Vad gör vi med vår ettårings utbrott?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
MiaMaria

Vad gör vi med vår ettårings utbrott?

Inlägg av MiaMaria »

Vi har en tjej på 14 månader som oftast är en glad och nöjd tjej. Då och då händer det dock att hon får ordentliga vredesutbrott som vi inte riktigt vet hur vi ska tackla. Detta är i samband med att hon inte får som hon vill eller att saker inte riktigt går som hon tänkt sig.

Idag hade vi en situation då hon ville att jag skulle läsa en bok för henne. Då jag redan läst ett antal böcker för henne och nu var tvungen att klä mig själv m.m. sa jag att jag inte kunde läsa den just då och visade att hon kunde titta själv i boken. Detta resulterade i ett utbrott som varade i 30 minuter.

Det här har hänt förut och jag har verkligen försökt göra så att vi inte ska hamna i dessa situationer, men ibland går det bara inte. Jag har försökt att leda in henne på annat, att nonchalera henne, att lugna henne, men ingenting fungerar. Vad gör jag?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Förmodligen är det så enkelt att du helt banalt kan säga "Nu är boken slut :D ! Var ska boken ligga dåååååå :shock: :shock: :shock: ? Vet DU :shock: ?!" Då blir det nog lite fart på henne och hon får vara drottning av bokförvaringsplatser :wink: ! Tacka för hjälpen med boken och sedan kan hon hjälpa dig att leta efter dina kläder. Och ta på dem också :wink: :lol: !

:idea: Barn i den ålderna vill känna sig behövda och delaktiga - inte undanstoppade :wink: att sitta och läsa en bok för sig själv. Och på detta sätt kan du hantera många olika situationer. Lär dig att tala i frågor och be henne om hjälp i stort och väldigt mycket smått :wink: !
MiaMaria

Inlägg av MiaMaria »

Tack så mycket :) ! Ja, det märks att hon hela tiden vill vara med och hjälpa till, så det är klart att det är bra att ta vara på det.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Varsågod! Bjud in henne till samarbete så ska du se att haverierna minskar!

:idea: Enligt mitt sätt att se det så får barn oftast inte utbrott för att "de inte får som de vill" utan för att de inte blir förstådda - tänk på det :wink: ! Eh :roll: - jag hör själv till den kategorin :roll: :lol: !
Fanny

Inlägg av Fanny »

:D Och förutom tidigare nämnda tips, så fungerar det också att sätta känslor och liv på saker och ting.

:arrow: Ohh, nu tror jag att boken vill sova, som vi har läst i den, nu är den ju alldeles trött. Då får den sova ett tag. Var lägger vi den nu igen osv...

Tröttkänslan, bland många andra känslor (hunger, rädsla osv) kan hon relatera till och förstå. :D
Fanny m. Hampus född 041219 & bbb!
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"