SHN-behöver vi? Klistrad i vakna en gång per natt....

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Natalie

SHN-behöver vi? Klistrad i vakna en gång per natt....

Inlägg av Natalie »

Hej alla super mammor!
Min lilla tjej på snart sex månader sover sina pass om dagen två till tre gånger och jag ser till att de inte blir för långa så hon fortfarande är trött på natten. Jag lägger henne på kvällen runt nio-tio ndå hon äter sitt sista mål (bröstmjölk) och blir döööööds trött. Jag har inte ramsat eller nåt och jag vagnar eller buffar bara sällan nuförtiden. Hon äter fortfarande bara smakportioner, mer än fyra skedar går inte ner. Hon vaknar kl 7, ganska på precisen varje dag av sig själv efter en hel natts magläge.
Hon är så glad och aktiv och förutom att jag är lite slarvig med att hålla tiderna ibland (oj, när åt hon nu igen sist, hm, får väl vänta tills hon visar att hon är hungrig) :oops: så verkar hon må jätte bra. Enda stora problemet är att hon fortfarande vaknar en gång per natt, ibland två och sällan, men det händer, så sover hon hela natten igenom. Jag kan fortfarande vagna henne, men det är nog över snart som hon håller på hoppa och gunga! Jag har aldrig lärt henne sova hela natten i streck, jag tänker jämt att "tänk om hon fortfarande är hungrig", jag tror inte jag klarar vagna henne när hon vaknar och kanske faktiskt är hungrig (och är det kankse mitt lite slarviga matshema som faktiskt gör att hon äter på natten?). Hon får mat ungefär 7 , 9.30 sova 40 min, 12.30 sova 2 tim, 4, sova mer runt 6, sen nattmål 8-9.
Nu när jag skriver här och tänker efter så är väl det jag slarvar med just att se till att hon äter inom en timme, utan det blir lite insomningslurkar, efter- vakning-när-hon-är-lessenslurkar och lugna ner dig slurkar.
Så, men även om jag jobbar på att ta ledningen mera och sluta slarva, så kommer hon vakna en gång på natt fortfarande tror jag.
Alla säger att hon är en sån otrolig pigg och medveten tjej och oj så bra att hon sover så bra, men innerst inne vet jag ju att det här är bra, men kunde vara mycket bättre faktiskt. :!: Känner mig lite osäker ibland, fast det här är verkligen det roligaste jag har varit med om!
Heja alla super mammor 8) :lol: på annawahlgren.com :P
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej Natalie,

8) Du har ju svaret själv på alla dina frågor :!: :)

Men jag ska ändå komma med lite åsikter (har svårt att låta bli :) ).
Så skönt att din lilla tös sover gott och äter skapligt. I mina öron låter det som om ni har allt att vinna på att strukturera upp er tillvaro. Med ett schema för sov och mattider behöver du aldrig oroa dig för att lilla barnet inte fått i sig tillräckligt med mat, du behöver inte vänta och se om hon verkar hungrig utan ligger alltid steget före. Hon är stor nog att sova 12 timmars natt nu och jag tycker att du ska läsa på och sen genomföra en SHN-kur.

Spika ett schema som passar familjen och den lilla, det finns massor med schemaförslag på forumet. Sen läser du på ordentligt om hur du ska genomföra kuren och när du/ni har allt helt klart för er så sätter ni igång.
Ett schema låser inte upp er utan ger er mer frihet då ni vet när lillan ska äta och sova.

Det kan ta lite tid att få ordning på matintaget men håller ni schemat och inte ger en massa "mellanmålssnuttningar" så hamnar allt snart på plats.

Ni är ju på helt rätt väg så det behövs "bara" bara lite mer struktur på lillans tillvaro :) .

Lycka till :!:

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Natalie! :)
Jag vet inte om du ska ändra något. är du nöjd och tycker det är bra som det är, så fortsätt så. Det låter ju rätt bra.
Det kan ju vara en bra ide att ha lite mer fasta tider, men det är du ju inne på själv.
Angående natten så är det bättre att sova än att äta, tycker jag. Det går jättebra att klara sig utan nattmål när man är 6 månader. Såklart kan man bli hungrig om man är vaken länge på natten, men får man hjälp att somna om så tror jag inte att hon är så hungrig. Det är inte jag om jag vaknar till på natten. Eftersom hon redan sover så pass bra blir det nog lätt att införa hel natt.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Barn gör det man lär dem. Har de vaknat och blir då upptagna varje gång, så vet de ju att det är så det ska vara. Ska man inte vakna, så måste man ju bli lärd något annat.

Jag tror att kuren är perfekt för er. Ju mindre bekymmer man har desto lättare att genomföra. Därmed inte sagt att man inte ska genomföra grundligt och till punkt och pricka.

Hela tanken med kuren och Annas filosofi är att lära barn att somna, sova och somna om själva genom att lära dem att de kan känna sig trygga och lita på att mamma/pappa tar hand om de faror som kan hota.

Det jag ser i det du skriver är att jag tror att hon sover alldeles för lite. Hon behöver ca 15 timmar per dygn varav minst 10 gärna 12 timmar sammanhängande utan mat eller uppvaknande på natten.
Läs detta http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=7259 och se om du kan tro på det jag funderar över i den tråden.

Ser nu att du redan fått ett svar av SusanD, men låter ändå detta vara kvar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Natalie

Inlägg av Natalie »

Tack alla.
Ju, jag har läst på förut och ändrat saker till det bättre med forumets hjälp förut, men jag måste väl fortsätta läsa på och bestämma mig vad jag vill komma fram till med min tjej. Nu kom en ny bra länk idag kallad "Nybörjare". Det är jag ju också, fästen jag vet en hel del så är det en annan sak att genomföra det och förstå det hela på djupet med mål i sikte, det är väl det jag måste göra nu...! Förändringar är ju inte alltid så lätta, ibland känns det ju lättare att stanna kvar i det som är, fästen efter förändringen är det ju mycket bättre. Ok, mål i sikte, läsa på och genomföra....heja på alla wannabe supermammor också.. :lol:
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Natalie skrev:...heja på alla wannabe supermammor också.. :lol:
Heja, heja, heja, heja :!:
\:D/ \:D/ \:D/

:lol:
/Fjällmor
Natalie

Inlägg av Natalie »

:lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"