Hej alla kloka forumister!
Vi har en mycket bestämd tjej här hemma, som på senaste tiden (närmaste bestämt månaderna) har kommit på att hon kan höja rösten rejält för att få som hon vill. Detta kan stundom bli ganska enervernade.
Några exempel:

Vid matbordet. Familjen sitter och äter och Maja får syn på saltet/pappas dricksglas/karraffen med vatten/hushållspappersrullen mm. Hon pekar och skriker DÄH, DÄH och ger sig inte förrän hon får saken. Och då givetvis rätt sak. Under tiden är det inte att tänka på att avleda med någonting. Detta håller i isg till dess hon får föremålet i fråga eller om föremålet av en händelse skulle försvinna, varpå Maja säger "bota" och visar toma handflator och kan sedan lugnt äta vidare.

Maja hittar en av alla sina böcker som hon älskar, vilken hon tar tag i och viftar uppfodrande mot oss, och säger DÄN! DÄN! tills vi läser boken för henne. Här kan jag försöka vara mycket upptagen av något annat, men hpn ger sig inte, om man inte ger henne uppmärksamhet och avleder henne.
Mina tankar är väl att hon inte får tillräckligt med social delaktighet, något som jag tycker är lite svårt...
Hur gör ni andra med bestämda barn. Jag behöver lite tips. Ska hon få som hon vill, som hon allt som oftast får så länge det är något som inte gör något, men ibland kan hennes ljud bli lite ennerverande.
Jag vet att det var en tråd om detta (som jag bara läste rubriken på) förut, men jag lyckas inte hitta den med search. Någon som kan länka?
Tack för lite synpunkter.