Vill inte leka själv

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rica

Vill inte leka själv

Inlägg av Rica »

Hej alla!!!!!!!! :D Måste bara skriva och få lite tips på hur jag ska handla på bästa sätt med min snart 2,5åriga kille som i maj blev storebror! :D Han är världens goaste och försiktigaste med lillebror och hela tiden mån om att han ska vara med och ser han honom inte undrar han var han är.Vi försöker att göra honom delaktig runt lillebror och han trattar i nappen, ropar när han vaknat, gungar vagnen och hämtar blöjor, slänger blöjor etc. :D Vi har inget schema för vad han ska göra utan det blir lite vartefter det passar och i sanning vissa dagar mer än andra :?

....... I sommar har pappa varit hemma och alla halvsyskon(tonåringar som dyrkar marken han går på och leker med honom hela dagarna) :lol: nu är vi tillbaka i vardagen igen med pappa på jobbet, storsyskonen på sommarjobb och tillbaka hos sin mamma och jag, och småkillarna hemma och storebror har så otroligt svårt att hitta på något själv att göra :cry: . Han hänger mest efter mej hela dagarna och när pappa kommer hem hänger han lika mycket efter honom. Han är inte på nårt sätt gnällig utan följer bara efter som en skugga från rum till rum och finns runt oss hela tiden.Glad och nöjd att vara nära och med.

Frågar man om han ska gå och leka på sit rum svara han nej och blir ledsen om vi följer honom dit och försöker få honom att komma igång att leka med nåt. :? Var innan pappas långa semester ganska mammig men har nu börjat bli lite mer pappig och vill vara med pappa när han kommer hem från jobbet. Vill vara med den som inte har lillebror.........

För pappa som är borta hela dagarna går det väl an men för mej som är hemma med barnen blir det rätt påfrestande. När vi är ute (har stor egen tomt) är det annorlunda då leker och fixar han. Vad kan vi göra? Är det en övergång från att haft så många lekkompisar här hemma att det blir lite trist nu eller!? Vad kan vi göra får att han ska komma igång med lite egen lek!!?? Menar såklart inte att han ska leka själv hela dagarna utan han är ju med och hjälper i hemmet, med lillebror etc och hans pappa gillar att busa och brottas medans jag nog mer är en mamma som berättar saker, läser böcker och är ute med barnen.Har någon nåt tips eller..........kram från pojkmamman :D :D :D
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Mitt tips gäller bara HUR Ni lägger upp början till ensamlek..
Fråga inte om han vill leka själv...självklart blir ju svaret i hans fall nej. Gör det till en spännande attraktiv grej i stället. Börja vid frukosten och se pilemarisk ut..låt han upptäcka det och få honom att bli lite nyfiken..Sedan skulle jag (som nu är väldigt dramatisk) Börja spela ut och säga typ.." Vet duuuu idag har JAG bestämt ngt kul!!!! Du ska få leka alldeles SJÄLV på ditt rum!!" och se så där glad och förväntansfull ut så att han inte kan undgå att smittas med av ditt ENORMA intresse att han ska leka en stund..
Det han söker är nog Er ledning och Er bestämdhet. Visa honom att det är roligt, spännande och väldigt skönt att få vara ifred en stund...
Min blivande fyraåring är inget BB barn från början och har inte haft typisk "BB ensamlek" men vi har på detta sätt som jag beskriver fått honom att tycka det är underbart att dra sig undan och fixa för sig själv...
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Vill inte leka själv

Inlägg av annawahlgren »

Rica skrev:
Frågar man om han ska gå och leka på sitt rum svarar han nej och blir ledsen om vi följer honom dit och försöker få honom att komma igång att leka med nåt. :?
:D Det du eftersträvar här är att upprätta en särskild liten barnvärld, där han leker nöjt för sig själv. Klart han blir ledsen; han känner sig avvisad och icke behövd. Han kan inte säga sig i ryggmärgen: "De andra skulle klara sig sämre utan mig." Du får honom snarare att känna att "de andra skulle klara sig lika bra utan mig - eller rentav bättre :?: :!: "

Jag menar inte att det är din avsikt alls, men jag skulle tro att det är så han känner. Och det är förfärligt sorgligt :cry:

Jag ber dig läsa Syskonkapitlen i Barnaboken - inte för att han på något vis skulle vara svartsjuk på lillebror, tvärtom, men för att det där förklaras just vådan av att upprätta separata "flockar" (barnvärldar) inom "flocken".

Och via registret om social delaktighet. Han behöver tas i bruk. Han måste få behövas, faktiskt, praktiskt och konkret. Han behöver ARBETA. Göra nytta för er andra, inte för att vara snäll, inte för att han älskar lillebror, utan för att det är alldeles livsviktigt nödvändigt i kampen för tillvaron, för er gemensamma existens.

Det är därför han svansar efter er. Han vill bidra, han vill på allvar behövas. Han kan inte bara roa sig hela dagarna. Ni tröttnar själva på att ha semester och göra ingenting annat än det som faller er in :shock:

När han faktiskt arbetat - gjort absolut nödvändig nytta, som så att säga går utanför honom själv - kommer han också att kunna leka alldeles utmärkt på egen hand. Arbetet söker sin vila - sin just semester!

Ensamlek är en annan sak. Den kan man inte föreslå mitt i alltihop när man tycker en liten unge borde kunna leka själv, utan ensamlek måste införas genomtänkt och utifrån barnets intressen. Om hur man gör (och varför) står att läsa i "Bekymmer? Sysselsättning" i femte delen av Barnaboken :idea:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

:oops: :oops: Rica, lyssna på den "kloke"..(alltså AW och inte mig). Detta substitut till "ensamnlek" som vi införde här var EFTER det att lillkillen skött sina sysslor på morgonen..(som att väcka syskonen, duka till frukost, koka gröt och sin egen välling etc) När allt detta var klart och de stora (som tog hand om disk och efterplocket) gått till skolan, DÅ införde vi denna guld stund för gossen...på det viset som jag ovan beskrev... :?
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :lol: :!:
inger
Kontakt:

De tär jättehemskt

Inlägg av inger »

när jag läser det här. Jag menar Anna Wahlgrens ord tröttnar ni inte själva på att ha semester och bara göra vad som faller er själva in? :D
För jag tröttnar inte på att ha semester och göra vad som faller mig in.
Vad är det för fel på mig? Som aldrig hittar en arbetsplats jag längtar efter.
Nåja lite avvikelse från ämnet.
Håller fullständigt med om att små barn i alla fall ska tas i bruk och behövas. :D
Rica

Inlägg av Rica »

Tack Anna för ,som vanligt; klokt svar.! :lol: Jag är också helt inne på att barn ska behövas (för det gör de ju) :!: och jag tycker att vi tar honom i bruk- kanske inte samma saker varje dag och egna sysslor som är hans men väl så får han vara med och hjälpa med matlagning och städning och med lillebror etc och vi tackar våldsamt för hjälpen och säger att vi är så glada att vi har honom som fixar och hjälper så bra................

Jag kan nog erkänna att sen lillen kom och min tid min för de större pojkarna minskat så har jag nog tagit honom mindre i bruk just för att det går snabbare att fixa själv ibland, :oops: vilket ju är fel, såklart

.Inte för att jag på något sätt ifrågasätter ditt svar men jag måste bara fråga- kompisar till mej har barn som definitivt inte fostrats i BBanda och nog inte hjälpt till så mycket hemma som vår kille, mer än lite "på kul". Dessa barn leker betydligt mer och är mer att de måste "jagas" för att de busar och rymmer och hittar på en massa upptåg. Här hemma är det mer vi som blir "jagade" om du förstår :lol: . Han följer från rum till rum och ligger på golvet om vi inte ger honom någon syssla- som han då utför och är glad och superduktig! Kan det vara så att han vet att han kan och har hjälpt till mer förut och känner av att det blivit lite míndre nu eller vad tror du!!??

Har iallafall tagit tag i saken nu igen och gjort ett schema till vår duktiga kille med sysslor som han ska göra :wink: ( hur gör man om han säger nej, för det händer) :shock: . I dag har han varit med och fixat med lillebror, dukat, hängt tvätt,hämtat post,lagat lunch men tar ingen paus alls utan bara följer efter och står vid min sida nu och väntar på att jag ska vara med honom. Jag antar att det tar ett tag innan det funkar för det blir svårt i längden att hitta på sysslor all vaken tid- man vill ju ta igen sej lite själv också när tid finnes! :lol:
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :!: Och mer och mer kan han nu "utmanas" med uppriktigt intresserade frågor - "Hur ska vi göra, tycker du :?: "där du alltså inte har alla förslag och lösningar och arrangemang klara för dig hela tiden - eller kravet på dig att ha det. Vad tycker han :?: Kan han visa :?: Kan han hitta på åt dig :?:

I allt utom rutinerna kan man gott vara så hjälplös som man inte är.
Rica skrev:Dessa barn leker betydligt mer och är mer att de måste "jagas" för att de busar och rymmer och hittar på en massa upptåg.
:D Det kan man naturligtvis avundas, om man nu absolut känner att man måste få vara i fred ibland (vilket man ju måste; också därför är ensamleken en så strålande uppfinning. Man får ett par morgontimmar för sig själv.)

Sover han inte middag :?: Vilar, åtminstone :?: Där har du ju också en andningspaus :?: Så du hinner längta, kanhända :?:

:arrow: Vill man "ha" barn som beter sig som i ditt citat ovan, är det enkelt: man upprättar separata "flockar" inom hemmet, man servar var och en, man dränker barnen i prylar och leksaker, så rättvist som går, och får räkna med att curla rätt ordentligt, eftersom de ju inte precis kommer när man ropar, om man säger. Man står dessutom till öronen i mer eller mindre ständiga konflikter, får agera domare och diplomat, polis och fångvaktare, sjuksköterska och kompensatör, medlare och tjatmåns (och hur ser nätterna ut :?: ) :shock:

:arrow: Som välunderhållna fritidsartiklar kommer små barn inte i närheten av begrepp som eget ansvar, samarbetsvilja, omsorg om andra så det stör :shock: Och som vuxen, om man kör den linjen, blir man oundvikligen deras serviceinrättningar. Gillar dina kompisar det :?:

:arrow: Hur kul är det att jaga tre ungar som springer åt varsitt håll på en parkeringsplats t ex, eller inne i köpcentret :?: Hur kul är det att tjata, gapa, skrika på ungar som inte bryr sig ett dugg om vad man säger och definitivt inte "lyder", dvs samarbetar :?:

:arrow: Hur kul är det överhuvudtaget - och särskilt i längden - att leva med människor som är ur stånd att tänka på någon eller något annat än sig själva och sina egna intressen här i världen (som brukar vara rätt dyrbara dessutom :shock: eftersom det åligger serviceinrättningarna att förse dem med allt häftigare, ballare, "roligare" underhållning :?:

Så om du verkligen avundas dina kompisar deras barn som måste "jagas", typ - ser du nu här ovan hur man åstadkommer det. Ingenting är enklare. Och mer förödande, på sikt. För barnen :!:

Du fick fina råd här förut om hur du kan stimulera honom att leka med det-och-det en stund för sig själv. Lås då inte det till hans rum utan till det ställe där det passar bäst. Så förklarar du att medan han gör det, gör du DET, och så träffas ni sedan, och då ska ni ta itu med DET, tillsammans. Men just nu måste du göra DET och det kräver sin fulla koncentration, precis som hans vad det nu är ju också kräver sin. Och så vägen ut, på det.

Man gör alltså en överenskommelse, även om man själv gör den... Håller man sedan det planerade och sagda, som man tänkt ut innan, kan man fortsätta med "Alldeles strax, älskling. Som VI sa." ifall lilla älsklingen likafullt skulle komma larvande.

Eller också säger man ingenting alls, alltså "svarar" inte - tittar inte på barnet, "ser" inte - utan sover förskräckligt djupt, snark snark, om det nu var vila man skulle göra den där stunden. Eller fördjupar sig kolossalt i det man läser/skriver och är komplett avstängd för omvärlden. Skulle han då ändå insistera på att "väcka" dig till uppmärksamhet, ser du förvånad ut och utbrister häpet: "Men jag gör ju som vi sa! Gör inte DU det?" och återgå, utan att vänta på svar.

Det behöver inte vara så dramatiskt, det hela, eller dramatiskt alls, och det behöver inte psykologiseras. Men lite ledning behöver du allt ta :!:

Det är inte snällt att lägga ansvaret för förändringar som DU önskar på lilla barnet - att han ska fixa saker och ting åt dig. Det är han ungefär trettio år för liten för :lol:
Rica

Inlägg av Rica »

Tack för kloka råd :D . Det där med överenskommelsen fungerar verkligen!! :idea: Storebror har så sakteliga börjat ta paus från all bestyr som måste göras här hemma- nappar som ska in i truten på lillebror, vagnar som ska skjutsas, tvätt som ska tvättas, hår som ska borstas, post som ska hämtas. Listan kan göras hur lång som helst :!: .Tur att jag har en sån stor kille som fixar!! :D
Kan varje dag skörda frukterna av att låta barnen vara med "i livet" :D . Var igår ute på min långpromenad med pojkarna i tvillingvagnen. Det var lillebrors sovtid men han ville visst inte som jag utan börjar efter halva vägen att gasta och gråta :cry: . Vad gör kloka snälla storebror på dryga två år utan minsta förfrågan från mej :?: , jo han trattar in lillebrors napp i munnen( den ramlade ur hela tiden när han skrek) och håller vant med ett finger (har sett hur mamma och pappa gör) nappen på plats hela vägen hem. Vad skulle jag göra utan honom :?: :D .
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra - nu bryter han passiviseringen, som du antagligen i missriktad sysselsättningsambition "lärt upp" honom i. Pris och beröm :lol: Det gäller alltså "bara" att inte ha för bråttom - eller bråttom alls, när det gäller små barn :wink: :D

:D Inger - jag förstår dig utomordentligt väl; själv tackar jag fortfarande Gud varje morgon för att jag slipper arbeta :shock: - på allvar, dvs gå till ett jobb där jag inte vill/kan fungera.

Men jag tror du förstår mig också om jag säger att det viktiga här i världen är att få göra saker för andra. Att göra "ingenting", ha semester i den bemärkelsen att man bara har sig själv att tänka på och kan göra vad som faller en in på det viset att ingen och ingenting annat går före ens egna intressen - DET tröttnar nog även du på i längden. Eller hur :!:

Barn gör det i alla händelser :cry:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"