Frustrerad liten kille

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Pillan

Frustrerad liten kille

Inlägg av Pillan »

Jag har världens goaste lille 7-månaders kille. Han håller just nu på att lära sig krypa och blir frustrerad då han inte lyckas att ta sig till saker. Han reser sig mot sina lekbackar och då är han nöjd, men så fort han är nere på mage kommer frustrationen och hjälper jag honom inte blir han jätteledsen. Men jag kan ju inte hjälpa honom hela tiden då kommer han ju aldrig att lära sig krypa?? eller??? :? Det var samma visa när han inte riktigt kunde sitta och så fort han kunde det la sig frustrationen. Vad göra???
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Grabben gillar ju att stå! Klart att du kan hjälpa honom med det - krypa lär han sej ändå.

:idea: Gåstol - kanske? Eller sådana där riktigt stora leksakslastbilar som de kan hålla sej i och resa sej mot. Då rullar de lite frammåt och DET är spännande!

:idea: Orkar man inte med att hjälpa - eller de inte orkar med sej själva :roll: - så avled med lite vila. Att sitta i matstolen och plocka i kökslådan brukar vara lite lagom avkopplande och skingrar tankarna :wink: . Eller en promenad i vagnen!

:D Lycka till!
Pillan

Inlägg av Pillan »

Tack för svaret!!!Jag har en gåstol men har tyckt att den är lite för mycket "räkmacka". Imorgon ska jag varva den med tvättvikning och så får han stå mot soffan. :D Det mystiska med det hela är att han är totalt nöjd i sin spjälsäng; hans ensamleksställe. Jag testade det idag. Idag har han alltså haft totalt 3,5 timmars ensamlek. Det är ju för väl att han gillar sin egen röst så mycket att han inte blir uttråkad! Höga ljud är så fantastiskt!! :lol:
Stolt mamma till Julius f?dd 040612 som har sovit som man ska sedan han var tv? veckor.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Låter bra! Att han gillar sängen är inte så konstigt - hans värld inskränker sej till den just då och han känner att han har koll på läget. Lite kung i tillvaron!

:idea: Det är just den känslan av att vara liten i en stor, stor värld som är frustrerande i dessa sk utvecklingsperioder. Då ska man krympa deras värld så att de "känner ramarna" och får grepp om tillvaron!

:D Lycka till!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Så sant - de små älsklingarna är i regel svårt frustrerade INNAN de tillägnat sig den nya färdigheten som står på programmet enligt naturens obönhörliga imperativ. Så han ska ju inte "räddas" från sina krypövningar men väl få vila från dem ibland, för det behöver han. Goda förslag här :lol:

Lite kan man "tänja" på krypövningarna varje gång genom att möblera dit något intressant framför lilla näsan på älsklingen som börjar tröttna. En oprövad kökslåda lite, lite för långt ifrån; en transistorradio som spelar och SYNS, en tjusig muta som går att smaka på, gärna i färg... Man kan också då och då helt radikalt vända på lilla ungen i en annan riktning. Fortfarande på mage förstås men mot något (för barnet just då) nytt. Och man kan krypa själv, mot lilla ungen, och visa hur roligt man har och hur man jobbar och stånkar :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Kit

Inlägg av Kit »

annawahlgren skrev: en transistorradio
:-s :lol: :heart:
:heart: Jag sökte en Bibel och fann Barnaboken.

:heart: Matte till minilejon som ramsas i spinn.

:heart: Det är inte för att det är svårt, som du inte vågar. Det är för att du inte vågar, som det är svårt.
Pillan

Inlägg av Pillan »

Idag kröp han!!!!!D :D och frustrationsgnällen är utbytta av höljudda AAAHHHH och ÖÖÖÖÖ. Han skrattade högt när han klarade av att ta sig till sitt mål!! :lol: Jag kan inte hjälpa men oj vad det smärtar att se honom bli besviken över att inte lyckas, att vilja men inte riktigt kunna. Men som sagt var det är ju faktiskt så livet är - för alla. Men det blir så påtagligt att se sin lille "bubbis" gå igenom det. :?

När jag ramsade honom ikväll han jag till tredje ordet i ramsans första vers och sedan sov han!! Det kostar tydligen på att krypa!! :wink:
Stolt mamma till Julius f?dd 040612 som har sovit som man ska sedan han var tv? veckor.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

ååååh vad jag blir avis :D min dotter är exakt som din lille kille var tidigare, för nu är han ju en stor kille som kan krypa!! \:D/
hon frustar och stönar när hon ligger på mage och man ser verkligen på henne att hon såååå gärna vill kunna krypa iväg men att hennes kroppsdelar inte alls vill :? hon är också som mest nöjd när man reser upp henne! stå själv mot en back eller liknande kan hon ju dock inte än...däremot så har vi en gåstol som uppskattas :D
varje dag har vi lite "krypövning" då jag försöker locka henne med roliga saker och en rolig mamma, allt för att hon inte ska ge upp så lätt :D men det kanske inte hjälper att man försöker och försöker, naturen har väl sin gång och det kanske inte går att göra så mycket åt det :? längtar dock till det lossnar för henne så att även hon kan fara runt på nya äventyr :lol:
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"