fler frågor - osäker!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
idel

fler frågor - osäker!

Inlägg av idel »

Hej igen. gör nya trådar för annars kan man ju inte se den nya rubriken!
känner att detta funkar jättebra, o är glad o tacksam för denna metod o all hjälp. känner oxå att de gånger det inte funkar så bra är när vi inte vet exakt hur vi ska göra, då blir det någon taffelvariant som inte känns bra så därför undrar jag nu

- man kan väl ha marginalkvart på marginalkvart? dvs om liten las till förmiddagslur 8.45 isf 9.00 o nästa lur normalt infaller 11.45 om vi anser att hon inte klarar att va uppe till 11.30 (förskjuten tid ), kan vi då lägga henne 11.15?

-vad gör vi om den lilla filuren somnar av sig själv på vardagsrumsgolvet (hände nu!), eller i vagnen o det är nära en lur men inte inom marginalkvart, känns knasigt att väcka efter 5 minuter o sen lägga igen kanske 20 minuter senare eller ska man ge 5-minutaren o skjuta upp den rikgtiga luren med marginalkvart?

-om man lägger den lillan busan tidigare (med marignalkvart) för att hon som nu tex är förkyld o hänging men hon sen vaknar efter för kort tid (hände igår..., då sov hon 45 min när hon skulle ha 1,5 h), om hon inte somnar om blir det ju jättelångt tills nästa lur.. (som igår hon las 11.30 o vaknade efter 45 min, vaknade nöjd, somnade ej om o skulle ju då inte sova förrän 16.00 (eller 15.45 med marginalkvart)

-vet inte heller hur vi ska gå till väga med vagnslurarna hon har sovit inne nu dag 2 o 3 (jag vet FEL :x men jag är jätteförkyld o febrig :cry: o kunde på detta vis vila/sova) o vi känner oss nu osäkra på vagnmomentet, känns onaturligt att lägga i vagnen ramsa o går därifrån som funkar bra inne - vi kanske bara ska tänka om? att det är en ny vana vi har (ja lilla gumman det är helt normalt du ska stå här på gatan i vagnen o vi går o gör nåt annat så länge, hejdå - fast på riktigt invänta sömn o sen promenera iväg). Hon blir ju inte sur så vagningen blir ju lite fel den ska väl bara lugna inte söva?

många :?: alltså :!:

annars vill jag bara säga att fan vad skönt det är att ha fått sina kvällar (och nätter) tillbaka, den här medtoden är väldigt bra om man vill ha ett mer jämlikt föräldraskap! båda kan natta o få den lilla att somna om - pappan kan göra något konkret för sitt barn o mamman kan få fria kvällar (önskar jag hade infört detta tidigare, hade då förmodligen varit en nöjdare o gladare mamma)

så TACK :P Anna o alla!
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Sofia! :)
Angående kvartarna: Det är bäst att hålla sig till en kvart åt endera hållet, annars blir hela schemat förskjutet. Om hon är trött 11.15 så lek lite roliga lekar, plaska med vatten eller så, till den rätta sovtiden.(+/- en kvart) Annars, om du lägger henne en halvtimma för tidigt så är ju risken stor att det blir ännu mer nästa gång hon ska sova, så har du spårat ur. När det ha satt sig och hon sover så gott som all den tid hon "ska", så är hon nog piggare!

Men..om hon är förkyld och sjuk och somnar på golvet så hade jag nog inte väckt efter 5 minuter heller, så nära inpå lur-tid. Jag hade gjort det till en lång lur då. (Men det är det rätta sättet om man är frisk.)
Jag vet ju inte riktigt hur sjuk hon är, Karl var sjuk en gång med feber, och då sov han så gott som hela dagen, var vaken bara några timmar sammanlagt. Är man så sjuk så kan man skippa schema tycker jag, och bara se till att hålla vaken nån timma innan det är natt.

Om hon vaknar för tidigt- så har du gjort vad du kan om hon är nöjd och ligger i sängen. Då har hon möjligheten att sova. Om hon inte gör det så är det en 5-minutare som man för lägga in mellan lurarna. Kan ju kanske vara en 20-minutare när man är sjuk.

Vad är det här med vagnen? Det låter som att du ska lämna henne ute på en gata fast du inte vill? Varför det :?: (Förlåt om jag missförstått.) Har du ingen balkong/ veranda så antingen sov inne eller promenera med vagnen tycker jag. :thumbsup: Är man sjuk och trött så skippar man promenaden, inget fel med det :!: För frisk luft kan man öppna fönstren ordentligt.
Jag förstår inte riktigt hur du menar med vagna/ promenera. Du får förklara om jag fattat fel. :)
Om vagnen står still, så ska hon somna när den står still. Då sover hon bäst, och kan somna om, eftersom det är lika som när hon somnade, om hon vaknar till.
Om man promenerar en lur, så går man bara. Då rör sig vagnen när hon somnar o.s.v. Man behöver inte ramsa då.

Jag förstår att det är skönt att ha kvällarna till nöjen :D Det tycker jag med :wink:
Hur gammal är filuren? Det är praktiskt att skriva det i signaturen. Om du går in på "profil" kan du skriva till en signatur.
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

jag ser att du har fått jättebra svar av susanneethel så jag vill bara återigen be dig att hålla dig till en och samma tråd med ett och samma barn :!: Överskriften har ingen betydelse, man ser att tråden fortfarande är aktuell så fort ett nytt inlägg skrivs. Det blir ENKLARE för oss andra att hjälpa till, med en helhet, än om historien sprids ut på flera olika ställen. Du får bättre svar på så sätt. Så snälla rara - använd denna tråd i fortsättningen när nya frågor kommer upp. :wink:

Tack på förhand

/Åsa
idel

Tack! o en o annan fråga till eller fundering kanske

Inlägg av idel »

Tack! :D
ja förlåt att jag trådat ut lite här o där, det har oxå varit för att jag tänkt fel dvs tänkt att jag håller mig i samma tråd när jag tryckt på nytt inlägg när jag läst i min tråd. läste väl inte intron så noga :? .
- nej jag menade själklart inte att jag skulle lämna henne på gatan, (tyvärr ingen balkong eller uteplats...) jag tänkte att om poängen var att hon skulle somna själv att hon INTE skulle somna av rullande vagn, (dvs låta vagnen stå still tills hon somnat o sen gå) - men om det inte gör något att hon somnar till rull har jag inget vagn-proglem längre. :lol:
- hon är inte jättesjuk, men snorig o lite varm, o TRÖTT liten
- hon är 7 månader (igår :!: , men det står när hon är född i min signatur! :wink: )
-jag förstår ju att man måste passa tiderna egentligen, men samtidigt är det ju vi vuxna som "hittat på" de tiderna. o efterssom vi (tyvärr) har haft mat o sömn "på känn" tills för ganska nyligen har det varierat ganska mycket när, hur många gånger/dag o hur länge hon sovit tills jag börja läsa SHN-boken o började hålla lite koll på det hela (o nu har vi kur sen i fredags ju :!: ), jag nojar väl helt enkelt över att det är för lite sömn eller för långt emellan.... :roll:

schemat som oxå finns i en annan tråd är;
7.00 godmorgon! :D ? frukost - ammas
9.00-9.45 fm lur
10.30 lunch (pure/mos)
11.45-13.15 sova middag
14.00 mellanmål (gröt)
16.00-16.45 em lur
17.30 middag (ammas)
18.30 nattslurk (ammas)
19.00 Gonatt gonatt min skatt o sov så gott

- har svårt att få i henne något på nattslurken - tips tar jag gärna emot
- framtidsplanen är att när hon äter bättre introducera ytterligare ett mål (middag) o då kan hon ju få nattslurk (tutte) som lite efterrätt -då kanske det går lättare

ja det blev kanske ingen direkt fråga av det hela...
/S
Sofia
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Sofia!
Oj, ursäkta, nu kom jag på hur det där fungerar, signaturen syns ju inte när man ska svara på ett inlägg, man måste gå tillbaka och titta. :roll: :)

Då förstår jag hur du menar med vagnen, vad bra. :thumbsup: Nej, om du har tänkt att gå under en lur så är det bara att gå så att hon somnar. Om du däremot vill att hon ska sova i vagnen ändå, t.ex. hemma hos någon annan, då måste du göra som du skrev, att hon somnar medan vagnen står stilla.

Ditt schema verkar ju bra. Jag tror det kommer funka fint när hon blir piggare. Det är nog så att hon är mindre hungrig vid nattslurken, den kommer ju tätare inpå, men jag tycker inte att det gör något. Huvudsaken att hon ätit det hon vill ha innan läggning.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Ett förslag vad gäller nattslurken (vi hade lite samma dilemma för ett tag sedan):
Flytta bak middagen lite och fram nattslurken lite om det går. T ex om du kan servera middag 17.00 och nattslurken 18.40. Beror ju på om hon är hungrig redan vid 17 och om hon äter natslurken på 20 min. Då hinner hon bli en smula hungrigare till nattslurken. Du får fundera om det kan funka för er. Annars tror jag susannethel har rätt! :D

/Jenny
idel

fortfarande trött

Inlägg av idel »

Hej hej.
vill nu ha lite råd, funderar på att lägga om lite i schemat, men jag kanske ska avvakta. vi har ju kört kur nu sen förra fredagen o jag tycker lilltjejen fortfarande är alltför trött (o sur) på dagarna (nätterna är jättebra, hon somnar om själv om hon vakna oftast hör vi inte alls av henne).
men på morgonen blir hon trött så snabbt så snabbt o jag vill alltså lägga henne för fm-lur lite tidigare men då blir ju problemet att om det är långt till lunch är hon för trött vid lunchen (äter ju bättre om hon inte är så trött) såg ett schema i shn boken där barnet vaknade 7.00 o sov 8- 8.45 o sen igen 9.45 - 10.30 o tänkte att det kunde kansek va nåt (fast ev bara en 20-minuters vid en av lurarna). tycker också att hon är lite lurig vid läggning (vid lurar plus till natten, hon är rätt sur (trots skratt) o det tar rätt lång tid innan hon somnar, inget större problem på natten men på daglurarna blir det ju dumt för tiden för luren går ut om ni förstår vad jag menar...
dom alltid tacksam för kloka råd! :P
Sofia
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Idel :)
Det är säkert inte så bra att ändra tiderna så har tidigt efter kurstart. Bättre att ge henne en chans att vänja sig.
Av någon anledning blir man visst tröttare när man äntligen får sova, innan man blir pigg, det tar ett tag.

Om du tycker att schemat inte alls håller på morgonen så gör bara en liten förändring, kanske så här :arrow: :
7.00 godmorgon!
8.30-9.15 lur
10.30 lunch
11.30-13.00 sova middag
14.00 mellanmål
15.45-16.30 em lur
17.30 middag
18.30 nattslurk
19.00 godnatt

Då ligger alla lurarna lite tidigare. Eller så behåller du sista luren som den var, om du tror att det blir bättre, jag tror bådadera funkar.
Det är jättevanligt att dagslurarna krånglar och humöret inte är på topp i början. Håll på tiderna och metoderna och var konsekvent så går det fortare att komma ifrån det.
Att hon tar lång tid på sig att somna tror jag också är väldigt vanligt i början, innan tiderna satt sig. Hon är kanske inte van att sova förrän hon blivit jättetrött, som många andra kurbarn. Det kommer också att gå över till slut.
Om man vill kan man ju lägga några minuter tidigare, så kanske man prickar in tiden lite bättre.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"