5månaders frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Pialacki

5månaders frågor

Inlägg av Pialacki »

Min son är 5 mån och äter inte nå mer på natten men vaknar ändå, mest mellan 3-4.
Vi har kurat men har problem. Vi delar sovrum och det är becksvart där. Ibland så vaknar han fort och börjar snacka direkt så då får man smyga till dörren, ramsa och stänga utifrån vilket inte alltid hjälper då tar det ca 1h med några buffningar innan han somnar om.
Han läggs kl 19 varje kväll med samma rutiner.

Jag har lite problem med läsförståelse och skulle bli glad för lite tips och svar på föjlande frågor:

1. Vissa kvällar somnar han direkt men ibland snackar han lite (upp till 30min) men jag hinner ju inte ge han bekräftelseramsan för vips så har han somnat.
Hur länge ska han få pyssla med sitt innan han sover för natten?

2. Han tar inte ramsan , varken dag eller natt. Vi buffar bara vid gråt och väldigt lite. Alltså han tystnar inte när vi ramsar och jag tycker inte att vi ramsar för ofta heller.
Hur gör vi?

3. Hans morgon ska börja 07 men när han vaknar tidigare (allt mellan 05,40 och 06.55) och ligger och snackar nöjt, ska han få hållas eller ska vi få han att somna om?

1000-tack på förhand / Pia
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

Med lite finputsning har ni snart en kille som sover tolv timmar i sträck :D . Nu vet jag inte hur länge det är sedan ni kurade, men antar att det gått en tid... svarar därefter. Han skulle säkert gilla ett eget sovrum eller en egne liten avskärmad vrå om det är lättare att fixa. Buffa ska ni i princip inte allas ägna er åt längre. Det är ramsan som ska ta över. Buffa kan man göra som markering då man lägger barnet och någon enstaka gång vid total kris.

1. Låt honom vara i fred efter att ni lagt honom. Han får prata, sjunga, jollra, suga på tummen, meditera och sen somna då han är klar. Ni behöver inte ge bekräftelseramsa om han bara legat och snackat innan han somnat. Efter att kuren är avklarad räcker det med en ramsa x 4 direkt då man lagt barnet. Skulle det bli högljudda protester någon gång vid läggningen kan du ge bekräftelseramsa.

2. Träna ramsan. Mjuk, bestämd, hurtig, punktsättande. Dra den 4,6 eller t.o.m. 8 gånger. Ge er inte förrän ni känner att ni får ramsan att ta och lillen svarar. Ni kan :!:

3. Vaknar han några minuter förrän kl 7 kan han lungt ligga och prata en stund. Vaknar han en timme för tidigt kan du direkt då han vaknar servera en glad ramsa, typ "hallåå, det är inte morgon förrän om en timme :shock:". Sedan pysslar du med annat i huset.

Lycka till :D :!:
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Pialacki

Inlägg av Pialacki »

Tack Pia Pojkmamma,
Vi bor i en 2a så det får bli en vrå. började kuren natten mot lördag så vi är fortfarande i uppföljningsveckan.
Inatt vaknade han till 2 korta ggr och somnade själv direkt :D
men kl 6 tyckte han att det var morgon. Han fick ligga till 6,20 innan jag la honom till rätta med solfjädern, ramsade och gick ut. när han vaknar så tidigt så burkar han bil arg/ledsen innan det är dags att kliva upp.

Ska jag ta upp honom 6,45 (väntar i det längsta) för att undvika det?

När han väl börjar gnöla så går det fort över i ledsenhet och det är svårt att störta in när det är tyst. Nu är kl.6,40 och han börjar bli otålig...
Mvh Pia
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Hej!

BRA med egen liten vrå. Det gillar småttingarna. Då behöver de inte bli störda av föräldrarna :D .

Jaha, det var så nyligen ni kurade. Då har ni kommit långt på väg :D :!: Att sonen vaknar en timme för tidigt hänger samman med att han nu sover mer än förr och tror sig vara utvilad. Vargtimmesbekymmmer är ett vanligt fenomen. Jag tycker att du ska ramsa DIREKT du hör att han vaknar 6-tiden på morgonen. En glad, rejäl upplysningsramsa som talar om att det inte är morgon än :idea: . Sedan låter du honom vara. Och gör en massa andra trevliga ljud i huset.
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"