Nya frågor!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
smilex3

Nya frågor!

Inlägg av smilex3 »

Hej!

Hur gör man på bästa sätt för att börja söva barn inne till dagslurarna när man under flera veckor låtit dem sova i vagnen ute? Behöver man kura för att få dagsramsan att fungera ? Provade i dag em men fick ge upp när marginalkvarten var förbrukad åt bägge håll. Hon var mycket ledsen och bitvis väldigt svårtröstlig. Hur skulle jag kunnat ha gjort? Försökte låtsas i en andhämtning att hej hopp här ligger du men hon tog lång tid att övertyga även efter hon fick komma upp. Tips? Kommer detta att påverka nattningen som nu fungerat de sista två nätterna jättebra?? Kändes som att vargen tog oss båda lite grann. Jag var så övertygad att även dagen skulle fungera men nej...

Hur gör man med ett sjukt barn? Dottern är febrig, snuvig och lite förstoppad. I natt har hon gråtit till massor av gånger men klarat själv att somna om utan ramsa. Vi tog dock upp henne nästan en timme tidigare då hon var ledsen (obs vi sa godmorgon i en liten paus..)och vi oroliga. Hon var då ganska ynklig med torkad snor över hela ansiktet. Hur påverkar det de fina nätterna vi klarat av att få om vi behöver ta upp henne i natt? Jag vet att principen är att inte ta upp dock. Tips och tankar kring sjuka barn?

Tack.
Dotter f?dd april 2004.
Kur p?b?rjad i mitten av jan 2005
mammamy

Inlägg av mammamy »

Hej smilex!
Nattningen ikväll kommer GIVETVIS att gå STRÅLANDE, precis som de andra dagarna (om du tror på det så gör hon det med).
Min lille E - nu 5,5 månad - fick sin första snuva efter nyår och jag gjorde så här: Utnyttjade i princip alla marginalkvartar på dagen så att han fick sova så mycket som möjligt. Lät honom klara sina nattuppvaknanden (2-3 nätter bara) i huvudsak själv, fick ramsa nån enstaka gång men tog ALDRIG upp honom, lite utsmetat snor går ta bort på morgonen.
Han vaknade som regel en timme före morgon - som vi har 07 - och vi ramsade några gånger och avvaktade in ett omsomnande, men om det inte kändes som om det verkade gå vägen tog vi upp honom och sket i om det rubbade schemat. Jag tyckte det kändes viktigast att det inte blev för mycket bråk runt honom när han var sjuk.
En morgon somnade han i min famn (efter en tidig morgon) redan en dryg timme före förmiddagsluren och då lät jag honom sova ett extra pass den dagen och snickrade om lite och växlade in på schemat först på eftermiddagen. Detta var den dag han var sämst och han var helt slut! Kändes inte okej för mig att hålla honom vaken med alla metoder bara för att hålla schemat. När jag själv är sjuk är det enda jag vill göra att sova och det gör folk friska fortast igen, anser jag
Jag slirade med andra ord frisk på schemat om jag tyckte att hans allmäntillstånd "behövde" det, men jag var hela tiden fullt medveten om att det kunde innebära några dagar av extra fasta tider när han blev bättre igen för att åter befästa schemat. Nu visade det sig att det inte behövdes några åthävor, vi gick båda bara in på schemat igen när han blev bra.
När det gäller era daglurar inne så bara framhärda så går det som en dans snart. Jag har för övrigt låtit lille E sova sina lurar inne nu då han varit sjuk eftersom andningslarmet känns extra tryggt då.
Lycka till ikväll!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
JH

Inlägg av JH »

Hej!

Våra dagslurar har också strulat, men har nu blivit mycket bättre. Här är de saker som har funkat för oss:

:arrow: Stå på dig (som mammamy klokt sa!), fortsätt ramsa när det verkligen behövs och ta INTE upp henne förrän vid den tid du bestämt.
:arrow: Ha på musik, HÖGT när du lägger henne och fortsätt ha på musiken under hela luren (AW rekommenderar Mozart och det funkar faktiskt för oss, i alla fall verkar klassisk musik vara att föredra! :D ) Sen jag började med det så har Elsa för det mesta somnat om själv då hon vaknar upp mitt i luren (vilket hon fortfarande ofta gör).
:arrow: Gör andra ljud i lägenheten, eller smyg i alla fall inte omkring - då vaknar dom garanterat! :?
:arrow: Se till att det är riktigt mörkt i rummet där hon sover. Vi har tillverkat skivor av playwood som passar in i fönstren. Inte så snyggt, men det blir väääldigt mörkt!

Hoppas nåt av tipsen hjälper - lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Louise

Inlägg av Louise »

De första tre veckorna efter insättande av kur så förutom hög musik och skivspelaren ställd på repeat så dammsög och diskade jag. Rent och fint hemma och ett bra sätt för mig att inte överkoncentrera och lyssna för mycket på allt gnöl.
För oss tog det fyra veckor innan alla dagslurarna satt som de skulle. Så nu är det bara musik och därmed mindre rent hemma.
Ha tålamod, det kommer att funka!
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"