Moraliskt stöd för sova-på-mage med larm sökes!!!

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Nian

Moraliskt stöd för sova-på-mage med larm sökes!!!

Inlägg av Nian »

Hej alla glada Barnaboksvänner!
Med cirka tre veckor kvar till beräknat datum, håller vi som bäst på och ordnar med diverse saker till bejbisen.
Jag läste på startsidan att Anna rekommenderar sova på mage med larm, och har fått på min lista att undersöka detta.

Vi bor i England och här är det stor hysteri och en otrolig massa information om SIDS (plötslig spädbarnsdöd) i förhandsmaterialet så när jag nämnde för barnmorskan att vi tänkte ha mage+larm blev hon minst sagt VÄLDIGT fundersam. Ryggläget är det allra allra viktigaste, sa hon...

Nu är det också så, att här får det inte säljas bejbismössor som knyts under hakan (stryprisk) eller icke helt tätt stickade tröjor (bejbisen kan fastna med fingrarna)... men eftersom jag inte kan ta till mig en teori om att toppluvor (läs avtrillade mössor) - eller ännu mer förekommande - ingen mössa alls, även på spädbarn vintertid, ute (hjälp!!!!) är speciellt smart för de allra minsta, utmanar jag de lokala teorierna och söker moraliskt stöd hos er, ni kloka och erfarna, om mage+larm innan jag lägger in en beställning.

Tacksam för alla synpunkter!!
Nian

ps. Vi har handlat knytmössor i Sverige. Ska bli kul att se om jag får nån säkerhetstillsägelse för kombinationen knytmössa och lusetröja! hi hi
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Nian och grattis till det väntade lilla barnet :D

:arrow: Läs dessa suveräna krönikor:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... -professor
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Nian.

Jag kan bara berätta hur det var för oss. Första natten Ella spenderade utanför livmodern vaknade jag av att hon höll på att kvävas. På rygg låg hon och fortervattnet i lungorna kom inte ut. Vi lade henne då på sidan i några dagar tills det problemet var ur världen. Sedan varvade vi sidläget med ryggläge. I vaket tillstånd låg hon alltid på rygg.

Ett par månader gick och Ella sov allt sämre. Vaknade ofta, ofta på nätterna och sov aldrig längre än halvtimmar på dagarna om hon inte låg på mitt bröst. I över en månad satt jag i soffan med henne, från morgon till kväll. Ammade när hon vaknade, lade upp henne för att rapa och hon somnade (för det mesta. Hon var ju vaken lite mellan vaven också förstås). Jag gick på toa med henne sovandes på bröstet, åt mat med henne sovandes på bröstet. Mer än så klarade jag inte av att uträtta om dagarna. Lade jag ner henne sovandes vaknade hon.

Jag minns fortfarande första gången vi lade tösen på mage i sängen. Vi hade vaknat för dagen och ammat men hon var fortfarande lika trött som alltid. Lade henne på mage av den orsaken att jag tänkte att hon kanske skulle träna nacken lite. En halvminut senare sov hon och gjorde så i två timmar. DÅ, som först fattade jag varför hon bara kunde sova på mitt bröst och inte i sängen. Magläget. På mitt bröst låg hon på mage men när jag lade ner henne var det ju på rygg.

Sedan den dagen har hon inte legat på nåt annat sätt, med larm förstås. Idag är hon så stor att hon kan välja sovställning själv. Hon väljer magläge.

Inte långt efter det här fann jag AW. Då fick jag förklaringen. Har du läst det här?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=25

Ser nu att Nancy hunnit svara dig med utmärkta lästips.

Lycka till och stort grattis till lilla barnet!

/Åsa
Patrik
Kontakt:

Inlägg av Patrik »

Utöver de mer grundläggande argumenten som finns länkat till ovan kan jag bara rent praktiskt tillägga att vi aldrig haft ett fellarm, och om man glömmer stänga av det eller lägger något annat än ett barn på för att testa så larmar det alltid.
Patrik Andersson

Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.

http://lottrik.blogspot.com
T.P

Inlägg av T.P »

läste i tidningen om en kvinna som förlorat 3 barn i plötslig spädbarnsdöd,(aftonbladet om jag ej minns fel) och alla tre låg på rygg !! det är ju ingen garanti
barn födda 04/06/08
Lillsprudlis

Inlägg av Lillsprudlis »

Hej Nian :!:

Vår Lille Victor har legat på sidan som nyfödd och efter att han blev 3 veckor på mage med larm. Larmet är så smidigt och känns så säkert. Man sover gott på natten som mamma om inte annat :sleep:
Victor hade så jobbigt med gaser i magen sin första månad och han har fortfarande en mage som jobbar fibrilt. Det hör man för under täcket "pruttas" det hela tiden :D . Skönt att det får komma ut i och med detta sover han mycket bättre.

Vi har Baby sense II som du lätt kan köpa via nätet.

Lycka till !
Yvonne
Victor född 28 juni 2006.
Simon född med snitt 5 februari 2009
Tur att vi blivande föräldrar och blivande barn har en Anna Wahlgren.
lillith

Inlägg av lillith »

Min mammas väninna förlorade sin lilla dotter av att hon låg på rygg och kvävdes av sina egna uppkastningar - en helt frisk liten tjej.
Min första son sov på mage fram tills han var 11 månader. Min andre son har helt andra sovmönster sedan 2 mån ålder - han sover på mage, rygg, sidan, huvudet upp, huvudet ned, på tvären... jag har gett upp att vända honom rätt för länge sedan, han sover som en stock hela nätterna och vänder sig varje halvtimme. Jag skulle inte göra annat nätterna igenom än lägga honom rätt om jag envisades med magläget.
Och - nu svär jag i kyrkan - jag använder inget larm. Jag tycker att det är en fullständig hysteri som råder och min personliga uppfattning är att det är något fel på SIDSbarnen som läkarvetenskapen inte har upptäckt ännu och ett larm kan inte göra något åt detta. (Det är läkarvetenskapens uppfattning också.) Det verkar som om att man dödar sitt barn om man lägger det på mage, isåfall skulle hela generationer (inkl. min) inte ha levat. Men det är jag det, peppar, peppar. Jag är lika mån om mina barn som vem som helst men i denna fråga tycker jag att man helt enkelt vet för lite. Barn dör i SIDS även när de ligger på rygg, det finns som bekant inga garantier.
lillith & grabbarna
Mamma till två goa glada grabbar födda -04 och -06 som stortrivs med schema, social delaktighet och utforskning á la AW.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, alla :wink: :D

:D Välkommen är du, Nian :lol: Och GRATTIS till lilla barnet :lol: :lol:

Nu har du en massa läsning här, och jag spär på med stickytråden "Varför sover inte de små barnen? Liten historik" på Kurbarnens hjälpforum upp till ett år, samt "Läkartidningen - debatt" på diskussionsforum.

Lycka till med mössan...! :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Nian

Inlägg av Nian »

TACK alla, för ert engagemang och för att ni delar med er av era erfarenheter.
Nu ska vi definitivt beställa ett larm, och lägga bejbisen på mage, dag som natt för att främja utvecklingen och låta den (och oss!) få sova ordentligt.

Genom all läsning - vi har helgdag här idag, hurra! - har ytterligare ljus gått upp för mig :idea: : Mitt stora barn, snart fyllda 14, låg alltid på rygg när hon var vaken, och hon kröp i endast 4 veckor innan hon gick, vilket stämmer med Annas utvecklingsteori. Hon lade sig själv på mage när hon sov nätterna igenom, från ca 4 mån. Jag tankte att det mer var mitt fula trick med att ha 10-12 nappar i sängen så hon alltid hittade en att böka in i munnen om hon låg så, som gjorde det :)

Himla ungar, vi får inte underskatta dem och hur de försöker vägleda oss!
Tack än en gång allihop! Jag ska berätta hur det går./Nian
Mamma till BB barnen Olivia -92 och Griffin 060925. Bonusmamma till A -96 & E -00. Fantiserar på min blogg: http://fantasi.qe-x.com
K-ina

Inlägg av K-ina »

Tänkte på en sak... Det blir lätt för dig att mörka med det där med att sova på mage. Ingen kan ju kolla vad ni pysslar med för underligheter inom hemmets väggar... Värre lär det bli med KNYTMÖSSAN!!! :shock: :lol: :lol: :lol:

Om ni får nån anmälan på er från nån vän av ordning så kanske det blir ett hembesök! :shock: Då gäller det att du har en snabb plan på hur du gömmer undan larmet i en mörk garderob! Träna upp tempot redan från början!!! :lol: :lol: :lol:

Skämt å sido! Lycka till med mössor och larm och bäbis! :heart:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
Nian

Inlägg av Nian »

Ha ha ha! Vi har samma attityd, verkar det som. :lol:
De har hembesök här också, jag lovar att rapportera!

När det gäller kläder, är det alltid lika roligt att se vilka stora ögon de andra föräldrarna gör när våra stora barn kommer till lekparken på vintern med jackor, mössor, ordentliga skor och vantar som gör att de kan leka och klättra bra mycket bättre (och längre tid) än barnen i t-shirts!

Tack för uppmuntran!/Nian
K-ina

Inlägg av K-ina »

:lol: Och jag var radikal när jag gick på Öppna Förskolan med en son iklädd RÖDA kläder! Men jag var så dum så att jag inte fattade hur himla modigt det var! :D :roll:
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D (Hm, nu börjar det lukta Kackelforum här :!: )

Det är ju modernt med röda stövletter i år, har jag läst. Så då blir det röda barnvagnar nästa år :wink:

Höll på att få slag när jag skulle köpa resesäng och det fanns bara i SVART. Man passerade sjutusen barnvagnar på vägen - alla SVARTA.

Jag frågade expediten vem i fridens dar som kommit på att saker för små barn skulle vara SVARTA :?: Inget svar förstås. Men en sak är säker: det var då inget litet barn... :roll: :lol:
Nian

Inlägg av Nian »

Hej igen,
Ville bara berätta att vi nu fått vårt Babysense II larm. Vi köpte det på nätet hos en engelsk leverantär för typ 73 pund, och fick det fraktfritt nästa dag! Genast drog vi åstad och installerade det, och testade med Lilla Spöket Laban som bejbis. Det verkar vara extremt känsligt och det känns bra att ha det på plats så vi kan använda det direkt. Vi tänkte ha en platta i vagnen också.

Tack alla för moraliskt stöd, tips och råd på vägen. Jag återkommer.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"