Vaknar alldeles för tidigt!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
jenny_ebba

Vaknar alldeles för tidigt!

Inlägg av jenny_ebba »

Hej!
Min son blir 2 år om några veckor och jag kurade honom för ca 1,5 år sen. ALLT har fungerat super bra .... tills nu! För ca 3-4 veckor sedan började han plötsligt vakna alldeles för tidigt på morgonen, något som han aldrig har haft problem med innan (vi har aldrig ens haft problem med vargtimman). Vi har 12 timmars natt med morgan vid 08.30 men de senaste veckorna har han vaknat 07.00-07.30 ... alltså ibland 1,5 timma innan han ska upp. Jag vet inte vad jag ska göra! Har försökt med alla verktyg jag kan komma på. Jag har varit tyst, jag har ramsat, jag har lagt till rätta med solfjädern ... INGET HJÄLPER! Nu är det inte så att han ligger och är ledsen, nej han ligger bara och pratar och sjunger där inne. Men han behöver VERKLIGEN den där timman han förlorar. Han blir grinig och trött redan innan lunch! Eftersom han går på dagis så är jag extra orolig för att få allt att gå tillbaka till normalt igen. Han sover ca 1-1,5 timma mitt på dagen vid 13.00 och det verkar han också behöva.
Snälla, vad ska jag göra!?! Har läst andra trådar här och enligt Anna så är ca 13 timmar sömn om dygnet normalt för en 2-åring så jag tror inte att det är det. Jag vet att han behöver alla 13 timmarna men hur ska jag få honom att somna om på morgonen!?!
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej

Testa och försöka i all ära men när det handlar om tidiga morgnar gäller det att ha en genomtänkt handlingsplan och hålla sig till den. :wink:

Ett förslag:

Pangramsa vid första pip för att upplysa om att natten inte är slut. Sedan låta vara helt och hållet. Ligger han sedan nöjd och sjungandes så är ju livet inte särskilt orättvist. Man kan inte sova ÅT barnet bara ge honom förutsättningarna. Ha sedan en väckarklocka som ringer varje morgon på den tid ni bestämt att dagen ska börja.
OM gossen bryter ihop totalt kan man lägga tillrätta EN gång och gå ut med ramsan eller exempelvis sätta på hög musik alternativt göra andra ljud i huset. Städa toaletten brukar vara populärt. :wink: Detta för att tala om att ni har fullt upp med att gå vakten utanför så att han kan känna sig trygg och sova gott. Å så släpper det på överkoncentrationen vilket är nog så viktigt.

Det viktigaste är att få till ett omsomnande. På så sätt bryggar de snart över det där uppvaket och sover hela natten igen.

Så bestäm hur ni ska göra och kör! Det är mitt råd! :D

Lycka till.

/Åsa
jenny_ebba

Inlägg av jenny_ebba »

Tack snälla du för att du svarade.
Det där med pangramsa har jag redan "försökt" men måste i rättvisans namn erkänna att jag bara "försökte" det i 3 dagar sedan "försökte" jag en annan metod. Men nu bestämmer jag mig för att köra med ditt förslag i så många dagar tills det fungerar helt enkelt. :D Det där med väckarklockan var ett bra tips. Tack!
stolt mor till Viggo :heart: , f?dd 040911 - Kurad 050221
Nu 2-barnsmor till lilla Ebba, kuren påbörjad 8/6-07
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Pangramsa på så fort du hör honom....liksom att mota Olle i grind. Detta förhållningssätt skiljer sig lite från övriga natten - alltså fram till 04 - då man ju avvaktar in i det längsta för att ge barnet en chans att reda ut situationen själv.

Det kan ta sin lilla tid att komma tillrätta med tidiga morgnar. Så bättre ta sig i kast med det på en gång än att vänta. Men det här fixar ni :!: :wink:

Återigen lycka till! Berätta gärna hur det går framöver.

/Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "