Gillar inte att ligga på mage!
Gillar inte att ligga på mage!
När vår dotter var nästan nyfödd fick jag "Barnaboken" i present, och läste delar av den med god behållning. "Sova hela natten" tänkte jag emellertid inte var något för oss - vi behövde den helt enkelt inte, eftersom vår lilla Lova sov som en prinsessa alldeles av sig själv. Fram tills hon var ca 4 månader, vill säga. Sedan började det bli lite oroligt, och pendlade mellan bra och dåliga nätter. Nu är hon 6,5 månader och har snart två månader med stökiga nätter bakom sig. Och två trötta föräldrar... Vi har hela tiden haft fasta kvällsrutiner, och nu som förr somnar hon fint kring kl 20 på kvällen. Den amning ca kl 04 som inte var avvecklad när nattproblemen började är kvar, men har inte utökats till fler. Vi har testat att lära henne somna utan napp, och att ge henne mera mat på dagen, men ingetdera verkar hjälpa. Kärnan i problemet verkar vara att hon vänder sig i sömnen, till mage. Hon har ett bra tag nu varit på gång att lära sig att krypa, kanske fortsätter hon med detta i sömnen... Dessvärre HATAR hon att ligga på mage! Hon kan inte slappna av och ligga lugnt o fint på mage, utan flyger upp på alla fyra så fort hon kommer upp ur en djupsömnsperiod, med följden att hon väcker sig själv. Väl vaken och ledsen kan hon varken vända sig tillbaka, hitta napp, eller slappna av på annat sätt. Går vi in och vänder henne o sitter ngn minut med en lugnande hand på hennes mage så somnar hon oftast om fort igen, men proceduren upprepar sig om och om igen under natten, ibland så ofta som en gång i timmen hela natten. Jag har återkommande kikat på "Sova hela natten"-kuren, men blir inte riktigt klok på om den är ngt för oss..? Vi har ju som sagt försökt både att söva henne utan napp, och ngn form av buffning för att lugna henne. Att lägga henne på mage som kuren verkar bygga på verkar ju inte riktigt funka i vårt fall. Låter vi bli att vända henne så jobbar hon upp sig ordentligt och skriker och gråter massor, vilket jag funderat på att testa, men dels vet vi inte om det är rätt, och dels så orkar vi inte riktigt med några sådana nätter nu, vi är redan så trötta! Vad göra!?
Min fråga - eller en del av den - är alltså om man kan köra kuren utan att barnet tvunget ska ligga på mage? Hon gillar det ju inte, och kan ju vända sig lite fram och tillbaka redan i den här åldern i vilket fall. Vi är beredda att ta "striden" att låta bli att vända henne för att hon ska lära sig att reda ut det själv, men spelar det verkligen ngn roll hur hon lägger sig då, bara hon är bekväm själv med hur hon ligger..?
Jag tycker att du ska kura ditt lilla barn men då måste ni inse att det handlar om fyra nätter varav de två första brukar kräva en hel del arbete, den tredje natten blir antingen jobbigare än de två första eller nästan utan insatser alls och fjärde natten sover oftast lilla barnet hela natten.
Jag undrar om hon verkligen tycker illa om att ligga på mage eller hon bara är ovan
Gissar att det är det sistnämnda som är sanningen men helt säker kan jag naturligtvis inte vara
men nästintill i alla fall
.
Min råd är att ni läser på ordentligt om kuren, bägge två, tills ni riktigt säkert vet hur ni ska agerar i vilka situationer. När kuren påbörjas finns inget utrymme för att darra på manschetten utan barnet ska hela tiden få klara och tydliga besked.
Och du, det går inte att testa utan antingen genomför man kuren eller så förkastar man den och fortsätter vara uppe på nätterna....
Så läs på och återkom med alla era frågor som dyker upp
Kram Susan
Jag undrar om hon verkligen tycker illa om att ligga på mage eller hon bara är ovan
Min råd är att ni läser på ordentligt om kuren, bägge två, tills ni riktigt säkert vet hur ni ska agerar i vilka situationer. När kuren påbörjas finns inget utrymme för att darra på manschetten utan barnet ska hela tiden få klara och tydliga besked.
Och du, det går inte att testa utan antingen genomför man kuren eller så förkastar man den och fortsätter vara uppe på nätterna....
Så läs på och återkom med alla era frågor som dyker upp
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
-
Nancy
Hej petris och välkommen till forumet
Huruvida SHN passar er vet bara du. Är dock övertygad om att lilla dottern skulle tycka det vore skönt att slippa dessa stökiga nätter.
Lägg henne på mage vid tillrättaläggandet som besked att det är dags att sova. Vilken sovställning hon därefter väljer är hennes sak
Läs på ordentligt ifall ni beslutar er för att kura. Då kommer ni också att veta varför ni kan stryka ord som "hatar" och "strider" ur vokabulären 
Huruvida SHN passar er vet bara du. Är dock övertygad om att lilla dottern skulle tycka det vore skönt att slippa dessa stökiga nätter.
Lägg henne på mage vid tillrättaläggandet som besked att det är dags att sova. Vilken sovställning hon därefter väljer är hennes sak
Jo, jag ska läsa på, det har jag förstått att det är en förutsättning. Men jag är bara så konfunderad inför det här med att ligga på mage - det har ju pågått länge nu, och hon kan verkligen inte slappna av på mage, hon lägger inte ens huvudet på sidan och vilar, utan ligger med ansiktet rakt ner i kudden och frustar av ilska, jag har provat att låta henne ligga, tro mig
OM det nu skulle vara så att hon verkligen inte gillar det, kan man kura ändå, fast i annan ställning? Det borde väl inte vara det enda avgörande..?
Gör som Nancy föreslår - lägg henne tillrätta på mage och sen får hon vända sig om hon inte är nöjd med situationen. Hon kommer som alla små och stora barn hitta den ställningen som hon sover bäst i och den varierar.
Kram Susan
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Dipl. SHN-kurare!
Dipl. SHN-kurare!
Nu har jag beställt boken på Bokus, så vi är på gång. Alltså är jag inte ordentligt påläst ännu
Men det jag återkommer till i mina tankar är hela tiden det här kring att hon ska läggas på mage. Ni skriver att vi ska "lägga henne tillrätta på mage" - hur gör man det med en 7-månaders tokrörlig bebis..?
Jag försöker i alla möjliga sammanhang att lägga henne på mage, men det bara går inte att få henne att slappna av en sekund, hon flyger upp på alla fyra, och borrar ner huvudet i kudden. Är hon inte jättesömnig tycker hon det är kul, är hon trött eller man lämnar henne blir hon ursinnig. Hon somnar alltid på rygg, o vänder sig sedan över på sidan, antar att det är på sidan hon egentligen gillar bäst att ligga. Men så fort hon inte sover stenhårt så börjar hon böka runt, o snurrar då över till mage, med resultat att hon vaknar. I sällsynta fall kan hon reda ut det själv, men är hon jättetrött o knappt vaken så går det inte, då blir hon bara jättearg o ledsen o jobbar upp ett illvrål - sedan går det absolut inte. Ponera att vi skulle strunta i henne i alla fall - då känns det som 5mm nästan, att låta henne skrika tills hon somnar av ren utmattning.
Jag vet att jag kanske hade haft fler svar själv om jag redan läst boken ordentligt, men jag kan inte vänta riktigt tills den kommer...
Jag vet att jag kanske hade haft fler svar själv om jag redan läst boken ordentligt, men jag kan inte vänta riktigt tills den kommer...
-
Nancy
Men - innebär det att vi inte kan börja testa att låta bli att vända henne/strunta i att hon vänt sig förrän vi fått boken, läst in oss på boken och kommit igång med kuren så att hon tar ramsan..?
(förlåt att jag tjatar, skulle bara vilja kunna testa nånting alls redan nu)
och - spelar det ingen roll om hon inte ligger kvar som man lagt henne "tillrätta" merän bråkdelen av en sekund, bara man lagt henne så alls..?
(förlåt att jag tjatar, skulle bara vilja kunna testa nånting alls redan nu)
och - spelar det ingen roll om hon inte ligger kvar som man lagt henne "tillrätta" merän bråkdelen av en sekund, bara man lagt henne så alls..?
-
Nancy
Jo, jag har läst lite där och fått något sånär hum om kuren. Men det verkar vara så himla viktigt att man är jättepåläst o gör precis som det står, vilket gör mig osäker i vissa frågor, boken måste ju vara så mkt mer heltäckande än forumen, det står ju ganska så kort där? (magfrågan, tex. o när man vant av med napp, är det no more napp ever - ngn tid på dygnet då? eller räcker det med avvänjning i sängen/på natten, men är ok i vagn eller bil?)
-
Gäst
Hej petris!
Ville bara berätta för dig att jag kurade min dotter på rygg. Det går naturligtvis, det också! Vi har "Vyssan lull" tassar på spjälsängen och lugnade henne inledningsvis genom att gunga sängen. Det funkade för oss och funkar säkert för dig också bara du har attityden på plats. Inte "testa"! Bestämmer du dig för ryggläget är det det som gäller. På samma sätt som om du bestämmer dig för magläget.
Lycka till!
Pea
Ville bara berätta för dig att jag kurade min dotter på rygg. Det går naturligtvis, det också! Vi har "Vyssan lull" tassar på spjälsängen och lugnade henne inledningsvis genom att gunga sängen. Det funkade för oss och funkar säkert för dig också bara du har attityden på plats. Inte "testa"! Bestämmer du dig för ryggläget är det det som gäller. På samma sätt som om du bestämmer dig för magläget.
Lycka till!
Pea
-
Nancy
Nja, jag tycker nog att det står ganska mycket att läsa på forumet
Boken innehåller förutom anvisningar/bruksanvisning till själva kuren en hel mängd frågor och svar som på ett mycket bra sätt täcker in många funderingar kring kuren.
Behöver du ytterligare hjälp/coachning finns det många kunniga personer här på forumet
Lycka till

Behöver du ytterligare hjälp/coachning finns det många kunniga personer här på forumet
Lycka till
-
Nancy
Du är alltid välkommen att ställa frågor
Om du beslutar dig för att genomföra kuren (som inte är så krånglig som du kanske tycker vid första anblick) så finns vi här för dig