort nappen (men annars följa alla regler). Och det gick strålande till en början. Men efter 5 dagar blev hon förkyld och hennes andra tand sprack samtidigt igenom, så hon ropade efter nappen 10 ggr på natten och jag insåg att nej, ska detta göras ska det göras på riktigt annars är det ingen vits. Så vi fick börja om, men att lämna nappen har inte varit lätt för Ellen som älskade den sååå. Hon gråter sig till söms under dagspassen, vaknar plötsligt för tidigt under de säkraste sovpassen osv. Imorse vaknade hon redan 5.40 och ville inte somna om, och under 1,5 h sovpasset vaknade hon efter 30 min. Jag är ledsen och missnöjd med mig själv som mor, att tjuvstarta så där och göra henne förvirrad är inte min grej.. Undrar om jag förstört det för oss nu? Hon har varit utan napp sen i söndags, och söker fortfarande efter den.
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Jemma och välkommen :!:

Vad bra du jobbat på med kurningen, eller användningen av verktygen :wink:
Alla kan vi göra misstag, min äldste hade napp till han var nästan fyra år och DÅ är det ingen lek att sluta med den :shock: Han sörjde verkligen, och jag mådde jättedåligt :cry: Så jag tror nog du vet att du gör Ellen en jättetjänst genom att ta bort nappen nu, och inte skjuta det oundvikliga på framtiden :!:
Att hon blev sjuk och får tänder är ju jobbigt, men nappen gör henne inte frisk, utan den gör det bara ännu jobbigare att andas. Så se till att du inte har några nappar hemma, för att inte falla för frestelsen att tratta in en, och tänk inte ens att det är synd om henne, tänk bara på att du hjälper henne :!:
I morgon borde hennes nappfunderingar vara som bortblåsta, det är jag nästan säker på :D
Så håll ut, och ha målet för ögonen, du hjälper ju lilla tösen, eller hur :wink: :?:
Lycka till nu,
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Jemma

Inlägg av Jemma »

Hej Mia!

Tacksam för ditt uppmuntrande svar, man behöver verkligen det mitt i allt arbete med sitt barns rutiner, och speciellt då det kommer ett bakslag :!: . Det är en stor tröst att läsa om så många andra som så gärna vill ge sitt barn en trygg vardag och en skön lång nattsömn.
Kan berätta att nu vid dagens sovpass nr 2 så gick det mycket bättre, hon somnade helt utan protester (inne, i spjälsängen!), det tog ca 4 minuter. Jag avslutade med ramsan och gick ut precis innan hon somnade in. Jag är helt övertygad om att det är bra att ta bort nappen nu, för precis som du säger, det blir inte lättare ju äldre och mer medvetna de blir. Hon avgudade sin napp, men nu på fjärde dagen verkar saknaden alltså avta. Kanske kommer det stora genombrottet nu? Kram från Ellens mamma som inte funderar på mycket annat än barnets sömn och tider för tillfället.... :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"