Smink eller inte.."skakar på huvet"

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Annelie H

Smink eller inte.."skakar på huvet"

Inlägg av Annelie H »

Hej alla forumister..
Jag har en dotter på 11.5 (viktigt) år..HELA sommaren har det varit tjafs om att få använda mascara etc och jag har BENHÅRT sagt nej då jag inte anser att man sminkar sig i den åldern. Det har medfört att hon hos kompisar sminkat sig i smyg och försökt torka bort det innan hon kommer hem, vilket mammas hökögon ändå upptäckt och följder har kommit utav det såklart.
Reglerna har varit att vid fest (typ klassfest) har hon fått sminka sig lite och hon får sminka sig HUR mycket hon vill här hemma men INTE lämna tomten.

Så i morse påminde hon mig om ett löfte jag tydligen gett henne tidigare i år att diskutera detta med mascara i skolan när hon går i femman...hon börjar om 2 dagar :lol: . Ahhh, sa jag och svarade bara helt lugnt, "nope". Till min stora förvåning andas hon ut, tackar mig för svaret på frågan hon ställt sig hela sommaren och säger att det var just DET svaret hon ville ha :!: :!:
HUR tänker hon??? Hon säger att de ggr hon sminkat sig hos kompisen har varit under tryck, typ.."kom igen nu då" och då har hon försökt (säger hon) att köra med att "mamma blir tokig" etc..(jag har sagt att hon kan skylla på mig om det blir jobbigt)..

Så, ngn som förstår hur en 11-åring tänker?
ÄR jag för hård?
Tycker att det är svårt då jag inte är någon sminkare själv...
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur de tänker, de små liven :?: Har jag försökt beskriva i Barnaboken :!:
En utmaning, om man säger :roll: Där står bl a att det är först 16-åringen som har modet, sunda förnuftet, självbevarelsedriften och den mentala mognaden att säga NEJ till kamrattrycket. Dessförinnan behöver man sina ömma att skylla på. "Mamma skulle bli så HIMLA arg..." "Pappa skulle bli GALEN, alltså..."

Så visst gjorde du alldeles rätt - och hon reagerade ju mycket riktigt med lättnad :lol:

Vissa saker springer inte bort här i världen. Dit hör smink.

Men barndomen springer bort :cry: :shock: :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Annelie H

Inlägg av Annelie H »

Tack Anna!
Håller med, barndomen springer bort... Ska läsa på mer ingående i BB. Hon är så upp och ned i humöret, ena stunden stor och klok, nästa liten och gråtmild. Gråter och hulkar och uttrycker att hon vill vara feeeeeem ååååååår igen.. :(

Över hela taget funkar det bättre och bättre här med henne och denna "lättnad" du pratar om infinner sig titt som tätt och då oftast när vi varit benhårda och orubbliga över vissa saker. Sociala delaktigheten har varit hattig under hela sommaren och inte schemalagd så den håller på att revideras nu till skolstart...

:roll:
Oerhört stolt mamma till tre "stora små gullungar"
-93 -95 -02 (samma pappa) (skratt)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Bra, bra :D Det är så viktigt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"