daglurarna vill sig inte!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
anna77

daglurarna vill sig inte!

Inlägg av anna77 »

Hej alla! :D
Jag skulle vilja be om lite tips och råd angående daglurar. Min dotter på 10,5 månad är kurad, tack och lov (!!!) sedan tre veckor tillbaka. Hon snusar underbart på nätterna och är underbart pigg och glad :D :D :D och på morgonen får jag väcka henne. Hennes schema är:

7.30: go'morron! o frukost
9.45- 10.30: daglur 1
11.00: lunch mums
12.30- 14.00: daglur 2
14.30: mellis
(5-minuterslur före middag om dålig sovning på dag)
18.00: middag
18.30: bad, skoj
19.30: go'natt!

Okej: sovtider på dan har ALDRIG fallit som jag har skrivit...Det tar oftast en kvart av vagning, vilket gör att jag alltid lät marginalkvarten dra över på första luren så att hon fick sina 45 min, alltså 10.00 till 10.45. Daglur 1 har jag alltid fått väcka henne ur. Sen förstod jag att det blev för tätt till nästa lur, så därför har jag börjat "smyg dra bak" lur 1 till klockan 9.30 istället, vilket gör att hon somnar 9.45 till 10.30 istället.
Lur 2 tar också oftast minst en kavrt av vagning för att somna. Sedan snusar hon bara trekvart i sin vagn... Det blir aldrig mer än 1,5 timme på dan vilket jag ser på henne inte räcker till.
Hur ska jag ändra schemat?
Till saken kan tilläggas att hon förra veckan drar sig upp i sittande då hon ligger på mage på vagnen (det känns fel att ha selen på bakvänd) vilket gör att jag måste ha henne på rygg med sele på. HOn verkar tycka om det (mer plats kanske?) men det tar nog lite längre tid att komma till ro. Jag är inte mogen än att börja med daglurar inne, då jag tycker det är praktiskt och skönt med frisk luft. Till saken kan tilläggas att hon före sin kurning sov mkt tungt och länge (2-3 timmar) på f.m. Kan det vara så att hon helst vill ha långlur på f.m eller är det bara ett mönster hon inte kommit ur? Jag får alltid väcka efter 45 min på f.m men på e.m luren vaknar hon alltid efter 45 min... Hur göra? Jag får inte in en långlur på 1,5 före lunchen utan att försena maten?

Tack för alla superråd!!!!!!!!!!! :D :!: :D

Suck,
kan ngn hjälp mig att lösa denna rebus?
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej! Jag har enorma problem själv med dagslurarna så jag är väl inte rätt person att svara, men spontant tycker jag nog att båda lurarna kommer för tidigt och för tätt.Om jag vore du skulle jag dra ut på första luren till 10.30 och ha minst en timme till mellan lurarna.
Lycka till!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Min Nova är snart 11 mån och vi hade också svårt att få till dagslurarna - det har gått i perioder men fungerar nu riktigt bra.
Hon har sovit i vagn ute de senaste månaderna men började för en tid sedan att sätta sig upp hela tiden (hon sover på rygg i vagnen och har så alltid gjort.
Jag fick läga henne, hon satte sig upp osv- så höll vi på i 20-30 min på dagslurarna under 2 veckors tid.
Numera sover hon i spjälisen (öppet fönster) inomhus och det går mycket bättre.
Hon tar 10 min på sig att somna (ungefär) och vaknar inom marginalkvart men det är iallafall stor skillnad mot tidigare.
Det tog ungefär 1 till 1,5 veckor att få henne att sova i spjälisen men nu tar hon ramsan bra vid uppvak - som oftast kommer efter 45 min.
På eftermiddagen "ska " hon sova 45 men sover alltid 20 min. Vi tar en promenad med hunden denna tid och hon vilar först men somnar efter en stund och det fungerar bra för oss.
Ska tillägga att hon kan sova långluren i vagn nu också - provade i helgen när vi var på hundutställning och det gick bra , tog cirka 20 min att somna men sov sedan fint.
Så mitt tips blir att lägga den lilla i spjälisen så kan hon sätta sig upp om hon vill utan att "ramla ur vagnen".
Frisk luft kan hon ju få när hon är vaken istället.
Det underlättade mycket för oss iallafall :lol:
Vårt sovschema är förresten följande
7 - godmorgon
10.30-12 sova långlur inne
15-15:45 sova kortis (blir bara 20 min men vilar resten)
19 - natt (läggs oftast 18:50)
Kram Nova och Alexandra - Lycka till :D
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Med dagslurar som krånglar blir ju ingen glad, varken stor eller liten. Är det svårt för dem att komma till ro i vagnen är det bara att lägga dem i sin spjälsäng. Sen agerar ni som på natten i den meningen att ni lägger tillrätta, ramsar en dagramsa x 4 och låter lilla barnet somna själv och lösa eventuella problem på egen hand. Vaknar de små efter 45 min avvaktar ni, förhoppningsvis löser de problemet själva genom att somna om efter lite mutter och hojt, annars serverar man en ramsa x 4 och ger sedan tid för barnet att somna själv.

Viktigt är att hålla benhårt på sovtiderna den första tiden, helst alltid, och inta samma attityd som vid nattläggningen.

Jobba på allihopa.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Mitt schemaförslag:

7.30: go'morron! o frukost
10.00: daglur 1 -10.45
11.00: lunch mums
14.00: mellis
14.30: daglur 2 -16.00
17.00: middag
18.30: bad, skoj
19.00: nattslurk
19.30: go'natt!

... som bara är ett förslag förstås! :D
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
anna77

Inlägg av anna77 »

Tack för alla tips o råd!
Jag har läst och begrundat. Jag tycker att det känns väldigt skönt att ha 3,5 timme mellan målen, därför kan det inte gå så mkt tid från uppvaknandet till första luren, annars hinner man ju inte med lunchen. Jag kommer så småningom ha lur i sängen men är inte mogen för det än. Vi har stora förändringar framför oss, flytt bl.a. och därför tycker jag att det är tryggt att ha vagnen som alltid finns med och som man kan "dra sig undan med". Därför undrar jag om det funkar att bryta upp sömnen på 3 lurar , även i hennes ålder? Om jag bara får till 45 min i vagnen, kan jag då ha 45min *2 och sen en 20 min på e.m? T.ex:

gomorron: 7.30
lur 1:10-10.45
lunch: 11.00
sova: 13.30-14.15
mellis: 14.30
kortlur: 16.15- 16.35
middag:18.00
bad skoj etc: 18.30
gonatt: 19.30

Tack för alla svar!!!!!!!!
anna77
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Det kan du absolut göra. Det kan fungera mycket bra. Inte i evighet, och det första som faller bort blir 20-minutersluren.

Men om och när du nu verkligen bestämmer dig för att "köra" så, gör det fullt och helt och darra inte på handen, leta inte efter bekräftelser eller godkännande nickningar, bara inför och följ klockan minutiöst (bokstavligen) :!:

Ingen utvärdering förrän om tidigast en vecka.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna77

Inlägg av anna77 »

Hej,
vill bara rapportera att jag kör på mitt senaste schema (minst en veck...) men jag börjar tröttna rejält på att stå och vagna i vagnträsket tre gånger om dan. Snart blir det nog ändå spjälis, men jag är inte riktigt mogen för det än.
En kort fråga:
kan man om jag bestämmer mig för att gå tillbaka till bara 2 lurar, ändå ta en 20 min på e.m om det var dålig sovning på dan? Har aldrig blivit klok på om det kan räknas in i en marginalkvart och därmed inte störa schemat även om den inte är "nerskriven" i schemat?
Tack o tack!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"