Vänder sig till rygg - vaknar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mimmimamma

Vänder sig till rygg - vaknar

Inlägg av Mimmimamma »

:?: Behöver lite råd från er som kan det här. Vi är inne på 7 dygnet med kuren och det funkar mycket bättre men det är ett par saker som vi funderar över. Vår son vaknar fortfarande ca 4 ggr/natt är iofs lätt att somna om igen med ramsan och ev tillrättaläggande men kan vi få honom att inte vakna alls? Han vaknar av att han vände sig på rygg (har alltid sovit på mage och avskyr ryggläge). Ska vi sluta vända tillbaka honom? Vad ska vi göra?

kram från en mycket piggare mamma :D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag tog mig friheten att flytta hit din andra fråga: :) :arrow:

--------------------------------------------------------------------------------
Postat: fre aug 25, 2006 08:40 Rubrik: Vaknar före utsatt tid

Ännu en fråga från nybörjarmig. Vår son sover nu 11.5 h på natten med några kortare avbrott. Enligt schemat vi tänkt oss ska han väckas 6.30, sedan sova 9-10.30 resp 13-14.30. Men han vaknar alltid 10-15 min före utsatt tid, vilket innebär att jag aldrig hinner väcka honom och han få aldrig den exakta sömntiden han ska ha. vad göra åt detta? En annan grej, om han ska sova 9.00 ska man då lägga 8.50 så att han hinner somna till 9.00 (tar en stund med insomningarna på dagslurarna ju) ??
--------------------------------------------------------------------------------

SVAR: :)
Du behöver inte göra något åt att han vaknar lite för tidigt, så länge han är nöjd när du tar upp honom(eller iallfall inte ledsen) på utsatt tid. Det kommer med tiden tror jag, att han sover tiden ut. Det viktiga är inte att han sover varje shemalagd minut, utan att han har möjligheten, d.v.s. ligger i sängen och inte är jätteledsen.

Om han ska sova 9.00 och det är en kort lur, 45 minuter eller 20, då tar du tid från när han somnade, 45 minuter respektive 20. Om han somnar alldeles för sent på 45minutaren så låter du honom sova 20 minuter. Om du lägger honom 8.50 eller 9.00 tycker jag inte spelar någon roll.

Och så den här tråden:
När han vänt sig till rygg så gå inte in, utan vänta tills han somnat och vänd honom efter 10 minuter- då brukar man sova djupt och inte vakna vad ni än gör. Ramsa bara när han vaknar.
Det spelar ju egentligen ingen roll hur han ligger, han kanske vänder sig tillbaka själv så småningom när han lärt sig. Då behöver ni inte gå in alls.

Alla vaknar till några gånger under natten, men när man lärt sig somna om helt själv, utan ramsa t.o.m. så gör det inget, och märks kanske inte heller. Genom att minska åtgärderna steg för steg kommer ni dit.
:thumbsup:
Mimmimamma

Inlägg av Mimmimamma »

Fast han vaknar ju mitt i natten av att han "råkat" vämda sig på rygg. Vad gör man då? Tar risken att han skriker upp sig ordentligt genom att inte gå in och vända honom eller går in och vänder honom och han somnar om direkt???

Tacksam för svar!
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Mimmimamma :D

Du måste göra en avvägning själv. Jag tyckte att det var så "praktiskt" först att bara gå in och vända tillbaka till mage så somnade min dotter om direkt. Snart var jag uppe och vände minst en gång i timmen natten lång... :roll:

Inte förrän jag slutade gå in och vända upptäckte hon att hon kunde klara ut situationen på egen hand :!:

:idea: Tänk såhär: varje gång du i onödan hjälper ditt barn hindrar du det från att lära sig :!: Ur behovet (vill ligga på rygg) föds färdigheten (kunna vända sig).

(idéerna hämtade från Barnaboken, Montessori och IAHP)
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Lite pepp för att INTE gripa in och vända - vi körde på tufft i två nätter med enbart ramsa, utan att hjälpa henne att somna om. Och se, då lärde hon sig både att somna om på rygg OCH att vända sig själv. Så jag instämmer med föregående svarare, hjälp till så lite ni kan! Även om jag vet att det är frustrerande när man vet att de somnar om så gott bara de får komma tiullbaka till sitt älskade magläge....
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mimmimamma

Inlägg av Mimmimamma »

Tack snälla för era råd och ni tog er tid att svara mig på mina funderingar. Ska testa att göra som ni gjorde, hellre några tuffa nätter nu och att han fixar det själv i fortsättningen. Tack än en gång och håll tummarna för oss :wink:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

:thumbsup:
...och jag menade såklart att vi körde på två nätter utan att hjälpa henne vända sig. Såg att jag skrivit "utan att hjälpa henne somna om" men så var det ju inte :oops:
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Mimmimamma

han skriker upp sig!!! hjälp!!

Inlägg av Mimmimamma »

Han blir vansinnig när han upptäcker att han hamnat på rygg, vänder jag om honom till mage somnar han om. Vi fösöker testa att inte vända honom, bara ramsa men han blir tokig och skriker upp sig. Vad gör vi??
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"