Hej!
Vår lille Waldemar är två månader den sjunde september, men han föddes två veckor för tidigt. Är det det verkliga födelsedatumet eller det beräknade datumet som gäller för hur många timmar de kan sova i sträck?
Min man ska vara hemma hela september ut och därför skulle det vara bra för oss som föräldrar att kura Waldemar innan pappa börjar jobba igen. Men hur är det för Walle? Är det för tidigt? Kan någon ge oss ett råd om när vi kan börja och hur många timmar vi ska sikta på då? Han sover mellan fyra och sex timmar i stöten på natten, som det är nu. Tror ni att han kommer att öka på av sig själv så småningom kanske?
Igår började vi med att lägga honom vid åtta på kvällen, eftersom han gjorde tendenser till att vilja det. Tidigare har vi låtit honom somna när han vill och det har blivit vid 22-tiden (bra för mig, men han har inte verkat helt nöjd). Han åt sedan 23:15 och 4. Vaknade och var pigg vid 6.
Tacksam för svar!
Carola, mamma till Selma, 2 år och Waldemar, snart två mån. Båda födda som nummer 951!
När kan jag börja kura?
Hej Carola
Du ska räkna efter hans beräknade datum!
Jag tror inte du behöver kura honom i stor stil, jag förmodar att du kör standardmodellen på honom
Jag har aldrig behövt kura mina barn, men alltid använt mig av standardmodellen, och då har det varit enkelt att vagna bort nattmålen eftersom.
Vad gäller läggtiden, så har jag haft mina barn uppe som du, till 22-tiden, och förlängt natten eftersom, men inte lagt dem vid 19-20 tiden förrän de varit dryga fyra månader, för att slippa jobbiga uppvak i vargtimmen
Jag tycker inte du ska stressa iväg med kurning, har du en väl fungerande standardmodell, kommer han (kanske med lite hjälp) att sova bort nattmålen eftersom!
Snart borde han fixa 8 timmars sammanhängande sömn, men tänk på att han är prematur
Så mitt råd är att ta det lite sakta, och köra standardmodellen och få den att funka bra
Kram Mia
Du ska räkna efter hans beräknade datum!
Jag tror inte du behöver kura honom i stor stil, jag förmodar att du kör standardmodellen på honom
Vad gäller läggtiden, så har jag haft mina barn uppe som du, till 22-tiden, och förlängt natten eftersom, men inte lagt dem vid 19-20 tiden förrän de varit dryga fyra månader, för att slippa jobbiga uppvak i vargtimmen
Jag tycker inte du ska stressa iväg med kurning, har du en väl fungerande standardmodell, kommer han (kanske med lite hjälp) att sova bort nattmålen eftersom!
Snart borde han fixa 8 timmars sammanhängande sömn, men tänk på att han är prematur
Så mitt råd är att ta det lite sakta, och köra standardmodellen och få den att funka bra
Kram Mia
Hej Mia!
Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det rätar ut mina frågetecken. Ja, jag kör standardmodellen så gott det går. men på förmiddagen är han jättetrött och orkar absolut inte två timmar. Får jag fråga dig hur du gör med de äldre barnens utevistelse när du har en bebis? Selma (2 år) brukar alltid vara ute mellan 10 och 12 på förmiddagen. Han vaknar oftast vid 10 och ska ju ha mat och blöjbyte etc (vaknar kl. 6 på morgonen och då blir der ju bra för honom med mat vid 10).
Tacksam för svar igen
Carola
Tack så hemskt mycket för ditt svar! Det rätar ut mina frågetecken. Ja, jag kör standardmodellen så gott det går. men på förmiddagen är han jättetrött och orkar absolut inte två timmar. Får jag fråga dig hur du gör med de äldre barnens utevistelse när du har en bebis? Selma (2 år) brukar alltid vara ute mellan 10 och 12 på förmiddagen. Han vaknar oftast vid 10 och ska ju ha mat och blöjbyte etc (vaknar kl. 6 på morgonen och då blir der ju bra för honom med mat vid 10).
Tacksam för svar igen
Carola
Hej igen
Ja, nu ligger ju min bebis i säkert förvar några veckor till
men visst är det lite pusslande att få tider att gå ihop, speciellt i början
Jag skulle, om jag vore du, mata och sköta Waldemar ordentligt, sedan ta med honom ut - VAKEN - med Selma, och låta hoom somna i vagnen när han haft sin vakentid. Krockar tiderna sen, så Selma måste in och äta/sova, så gå ut en sväng till på eftermiddagen också, om du tycker utevistelsen blir för kort
Bärsele är bra de här stunderna man vill ha bebben med vaken ute
Så du får pussla på - bävar själv lite för kalla vintern och tre små som ska ut
Kommer tid, kommer råd...
Kram Mia
Ja, nu ligger ju min bebis i säkert förvar några veckor till
Jag skulle, om jag vore du, mata och sköta Waldemar ordentligt, sedan ta med honom ut - VAKEN - med Selma, och låta hoom somna i vagnen när han haft sin vakentid. Krockar tiderna sen, så Selma måste in och äta/sova, så gå ut en sväng till på eftermiddagen också, om du tycker utevistelsen blir för kort
Bärsele är bra de här stunderna man vill ha bebben med vaken ute
Så du får pussla på - bävar själv lite för kalla vintern och tre små som ska ut
Kram Mia