Mat, mat och ännu mer mat, men hur?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Piraja

Mat, mat och ännu mer mat, men hur?

Inlägg av Piraja »

Jag har svårt att få min tjej (snart 3,5 mån) att sova längre än 40 min på dagarna. Det gör att hon max orkar vara vaken 1,5 h innan hon blir gnällig. Ofta krävs en strid innan hon somnar in i vagnen. Jag har läst en del trådar om det här och rådet verkar vara mat, mat, mat, men jag får inte till det. Hon gallskriker vid bröstet eller flaskan om jag försöker ge henne mer mat. Någon som har handgripliga tips på hur man trugar i en marig unge mer mat?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Piraya! :)
Jag har inte tid att svara nu, men jag klistrar in ett svar som jag skrev om ett liknande problem som ert för ett tag sen ( vet inte hur man länkar). Du kan väl börja att läsa det så kan vi prata mer sen!
Kram från Åsa B

Hej!
Jag har läst om era matbekymmer! Jag hade själv världens mest matstrulande bebis, så jag ska se om jag kan peppa er lite!

Jag vet hur jobbigt det är! Man blir så klart orolig för att inte barnet ska få i sig, och om det blir en kamp kan det vara svårt att ta sig ur den. Och båda bebisarna är lika gamla, verkar vara i den åldern (den egentliga födelsen) detta ofta börjar!

Ni verkar båda ha rätt strategi tycker jag. Försök att hålla på strukturen och jobba med sömnen så att inte barnen blir ur balans! Och ge mat när det är minst kamp är mitt tips, eftersom alla denna kamp bara är jobbig för både barnen och er! För mig var det innan lillen skulle somna, jag gav honom mat och lade sedan ner honom i vagnen och gick ut och gick. Eller om det är lättare för er, när de sovit och precis har vaknat. Om lillen vaknar "för tidigt" skulle jag ge mat då, och sen köra på med programmet därifrån. Då har ni en mättnad i lilla magen och kan jobba på med rytmen. Till dig som har ett barn sedan tidigare: kan du få avlastning så att du kan hitta en struktur?

Alltså rytmen är ju jätteviktig, men jag tycker inte man får stirra sig blind på exakt mattid här. Jag skulle säga att sömnen är basen, och att de nu ska börja vara vakna allt längre med social delaktighet. Dock får ni göra nån variant med matandet som bygger på att det är så lätt som möjligt för er och bebisarna. För stor hunger kan ju också skapa mer matpanik och svårighet att komma till ro.

Mitt andra tips är att inget som helst tvång ska finnas med i bilden! Ömma järngreppet, visst, men inget tvång! Gör som Anna beskriver, gå med fasta steg över rummet, lugna och vyssja barnet med hög och fast röst som talar om att allt är så bra, och att ni nu ska äta, och att det ska bli så trevligt. Och så "dockar" ni blixtsnabbt in barnet vid bröstet, sitter stilla och tittar på nån annat än barnet. Innan har ni mjölkat ur lite om det är så att ni har mycket "sprut" som blir jobbigt för barnet. Blir det strul, upp och gå igen. Fastna inte och "nöt"!

Ett annat tips är att komma tillbaka till "hudstadiet", det kallas amningsträning. Ni ligger flera gånger om dagen med barnet på bröstet, alltså den nakna bröstkorgen, bara helt avdramatiserat utan nåt ätande, kanske nån leksak bredvid. Efter nägra dagar kan ni se om barnet självmant kommer till bröstet. Det har gett bra effekt för många! Våga prova det!

Sist, men inte minst- för barnet handlar det om att ha en glad mamma och att vara mätt i magen. Om man har lättare med flaska, skulle jag inte tveka att introducera den istället. I det här läget måste det vara viktigare för er att finna ett lugn, än varifrån mjölken kommer!

Och tänk på att det blir så här med många bebisar. Snart kan de börja skedmatas, en lättnad för många av dessa små gosegryn!

kram på er och lycka till! Berätta gärna hur det går för er!

Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen,
En till fråga. Försöker du införa standardmodellen för att få till det? Du kan också läsa en tråd som Minna skrivit under "Späda barn och små" för några dagar sen. Den beskriver lite hur man kan komma tillrätta med ditt problem.
Vi hörs,
Åsa
Piraja

Inlägg av Piraja »

Tack Åsa för snabbt svar. Jag försöker införa SHN-kurens schema för 4-månaders. Men jag får henne aldrig att sova längre än 40 minuter i sträck och min teori är att hon ite är tillräckligt mätt. Ska försöka att mata med 20 minuters pauser och se om det går bättre.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Hur går det för er? Det stämmer säkert din teori att hon inte är tillräckligt mätt. Går det bättre med påfyllningen nu?

:) Åsa
Piraja

Inlägg av Piraja »

Hej Åsa,
Teorin verkar stämma. De gånger jag lyckas på i henne mat från två bröst under en vakenperiod somnar hon mycket snällare och igår så sov hon 75 minuter i sträck på dagen, världsrekord :lol: . Men jag har fortfarande problem med matningen. Istället för att skrika när hon ska sova så skriker hon vid bröstet nu istället när jag försöker truga i henne mer. Summan av skriket är mer eller mindre konstant alltså :cry:
Piraja

Inlägg av Piraja »

Lite tilläggsinfo - det är inte så att min tjej svälter på något sätt. Hon vägde drygt 8 kg när hon var tre månader :o , men jag har svårt att få till den där proppmättkänslan innan hon ska sova. Hon äter helst när hon vaknar och 2 timmar senare så är det naturligtvis tomt i magen och då är det svårt att somna/sova vidare. Jga har försökt att inte mata henne när hon vaknar med då blir resultatet ofta att hon inte äter alls mellan två sovningar :-(
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Vad bra att hon sovit lite längre nu! Men matningarna är fortfarande lite jobbiga, alltså. Gör du så att du matar enligt standardmodellen, inom timmen? Sedan vakentid 0,5-1 timme, och så sova lur? Du skriver att hon vill äta när hon vaknar, och det är ju också det vanliga! Bara det, att eftersom matningen pågår i en hel timme enl. standardmodellen med påfyllningar, så är det snart sovdags när målet är avklarat och magen inte alls tom.
JAg förstår dig som om det är påfyllningarna som är problemet, är det så? Eller börjar hon trilskas redan vid första bröstet? JAg vill återigen resa ett varnande finger för att hon skriker och du trugar. Inget tvång alls, det kommer bara förvärra det hela och skapa en stress både hos henne och dig. Istället råder jag dig att jobba med attityden, att förmedla ett säkert och självklart "tilläggande" till bröstet med ett säkert handlag (som inte alls skvallrar om att du är lite orolig för om hon ska ta eller inte :wink: ). VIll hon inte ha, låtsas då att DU bestämt att det var dags för paus, hiva upp henne på axeln och gå och titta på nåt kul. Försök igen om en stund.

Hur gör du när hon ska sova? Går du med vagn, vagnar på stället, eller lägger henne i säng? Att vagna henne skulle jag rekommendera, så att du hjälper henne att komma i ro, och vagna omigen när hon vaknar för tidigt.

Det kan förstås vara stressande för dig att stirra på klockan, och kämpa med att få till jättelånga sovstunder. Men det ÄR bra, om du kan förlänga dem lite mer och mer, för hon blir trött av att sova så kort, och äter därmed sämre. Tröttheten har jättestor betydelse för aptiten!

Hennes stora viktuppgång tyder ju också på, att hon i alla fall inte kan vara vrålhungrig?! Eller har jag fel? Jag tror att det är den för korta sömnen som är spöket här, snarare. Hur ser nätterna ut?

Ni är på rätt väg! Kämpa på,
kram Åsa
Piraja

Inlägg av Piraja »

Jag tror du har rätt om att låta bli trugandet/tvång. Idag har hon i princip vägrat att äta alls istället (inget mellan 8.30-15.00). Resultatet är att jag blev tokstressad, och det kan aldrig vara bra... När jag söver henne vagnar jag tills hon somnar och sätter igång igen om/när hon vaknar. Men när hon sovit 45 minuter så slutar det oftast med att hon ligger och skrattar åt mig i vagnen,det lilla skräpet ;-) Idag har hon sovit sina 4 x30 minuterspass eftersom vi varit på vift, men somnat snällt utan protest varje gång, alltid något.

Innan jag försökte styra upp mat och sov så matade jag 1 ggr när hon vaknade och sen inget förrän efter nästa sovpass. Funderar på om hon kanske inte ska ha mat mellan varje nap. Som det är nu är hon vaken 1,5 sen sover 0,5 det betyder mat varannan timme, det är hon kanske för stor för???
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Pirajan 8) ,

Sover den lilla på mage i vagnen eller på rygg. Sover hon på mage med larm så kan hon inte se dig när du vagnar och synintrycken blir få vilket främjar den goda sömnen.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
OK då förstår jag. Som Susan skriver, prova med magläge och larm i vagnen. Dra för ett mörkt tyg, och gå ut och gå om hon vaknar så att luren förlängs. Jag tror vägen att gå snarare är att försöka förlänga luren än att ta bort ett mål innan lur, som du skriver.
Jag har själv varit exakt i din situation så jag vet hur otroligt stressande det är med maten. Har du övervägt att börja med smakisar? Liten lunch med banan/puré mitt på dan? Hon är ju trots allt 3,5 månad redan, och det brukar bli en lättnad när det trilskas så här med amningen.
JAg måste sluta. Hörs sen,
kram från Åsa
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!
Jag fortsätter där jag slutade.
Jag är lite nyfiken på hur nätterna ser ut! Sover hon då? En annan fråga: trilskades amningen innan ni började med SHN-kuren också?

Några tips som jag och andra mammor använt:
:arrow: amma i mörkt och tyst rum
:arrow: amma när barnet är lite "sleepy", dvs före eller efter lur (vilket du gör)
:arrow: amma med säker attityd, utan att darra på manchetten men utan att tvinga (inte helt lätt balansgång, jag vet)
:arrow: lugna henne innan tilläggandet till bröstet, här finns olika knep. Jag använde napp och gick med honom i famnen. En annan mamma la bebisen i vagnen och vagnade med fasta tag nån minut, för att få barnet så lugnt/dåsigt att det kunde ta emot bröstet.
:arrow: se till att hon får sina sömntimmar på dygnsbasis!
:arrow: gå över till flaska om det går lättare
:arrow: börja introducera smakisar, det lättar på ditt tunga amningsansvar

Jag vill också säga, att eftersom hon faktiskt är en liten gigant för sin ålder :wink: , så kan det ju vara så att hennes matsug inte är så enormt som det kan vara. Hennes vägran (om hon innan ätit ordentligt från ett bröst) kan vara en signal om att det räcker.

kram från Åsa
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"