sover dåligt på dagarna trots hel nattsömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Alwa2

sover dåligt på dagarna trots hel nattsömn

Inlägg av Alwa2 »

Hej :D
Jag har lite funderingar kring min åttamånaders son. Han sover jättebra på nätterna (7-7), somnar på två röda, vaknar för det mesta punktligt och på glatt humör MEN dagarna är det sämre med. Han har alltid varit svår i "skarvarna", speciellt 45 min-skarven. Så varje dag vid middagssömnen undrar jag om han kommer sova över idag eller inte. Tidigare har det varit ungefär varannan dag som han sovit över men den senaste veckan har han vaknat efter 45 minuter och är omöjlig att få att somna om. Det resulterar i ett långdraget protesterande från hans sida eftersom middagsluren är på 1,5 h. Jag ramsar men det tar inte ett dugg. (På natten däremot tar det jättebra -även om jag numera i stort sett aldrig behöver ramsa på natten 8) - å andra sidan är det en annan ramsa på dagen än på natten.) Buffa gör det hela ännu värre så det har jag slutat med. Han slappnar av när jag buffar men så fort jag går ut är det storlipen igen. Det tar hårt på mina stackars nerver att höra han skrika sovtiden ut och det slutar alltid med att jag plockar upp honom något tidigare än utsatt tid och i en andhämtning. Ingen glad bebis som möter en då :cry:
Jag funderar på om det är schemat som inte är bra men jag har jämfört en del med jämngamla bebisar och deras scheman är ungefär desamma som mitt.
Det ser ut så här:
7 Godmorgon, frukost
9-9.45 sova
10 Mat
12.30-14 Sova
14 Mat
16.30 sova 20 min
17.45 Mat
19 Gonatt

Det känns som jag har kört fast och är mycket tacksam för hjälp!
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Kanske det är dags för två lurar? Vi har nyss kurat vår dotter, hon är drygt 8 ½ mån., och när hon började sova hel natt (tidigare ca 10 uppvak per natt), så var 3 lurar helt hopplöst att få till efter några dagar.
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej :)
Jag hade jätteproblem med att få min son att sova över den skarven. Ramsade jag blev han arg, kunde som bäst somna om efter 30 minuter, inte bra. (ramsan har alltid funkat fint på natten)
Det funkade faktiskt att sluta ramsa och bara sätta på klassisk musik, så somnade han om av sig själv utan att bli arg. Att jobba och göra ljud var också bra, det gjorde jag samtidigt ibland. Jag vågar inte ge det som någon rekommendation, men du kan kanske göra bådadera? Ramsa och musik?
Om det är dags för två lurar vet jag inte, du får försöka se om han verkar pigg eller trött vid lur-dags.
Alwa2

Inlägg av Alwa2 »

Tack för era svar! :D
Ja det kanske är dags att ändra om i schemat till två lurar. Om jag senarelägger middagssömnen kanske han sover bättre men det ställer till det lite med mattiderna. Helrevidering av schema med andra ord...
Klassisk musik har jag aldrig provat men det kanske kan fungera- värt ett försök iaf. Tack än en gång för er hjälp! :D
Mamma till 3; flicka född aug -03, pojke född dec -05 och flicka dec -07
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej! :D

En liten fundering med tanke på åldern :-k
Det är inte så att det är 8-månadersångest på ingång...?

/Fjällmor
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Känner så igen mig i det du skriver. Fast för oss var det 30-minuter som gällde. Det som "löste" det hela var att dottern blev äldre och att hon vid ett år började sova en gång om dagen bara... Först då kunde hon sova längre än 30 minuter. Fortfarande inte några 1.5-2 timmars pass, men väl 1-1.20 timmars pass och det är mycket för att vara henne!
Så det kan ju vara så att det är dags att dra ner på lurarna till två och att det är det som behövs för er, eller så är det åttamånadersångesten som Fjällfolket påpekar?!

Sophie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"