Måste jag lära honom sova hela natten???

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Frökenfräken

Måste jag lära honom sova hela natten???

Inlägg av Frökenfräken »

Ny här, men gammal Barnaboken-läsare...

Lillfisen på tre månader sover natt mellan 20.00 och 07.30 ca. Han vaknar vid 03.30 ca och äter fortfarande. Eller vaknar och vaknar... han somnar i allafall om mitt i målet och sover vidare även när han förpassas till sängen.

Nu till saken... Jag tycker det är mysigt att amma honom där i nattens mörker, i stillhet och tystnad. Höra min mans djupa andetag bredvid och lillfisens belåtna kluckande vid bröstet. Det är liksom min stund på dagen (OK, natten). Min meditation, den stund jag är ensam med mina tankar utan att lillfisen eller storbusen är där och pockar på min uppmärksamhet.
Det hela tar max en kvart (han är alltid snabb på att få i sig det han ska), och jag somnar lätt om igen. Resten av dygnet flyter på någotsånär enligt standardmodellen...

Det slår mig att han kanske klarar sig utan det där nattmålet nu. Att jag kanske ska vagna honom där mitt i natten.... Men... jag vill inte. Måste jag? Förr elelr senare, när jag sedan inte ammar, vill jag ju att han ska sova hela natten. Men nu...det är så mysigt... Och varken min eller hans sömn störs ju än så länge. Men om jag inte gör det nu, kommer det då att bli värre längre fram?

Och jag kommer att sakna "min stund", min kvart på natten...
Storbus -03 och Lillfis -06
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Frågar du mig så säger jag att har man inga bekymmer så har man inte :wink: ! Men om man får bekymmer - då kan man använda sig av verktygen i kuren för att räta till det :thumbsup: .
kokos

Inlägg av kokos »

Jösses det där låter ju superskönt. Jag skulle inte göra ett problem av något som inte är ett problem. Men om saker förändras så vet du ju vilken bok du ska studera :lol:
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Frökenfräken

Inlägg av Frökenfräken »

Nä, jag tycker ju inte att det är ett problem. Min tanke var väl kanske att jag kanske får problem senare om jag inte lär honom sova hela natten nu.
Men vi kör på så länge...
Kanske är jag lite av en "gosedjursförälder", men när Storbusen tar så mycket tid under dagen, så blir liksom en där natt-kvarten min och lillfisens stund. Under dagen när jag ammar sitter ju Storbusen med och läser saga, oftast, och resten av dagen går i ett med hemarbetet. Treåringenhjälper till förstås, vi är ett superteam! Och lillfisen hänger liksom bara med. Men natten, det är vår stund det! Då har jag tid och framför allt det lugn som krävs att bara njuta och snusa på min lille son innan vi somnar om igen, båda två...
Storbus -03 och Lillfis -06
Therese

Inlägg av Therese »

Håller helt med de föregående skrivande, är det inget problem för varken dej eller barnet, då är det inget problem.

Jag har det på liknande sätt med vår lilla tjej som oxå är 3 mån, lite andra tider bara. Hon är världens mest nöjda lilla bebis både dag o nattetid. Jag tror inte de störs av själva ätandet när de är så pass sovande o inte vaknar upp. Jag kan även byta blöja när hon är i det tillståndet. Fast numer är det sällan det behövs, men hon har enormt många bajsblöjor bakom sej fast hon är så liten.
Även med vår mellantjej var det så att jag fick ge henne en slurk vid midnatt ganska länge. Men så en natt ville hon bara inte ha helt enkelt, jag trodde hon ville äta eftersom hon vände o vred lite så jag la henne till bröstet. Hon fick en min av "äckel" o knep bestämt ihop lilla munnen o vände bort huvudet. Så var det med den saken.

Alltså så länge ni är utsövda o lillfisen är nöjd så finns det ingen anledning att ändra på nåt.
Mys vidare du!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"