E.m-luren minskar....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hannad

E.m-luren minskar....

Inlägg av Hannad »

Hej!
Har återigen lite frågor...Håller som mest på att jobba med skrattet innnan läggning och då det är dags att vakna, både dag som kväll och det verkar gå åt rätt håll, min son är inte så ledsen/arg som han var innan vilket känns bra :D . Men nu till ett annat problem...

På eftermiddagen ska min käre son (som är 6 månader) sova 1 timme är det tänkt, men nu minskar den luren allt mer, idag blev det bara 20 minuter. Har läst i boken hur man ska göra. Jag pang-ramsar, går där ifrån, skramlar och pysslar i lägenheten, men inte....Går tillbaka efter att tag och ramsar igen (bestämt), men inte... Och då har det ofta gått så lång tid, så då ska han upp. Vad kan jag göra mer eller annorlunda? Det känns jobbigt att sedan ta upp honom när han har varit arg och ledsen så länge (det skär i mitt modershjärta :cry: ). Kan det vara så att jag behöver ändra schemat (vi har nu hållt på 1 månad med detta schema)? Det ser ut så här:
7 morgon - ammar
9-10 f.m-vila - ammar + puré
12-13.30 vila - ammar
16-17 e.m-vila - gröt
ca18.45 - ammar
19.30 sova

Ytterligare en fråga...När man framöver ska minska ner på sovandet under dygnet, hur går man bäst till väga då? Ska man dra ifrån på vilan mitt på dagen så man får 3 en-timmars-vila eller ska man först ta bort nån annan vilo-stund? Ska man allt eftersom justera schemat när man till slut är nere på 2 vilostunder under dagen så att de blir mer jämnt fördelade eller ska man bibehålla de tider man har? Tar tacksamt emot tips och råd kring detta...

Hanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Hannad :D

Normala sömnrytmpass är inte en timme, säkert är det därför luren på eftermiddagen krånglar; normala sovpass är 5 min, 20 min, 45 min, 1 1/2 timme... Samma sak på förmiddagen, välj 45 min eller 1 1/2 timme att sova.

Jag skulle korta ner em-luren, och (ev) förlänga förmiddagsluren :!:

Sen när det är dags att justera schemat, är det enklast att ta bort em-luren, i nödfall ge en femminutare på eftermiddagen.

Annars ser ditt schema jättebra ut :!:
Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Hannad

Följdfrågor..

Inlägg av Hannad »

Hej igen!
Tack för ditt svar. Ska absolut prova att ändra till lite längre vila på f.m. och korta ner på e.m. Kan jag alltså låta honom sova 1,5 timme på f.m. samt mitt på dagen och 45 min på e.m. Det innebär att han kommer sova lite längre än innan dagtid (ca 15 min), kan det ställa till problem???? Och det innebär att jag måste ändra på schemat, mattider och så lite, är det ok att göra det nu när vi kört ca 1 månad?

När man tar bort e.m.-luren sen, ska man alltså låta honom vila 5 min (bara 5 min!!!) om det behövs, det låter lite? Då hinner han ju inte mer än somna innan jag ska väcka honom?

Hanna
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen Hanna :!:

Såklart är det bäst att inte hålla på och ändra i schemat, men ibland måste det till någon justering.
Du flyttar ju bara fram/tillbaka tiderna lite, så det torde inte märkas SÅ mycket.
Jag skulle flytta fram fm-luren: 8.30-10, behålla 12-luren som den är och göra en 45-minutare av em-luren :!: Det är det passet du kan dra ner till en 20-minutare för att sedan ta bort.
En femminutare lägger man dit "när det behövs" sen, för att bara hastigt ladda batterierna (microsömn :wink: ) och barnen brukar bli förvånansvärt pigga av den lilla luren! Men den kan du vänta med till lilleman är runt 9 månader.
Så kika lite mer på schemat, och spika sen!
Lycka till
Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Vid 6 månader övergick vi till 2 sömnpass istället för tre med vår äldsta.
Son f?dd juli -04
Son nr 2 f?dd i april -06
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"