Jag vill!

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Majamamma
Kontakt:

Jag vill!

Inlägg av Majamamma »

Hej alla kloka forumister! :D

Vi har en mycket bestämd tjej här hemma, som på senaste tiden (närmaste bestämt månaderna) har kommit på att hon kan höja rösten rejält för att få som hon vill. Detta kan stundom bli ganska enervernade.

Några exempel:

:arrow: Vid matbordet. Familjen sitter och äter och Maja får syn på saltet/pappas dricksglas/karraffen med vatten/hushållspappersrullen mm. Hon pekar och skriker DÄH, DÄH och ger sig inte förrän hon får saken. Och då givetvis rätt sak. Under tiden är det inte att tänka på att avleda med någonting. Detta håller i isg till dess hon får föremålet i fråga eller om föremålet av en händelse skulle försvinna, varpå Maja säger "bota" och visar toma handflator och kan sedan lugnt äta vidare.

:arrow: Maja hittar en av alla sina böcker som hon älskar, vilken hon tar tag i och viftar uppfodrande mot oss, och säger DÄN! DÄN! tills vi läser boken för henne. Här kan jag försöka vara mycket upptagen av något annat, men hpn ger sig inte, om man inte ger henne uppmärksamhet och avleder henne.

Mina tankar är väl att hon inte får tillräckligt med social delaktighet, något som jag tycker är lite svårt...

Hur gör ni andra med bestämda barn. Jag behöver lite tips. Ska hon få som hon vill, som hon allt som oftast får så länge det är något som inte gör något, men ibland kan hennes ljud bli lite ennerverande.

Jag vet att det var en tråd om detta (som jag bara läste rubriken på) förut, men jag lyckas inte hitta den med search. Någon som kan länka?

Tack för lite synpunkter.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
mamma-anna

Såklart hon ska få titta på sakerna!!

Inlägg av mamma-anna »

Min spontana kommentar är att hon självklart ska få titta och känna på sakerna.

Det känns ju naturligt att hon vill ha sakerna och att hon inte ger med sig. Skulle inte du ihärdigt fortsätta be om en sak (t ex saltet) om du verkligen tyckte att det var intressant och aldrig hade bekantat dig ordentligt med det.

Vi har alltid varit noga med att skicka sakerna som vår dotter bett om och visat hur de ska användas... efter ett tag lugnar då frågorna ner sig. Dessutom när hon nu vid 4 års ålder äter middag vet hon hur allt fungerar och ber bara om saltet om hon tycker att det behövs :D

Lycka till!
Anna
Mamma-Anna till lilla Liv f?dd 17 september 2002 och till Gustav f?dd 18 juni 2006
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej :D
Ett bra tips och som fungerar väldigt bra hos oss är att bara ha framme saker på bordet som är tillåtna för alla att röra/använda. Då väljer du själv vad din gräns för utforskande går. Dvs vill du inte att hon ska röra vattenkaraffen låter du helt enkelt bli att ställa den på bordet.

Vega var t ex helt besatt av kaffekoppar när hon var lite yngre. Vi lät henne känna på koppen, hjälpte henne att låtsas dricka, dvs även då vi hade kaffe i. Gav henne en egen kaffekopp med vatten i osv. Efter en period var hon nöjd. Nu bryr hon sig knappt om kaffekopparna då vi dricker kaffe. Dvs hon kan sitta vid bordet och dricka vatten ur sin pipmugg utan att behöva utforska vår koppar i tid och otid. Vi har ALDRIG sagt nej eller usch vad varmt osv, utan visat om och om igen hur man använder koppen. Detta till skillnad från hennes kusin som vid 18 månader fortfarande sitter och skriker efter ljuset, saltet osv osv. De kör med trista attityden nej till det mesta. Det är så tydligt att han inte fått undersöka sakerna ordentligt. :cry:

Vad gäller boken har vi lite samma fenomen här hemma. :? Efter tips från forumet brukar jag sätta mig ned på golvet och titta på boken ganska passivt. Dvs hon får ta initativ och visa vad det är hon vill. Hon har tex en bok med djur där främst hundarna måste pekas ut om och om igen. Jag låter henne hållas tills hon tröttnar/ är färdig helt enkelt. Då lullar hon vidare till något annat. Alternativt kan du ta upp henne till det du håller på med, eller helt enkelt stänga av öronen. Det sista har jag svårt med, men social delaktighet brukar lösa de flesta situationer hos oss. Jag är inte så hård med vad hon gör/inte gör, viktigast tycker jag är att hon får vara med i vuxenvärlden och inte utestängs till att leka för sig själv hela tiden. Dock brukar det bli mycket självständig lek efter ett pass med tvätten/disken eller annat. Då är det också lättare att stänga av öronen en stund om det börjas "gnällas"

Hoppas du får fler infallsvinklar från andra kloka forumister

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"