Tips behövs för att "inte hindra"
Tips behövs för att "inte hindra"
Hej ni erfarna föräldrar
Vi kör hårt härhemma med utforskning av vida världen, men jag behöver lite hjälp med "svåra situationer" där jag hittills inte varit kreativ nog för att inte hindra:
1. Mobiler, bärbara telefoner och fjärrkontroller - han vill stoppa dem i munnen, dels är jag rädd för att hans kopiösa slsajmmängder skall förstöra elektroniken och dels är jag rädd att det blir kortslutning och han får en stöt.
2. Stora växter på golvet (eller vad som är kvar av dem) - han river sönder dem och stoppar bladen i munnen. Ej giftiga enligt Giftinformationen men "irriterande" för slemhinnor. Plus jorden som han tar nävar av och också vill stoppa i munnen...
3. Duschavloppen och toaborsten - här hindrar jag, det är så äckligt och ohygieniskt att jag kan inte låta honom leka och smaka på dessa. Dessutom farligt, kan finnas riktigt trista kolibakterier som kan göra honom väldigt sjuk.
Alla tips emottages tacksamt, lille David vrålar högt när jag hindrar honom!
Tack,
Leigh
Vi kör hårt härhemma med utforskning av vida världen, men jag behöver lite hjälp med "svåra situationer" där jag hittills inte varit kreativ nog för att inte hindra:
1. Mobiler, bärbara telefoner och fjärrkontroller - han vill stoppa dem i munnen, dels är jag rädd för att hans kopiösa slsajmmängder skall förstöra elektroniken och dels är jag rädd att det blir kortslutning och han får en stöt.
2. Stora växter på golvet (eller vad som är kvar av dem) - han river sönder dem och stoppar bladen i munnen. Ej giftiga enligt Giftinformationen men "irriterande" för slemhinnor. Plus jorden som han tar nävar av och också vill stoppa i munnen...
3. Duschavloppen och toaborsten - här hindrar jag, det är så äckligt och ohygieniskt att jag kan inte låta honom leka och smaka på dessa. Dessutom farligt, kan finnas riktigt trista kolibakterier som kan göra honom väldigt sjuk.
Alla tips emottages tacksamt, lille David vrålar högt när jag hindrar honom!
Tack,
Leigh
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
Jag kan bara berätta hur vi gör.
Saga smakar på fjärrkontroller, mobiler etc. Helt enkelt får hon ha dem...
Blommor får man visa hur man behandlar -man klappar! (Läs vidare i Barnaboken)
Toaborstar behöver hon inte ens få syn på -naturligtvis kommer något intressantare upp så fort hon får syn på något äckligt...
Saga smakar på fjärrkontroller, mobiler etc. Helt enkelt får hon ha dem...
Blommor får man visa hur man behandlar -man klappar! (Läs vidare i Barnaboken)
Toaborstar behöver hon inte ens få syn på -naturligtvis kommer något intressantare upp så fort hon får syn på något äckligt...
Hej!
Precis som Sagomamma skriver gäller det att visa HUR och inte hindra.
Fjärrkontroller har även jag tillåtit. Vad gör det med lite dregel, det går ju att torka av
Stötar kan jag aldrig tänka mig att han får, någon teknisk person som kan svara på det??
Om fjärrisen skadas, det tror jag inte, våra har hållt!
Mobiltelefonen och bärbar telefon, går ju att låsa så inte han så småningom lär sig ringa... Jag har tyckt det är alldeles för jobbigt att ständigt plocka bort dem. De får utforskas!
Blommor får man visa, visa, visa, och visa igen...
Tröttsamt, men PLÖTSLIGT en dag kan han!!
Blomjord har jag tillåtit dem att äta. Det är ju inte farligt.
Faktiskt så var det helt enkelt inte längre intressant efter någon månad.
Toaborsten får du förvara på ett ställe han inte når, uppe på ett skåp eller så. Jag fångade Ida PRECIS när hon var i färd med att dricka ur uppsamlingskoppen
Fy, så äckligt!!
Alltså åkte den undan.
Tänk efter före du hindrar alltså. Det är varken roligt eller rätt taktik att ta ifrån så han vrålar först.
Ett tips jag kommit långt med är att låtsas att saker sitter fast.
Han sträcker sig efter något han inte når, (som du INTE vill att han ska ha)du låtsas ivrig att hjälpa honom nå, men SÅ besviken du blir - den sitter fast! Du stönar och försöker, men TYVÄRR sitter den fast. Du delar hans besvikelse och suckar hjälplöst. Och hittar på något annat att pyssla med istället
Saker man inte vill dom ska ha, får man ställa undan (typ oersättliga saker) Annars är det ju inte meningen att man ska behöva möblera om bara för att man har en bebbe!
Med tålamod lär du honom hur man gör här i världen.
Kram och lycka till!
anna
Precis som Sagomamma skriver gäller det att visa HUR och inte hindra.
Fjärrkontroller har även jag tillåtit. Vad gör det med lite dregel, det går ju att torka av
Om fjärrisen skadas, det tror jag inte, våra har hållt!
Mobiltelefonen och bärbar telefon, går ju att låsa så inte han så småningom lär sig ringa... Jag har tyckt det är alldeles för jobbigt att ständigt plocka bort dem. De får utforskas!
Blommor får man visa, visa, visa, och visa igen...
Tröttsamt, men PLÖTSLIGT en dag kan han!!
Blomjord har jag tillåtit dem att äta. Det är ju inte farligt.
Faktiskt så var det helt enkelt inte längre intressant efter någon månad.
Toaborsten får du förvara på ett ställe han inte når, uppe på ett skåp eller så. Jag fångade Ida PRECIS när hon var i färd med att dricka ur uppsamlingskoppen
Alltså åkte den undan.
Tänk efter före du hindrar alltså. Det är varken roligt eller rätt taktik att ta ifrån så han vrålar först.
Ett tips jag kommit långt med är att låtsas att saker sitter fast.
Han sträcker sig efter något han inte når, (som du INTE vill att han ska ha)du låtsas ivrig att hjälpa honom nå, men SÅ besviken du blir - den sitter fast! Du stönar och försöker, men TYVÄRR sitter den fast. Du delar hans besvikelse och suckar hjälplöst. Och hittar på något annat att pyssla med istället
Saker man inte vill dom ska ha, får man ställa undan (typ oersättliga saker) Annars är det ju inte meningen att man ska behöva möblera om bara för att man har en bebbe!
Kram och lycka till!
anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Suverän idé Anna, det där om att låtsas att det sitter fast! Det ska jag givetvis använda mig av vid behov! När det gäller mobiler och fjärrisar så låter jag min dotter titta på dem och undersöka (mobilen dock sällan då den finns i min handväska oftast). Kan aldrig tänka mig att det skulle vara farligt - jmf att gå med en ficklampa när det regnar, vilket åtminstone inte jag dragit mig för. Men det är klart, jag vet inte säkert. Toaborsten har hon inte hittat till ännu, så jag kanske ska ta och ställa undan dem, för de är faktiskt lite äckliga. Däremot så får hon väl titta i ducshavloppet, tror inte att det är så himla ohygieniskt... Jag har dock möjligheten att stänga ducschkabinen så att hon inte kommer in dit om jag vill. Blomjord är ju inte det minsta farligt, så det stör mig inte så mycket och intresset verkar ha avtagit nu.
Sommarbebis -08
Hej
Barn är inte gjorda av annat än vuxna.
Sätt dig in i situationen själv så känner du deras glädje över utforskandet och kan därmed hantera det bättre.
Visst är mycket äckligt, tycker vi ordentliga vuxna.
Men egentligen
Jag brukar blunda och säga till mig själv "lite skit rensar magen" och "nu blir hon nog inte allergisk i alla fall". Men tanke på att de säger att allergi kan bero på vår överdrivna renlighet.
Silvertejp är toppen.
Funkar i många lägen och vår dator är väldigt tacksam över att inte 100 gånger om dagen behöva gymnastisera av/på knappen eller CD facket.
Även här står toaborsten i säkert förvar
Lärde mig från flicka nr 1 som kom släpandes och tuggandes på den.

Barn är inte gjorda av annat än vuxna.
Visst är mycket äckligt, tycker vi ordentliga vuxna.
Silvertejp är toppen.
Även här står toaborsten i säkert förvar
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Att visa, visa och åter visa hur man klappar, luktar, känner, hanterar osv, är förstås nyckeln till bättre behandling av t ex krukväxter än bladsönderslitande och jordätande. Men står man som sagt inte ut - ta bort eländet
Små barn ska kunna gå att ha i möblerade rum. Kan de inte det, är det vi vuxna som får möblera om
Regeln är: flytta saken, inte barnet
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Hörni!
Tänk att jag kom på alldeles egna bra tips!
Mobil - hittade en gammal trasig i en låda. Tog ut batteriet och nu har grisen en alldeles egen att leka med!
Toaborste - köpte en ny likadan! Räknade efter hur länge sedan det var som vi köpte en...
! Ställde den nya på golvet medan den som är i bruk står på en hylla. Ni skulle ha varit med när David fick syn på toaborsten som stod på golvet - ÄNTLIGEN! Han tittade på mig och kröp såfortsåfortsåfort, kastade sig över den nya borsten och tuggade på den... lyckan var stor! Hoppas nu att han hinner undersöka den tillräckligt innan den tas i bruk...
Tänk att jag kom på alldeles egna bra tips!
Mobil - hittade en gammal trasig i en låda. Tog ut batteriet och nu har grisen en alldeles egen att leka med!
Toaborste - köpte en ny likadan! Räknade efter hur länge sedan det var som vi köpte en...
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
-
Willes mamma
Vi plockar undan alla fjärrkontroller vi använder men har framme en som inte används.
Den lägger vi strategiskt så att han kan få tag på den och det är ju helt ok.
Allt utom leksaker verkar ju roligast
Den lägger vi strategiskt så att han kan få tag på den och det är ju helt ok.
Allt utom leksaker verkar ju roligast
Förstagångsmamma när jag var 42
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess
Wille kom till oss den 22 juni 2004... och han har skrattat sen dess
[quote="Willes mamma"Allt utom leksaker verkar ju roligast
[/quote]
Ja det känner jag igen... men inte så konstigt när man tänker efter... Här strävar vi efter att lära våra barn hur livet skall levas men de får inte använda de saker som vi använder
Hur ska de då lära sig
Gamla mobiltelefoner och fjärrkontroller har jag också försökt med... men med mindre lyckad framgång. Och inte heller är det speciellt konstigt... det är ju inte den telefonen/fjärrkontrollen jag använder så varför skulle den lilla nöja sig med det substitutet
Gamla mobiltelefoner och fjärrkontroller har jag också försökt med... men med mindre lyckad framgång. Och inte heller är det speciellt konstigt... det är ju inte den telefonen/fjärrkontrollen jag använder så varför skulle den lilla nöja sig med det substitutet
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)