Kom på en sak att fråga precis när jag nyss skrivit klart en annan fråga...
Vi har under denna månad då vi kört kuren sett till att vi varit hemma (ja, för det mesta) och vår son har fått sova i sin säng, allt för att det hela ska sätta sig. Har provat ett par gånger att sova i vagn (har nu sittvagn). Har då fällt ner, bäddat lite så att det ska vara bekvämt och lagt honom på mage som vanligt. Men han verkar inte alls trivas att ligga i vagnen, tar längre tid att somna och sover kortare. Nu är det ju så att ibland måste man iväg på saker och visst ibland kan man ta med sig en resesäng, men inte alltid. Önskar att det skulle funka att ha honom sovande i vagnen. Som det är nu stressar jag ibland hem (om jag t.ex är på stan) för att han ska få sova i sin säng, men skulle kanske föredra att lägga honom i vagnen och ta en promenad hem i stället för att stressa för att hinna med en buss.
Kan man göra så att man "tränar" honom på att ligga i vagnen alltså lägger honom där när det är dax att vila och tar en promenad? Sen verkar det inte vara optimalt att ligga på mage i en sittvagn, hur löser man det???? Är vi iväg så använder vi den och han gillar verkligen att sitta i den och kika på allt som händer avskyr att ligga i liggvagnen och inget se, så därför har vi alltid sittvagn med oss. Tar tacksamt emot tips hur man vänjer honom att sova i vagnen...eller är det så att vissa barn sover bäst hemma i sin säng och man får anpassa sig efter det så gott det går?
Hanna
Ännu en fråga...sova i vagn...
Hej Hanna
Har haft samma problem till flera av mina barn, därför har jag valt att låta mina barn sova inne i spjälisen även dagtid. Men, precis som du skriver, ibland måste man ha sömnen i vagnen, och det är helt enkelt en träningssak
Mina barn har alla varit magsovare, men i sittvagnen blir det ryggläge - vilket första gångerna INTE varit så kul, men det går att "lära" dem
Tyvärr blir kanske inte sömnen lika god som i sängen, när det inte blir någon rutin av det, och ofta har barnen vaknat när vagnen stannat, men så får det bli ibland
Jag har haft med en liten kudde att lägga under axlar/huvud, och hängt för ett skynke, för att "mysa in" lite, (kanske mest för min egen skull
) men som sagt, jag har inte haft någon regelrätt utesovning med någon av mina barn
De har hellre åkt vagnen i vaket tillstånd
/Mia
Har haft samma problem till flera av mina barn, därför har jag valt att låta mina barn sova inne i spjälisen även dagtid. Men, precis som du skriver, ibland måste man ha sömnen i vagnen, och det är helt enkelt en träningssak
Mina barn har alla varit magsovare, men i sittvagnen blir det ryggläge - vilket första gångerna INTE varit så kul, men det går att "lära" dem
Tyvärr blir kanske inte sömnen lika god som i sängen, när det inte blir någon rutin av det, och ofta har barnen vaknat när vagnen stannat, men så får det bli ibland
Jag har haft med en liten kudde att lägga under axlar/huvud, och hängt för ett skynke, för att "mysa in" lite, (kanske mest för min egen skull
/Mia
Tack!!!!
för ditt svar. Det var på sätt och vis precis vad jag behövde höra...Och från någon som verkar vara så erfaren som du
(jag menar efter 4 barn så har man väl vart med om en del?). Som mamma lägger jag enormt stora krav på mig och stor press på att allt ska vara så "perfekt" (tror absolut inte att jag är ensam om det ?). Och när det inte funkar blir jag ibland så frustrerad och tror att jag gör fel #-o .
Men jag har nånstans i mitt bakhuvud försökt resonera logiskt. För precis som vi vuxna är ju även våra små underverk olika personligheter. Jag sover absolut inte bra då jag är borta, om jag sen måste ligga obekvämt och det är en massa oljud, ja då kan man räkna med minimalt med sömn. Precis så måste det ju vara med barn oxå, oavsett hur små de är?????? Eller???
Jag kommer även i fortsättninge när det går låta min käre son sova där han sover bäst (i sin säng), med undantag ibland när det är nödvändigt.
Så tusen tack för dina svar!
Hanna
Men jag har nånstans i mitt bakhuvud försökt resonera logiskt. För precis som vi vuxna är ju även våra små underverk olika personligheter. Jag sover absolut inte bra då jag är borta, om jag sen måste ligga obekvämt och det är en massa oljud, ja då kan man räkna med minimalt med sömn. Precis så måste det ju vara med barn oxå, oavsett hur små de är?????? Eller???
Jag kommer även i fortsättninge när det går låta min käre son sova där han sover bäst (i sin säng), med undantag ibland när det är nödvändigt.
Så tusen tack för dina svar!
Hanna