Dagkur - erfarenheter?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Antonias mamma

Dagkur - erfarenheter?

Inlägg av Antonias mamma »

Finns det någon som dagkurat och vill dela med sig av sina erfarenheter? :?:

Vi SHN-kurade Antonia, snart 9 mån., för nån vecka sen och hon sover utmärkt om nätterna :D . Dagslurarna har dock krånglat ända sedan hon var 3 månader :shock: :!: :evil: och 45-skarvet är det största problemet. Jag hade hoppats detta skulle lösa sig då nattsömnen blev bra, men det har tvärtom blivit värre :cry: . Jag får inte till vagningen så att hon tystnar hur jag än övar och om hon mot förmodan skulle somna om i skarvet av vagning/promenad, så vaknar hon igen efter 10 minuter. Numera infaller också skarvet eter 30-40 minuter bara :!: . Hade tänkt övergå till spjälsäng till hösten, men vill använda vagn ännu någon månad. Nu känns det dock som om läget är helt låst eftersom inte ens promenader eller vagning söver om henne mera.Inte en enda dag sedan kuren har hon sovit sin dagsömn som hon borde.

Frågor till er som dagkurat:

- Hur sövde ni innan och hur fungerade dagsömnen då?
- Hur utförde ni dagkurningen? (vagn eller säng, lika tillvägagångssätt som SHN eller?)
- Hur många dagar tog det?
- Hur fungerade övergången från vagn till säng?
- Andra aspekter värda att beakta?

Tack för er tid! :!:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Nannapanna

Inlägg av Nannapanna »

Hej! Har samma problem här... Stoppade lillan i vagnen 10.25, och nu är klockan 10:54 och hon ligger o ömsom gnäller ömsom "brum brum" :wink:
SHN funkar också för oss, hon kan vakna någon gång under natten men somnar efter en ramsa. Så det ser jag inte som något problem alls längre. Men dagarna är HOPPLÖSA. Något som också slår mig är att "alla" här verkar ha problem med dagslurarna, vad kan det bero på..?
* Mycket stolt mamma till Ettan, född 050928 *samt Tvåan, född 120420*
Mickis

Inlägg av Mickis »

Hej!
Delar med mig av sånt jag klurat på vad gäller dagslurarna! Tänkte först skriva en tråd själv men sen såg jag att det finns massor av trådar redan!

Majsan 10 mån, är inne på dag 12 i kuren, snart 2 veckor alltså! Nätterna är som en dröm, dagslurarna går oftast jättebra de också!
- Det som jag hade tänkt fråga Anna eller annan som vet är hur länge är det lämpligt att man låter barnet vara i sängen alt vagnen och så att säga ger förusättningen för att somna o sova? vid dagslur!

Idag för första gången tog det majsan 40 min somna inne dagen.
la henne 15.02 gnällde till en början
15.08 blev hon helt tyst, sen hörde jag hon låg o bubbla sparka på sängen o greja där inne
15.28 började hon gasta o gråta
högre o högre så jag gick in kände direkt att hon bajsat bytte snabbt i sängen, la henne tillrätta ramsa mig ut.
15.40 var hon på väg ner o blev sen tyst.

Men under den här tiden som hon hörde av sig men även låg tyst gick jag o funderade på hur länge ska hon vara kvar i sängen om hon inte somnar, ska hon vara kvar tiden ut, eller?

Vår Majsan har fått sina daglurar i spjälsängen sen kurnatt 1,
jag ville att hon skulle känna igen det nya samt att tidigare har jag ammat henne till sömns inne, medans att somna ute i vagnen aldrig varit ngt problem därför tänkte jag att det var smartare att lära henne somna inne själv, och att vagnvilan kommer automatiskt när hon vant sig vid att sova på "angiven" tid!
visst kan det tyckas att man blir låst inne men vi är ju ute ca 2 tim varje dag promenad i vagnen + gunga osv.
... och aldrig har jag surfat, läst, städat, slappat, tvättat osv så mkt som jag gjort dessa 12 dagar! man hinner en del när man är inne och "barnfri"!

...
Jag gjorde ett rätt misslyckat försök till sova i vagnen i fredags, det är så jag skäms!
Hon ska sova 15.00
15.02 kom jag ner flåsandes för alla trappor la henne i vagnen och tänkte jaha lilla hjärtat dags o sova, å så gick vi ut!
-medans hon tänkte waow jaha nu ska vi ut o ha kul, bäst jag ställer mig upp så jag ser bättre, kolla bilar och en kanin bäst jag hoppar lite av upphetsning!!!

...jag lade henne ner, hon hoppade upp, jag la henne, hon vred sig upp, jag la henne, hon hoppade upp....
Det hela slutade med att hon bajsade, jag var arg på mig själv, kände en enorm tidspress, här skulle ju lillan somna på 15 min oj oj oj o klockan var redan 15.20 åh hur skulle det nu bli oj oj panik panik,
SÅ vi vände hemmåt, bytte blöjan, la henne i spjälsängen kl 15.30 och 15.31 sov hon!

Usch jag hade så ångest och vet nu hur jag inte ska göra!!!
ska hon sova kl.15.00 ska jag såklart låtit henne ha varit i vagnen ett tag så hon inte blir till sig av glädje.
Ut då allra senast 14.45 då har man ju +- 15 min att spela på.
Så tänker jag nu men jag har ju inte provat ännu!
;)
Men så klart det ska gå!
En annan sak som omnäms rätt ofta i boken är ju tålamodet! Det passar in bra här på dagslurarna! Ge förutsättningen att sova och ha sedan tålamod det kanske kommer ta ngra veckor till innan barnet sover som en klocka på dagslurarna men låt det ta sin tid!
Ha tålamod och förtoende!

- det kanske inte var så mkt råd till er som har det kämpigt men jag behövde skriva av mig lite.
kämpa på!
kram Mickis
Antonias mamma

Puffar!

www.sandsdrommar.com
Nette

Inlägg av Nette »

Hej Antonias mamma! :D

Vi har ju inte kurat men jag skriver ändå. Vi hade här för en månad sedan problem med att Olivia vaknade efter 45 min. Det började också bli kämpigt att få henne att somna i vagnen då hon bara svängde runt o runt o rev ner myggnätet. För oss kom lösningen då jag blev tvungen att lägga henne inne o sova på dagen. Här i södra Finland har vi ju varit plågade av röken från skogsbränderna i Ryssland o tidvis är luften grå av rök så det går fortfarande inte att sova ute. Inne i spjälsängen började hon genast sova 1,5 timme både på förmiddagen o eftermiddagen. Jag kan höra att hon vaknar vid 45 men hon somnar om. Det måste ha blivit för trångt i vagnen. Kanske Antonia också längtar efter mera utrymme att sova på. Varför inte pröva det i en vecka o se vad som händer.

Lycka till!
Nette

mamma till 2 flickor födda : dec-2005 och okt-2008
Antonias mamma

Tack Nette - skickar ett pm! :D

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"