Bara en liten rapporting och kanske lite uppmuntran!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kattis73
Kontakt:

Bara en liten rapporting och kanske lite uppmuntran!

Inlägg av kattis73 »

Hej alla!
Här hängde jag myyyyycket i höstas och vintras. Min yngste, Isak, som nu är nästan 14 månader, kurades i november, när han var 5 månader. Innan kurning vaknade han med 45-minuters-intervall nätterna igenom, och somnade inte om utan napp. Jag grät på morgonen, för jag var så trött. Isak var också ständigt trött, kändes det som.

Kuren gick som på räls. Liksom många andra så har vi haft lite strul med vargtimmen i perioder. Men på en vecka gick vi från att Isak alltså sov i 45-minutersintervall till att han sov 11-12 timmar i streck. Ett par månader senare körde vi en dag-kur. Vi satt nämligen fast i vagn-träsket dagtid. Om jag inte drog vagnen sov han bara i 30 minuter, men om jag vagnade sov han 1,5. OJ va jag var bra på att göra saker med en hand... Också dagkuren gick som på räls. Både nattkuren och dagkuren gick så mycket "lättare" än jag trott, så man fick sej en tankeställare... varför hade man inte gjort något åt det tidigare? Stackars Isak, det var ju VI som lärde honom att han måste han nappen varje gång han vaknade till på natten. Och det var ju VI som lärt honom att vagnen måste röra sej. Det var ju inte han som stört oss, utan tvärt om.

Hur som helst. Isak är nu alltså nästan 14 månader. Vi har fortfarande schema. Vi ramsar fortfarande vid läggning. Han sover som en klocka enligt schema. 12 timmar natt, 1,5 timme på förmiddagen och en 20-minutrare på eftermiddagen. I våras hade vi lite bekymmer med vargtimmen, så vi minikurade och var stenhårda med att få till omsomning och väckning på morgonen. Det gav snabbt resultat. Den senaste tiden har vi faktiskt låtit honom vakna själv på morgonen, vilket inneburit att han ibland sovit uppemot 13 timmar, utan att vi hört ett knyst från honom... Många gånger har man tänkt att han väl aldirg kommer att somna till sin förmiddagslur, när han sovit så länge på morgonen, men det har aldrig varit några bekymmer... Han skrattar när han ser sin säng!

En sak slog mej härom dagen. Isak gäspar nästan aldrig! Såååå ofta tänker man, "han verkar ju inte det minsta trött, kommer han verkligen somna?". Men det är aldrig problem.

Vi har lagt honom borta för natten många gånger, aldrig problem. Vid ett tillfälle tog vi upp honom mitt i natten och körde 10 mil. Inga bekymmer det heller. Var vaken en stund (glad) i bilen, slumrade sen och somnade sen om fint (till ramsan) när vi kom hemm mitt i natten.

Det enda som kan strula lite är om han sover i vagnen eller bilen på sin långa förmiddagslur. Då sover han sällan mer än 45 minuter. Det löser vi med att han får lite längre eftermiddagslur (45 i stället för 20) i stället, så det har egenligen inte varit ett bekymmer det heller.

Jaaa det var en liten rapportering från oss. Och kanske en liten peppning för er som befinner er mitt i kuren! Många kramar till alla, men särskilt till Anna!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
hjhelena

Inlägg av hjhelena »

Grattis!! Och vilken fantastisk läsning både här och i dagboken!!

Kram H
Mamma till 2 tvillingkillar födda 2004
och till en lillebror född 2008
kattis73
Kontakt:

Till Ami!

Inlägg av kattis73 »

Ami skrev ett PM till mej och frågade om hur vi dag-kurade. Jag lyckas inte svara henne, får felmeddelande hela tiden. Kopierar in mitt svar här i hopp om att hon läser det...:

Hej!
Hm... Hur gjorde vi egentligen... Vi hade ju sånt bekymmer att han bara somnade till vagning, sov sen en halvtimme och sen behövde man vagna KONSTANT om han skulle sova längre. Gjorde man det sov han upp till två timmar. Han var ju äldre när vi dag-kurade honom, nästan 7 månader. Nattramsan var ju inarbetad. Vi gjorde så att vi la honom i vagn, på mage, ute (i uterummet). Det var mitt i vintern, så det var kallt och skönt där ute. Jag la honom, ramsade och gick, precis som på kvällen. Sen lät jag honom vara, och vad jag minns så blev det aldrig någon kris, han somnade efter lite gnöl. När han vaknade så ramsade jag vid första pip och lät honom vara. Läs gärna i min shn-dagbok, jag skrev lite om dagkuren där också, mitten av deccember var det tror jag

Har väl inga direkta råd, er lille är ju så mycket yngre. Men det jag själv reflekterat över, både vid natt-kur och dagkur, är att det väldigt mycket handlar om att ge barnet en chans att somna om, man är alldeles för snabb att tro "han skulle aaaaldrig sova om inte vagnen rör sej". Och i samma veva insåg jag att det faktiskt är tillåtet att röra sej och gny lite i sömnen, man behöver inte störa dom på en gång. För min del handlade det faktiskt väldigt mycket om att min egen överkoncentration var boven i dramat. När jag släppte på den löste det sej på några dagar.

Det är verkligen underbart när de små sover bra. Isak sover så tok-bra både på natten och dagen, man tror nästan inte att det är sant, trots att det varit så i mer än ett halvår nu... Lycka till!!!
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TACK :D Och massor med pris och beröm :lol: :lol: Vilken fröjd för detta lilla barn och för er alla.

Mycket bra skildring av dagkurandet också - på kornet. Det gäller att inte dra förhastade slutsatser. Inte hjälplösförklara barnet, medvetet eller ej. Lära sig låta lilla älsklingen vara i fred. Fatta att man faktiskt stör... :roll: Allt det där förstod du och friden sänkte sig :!: Jag blir så glad :lol:

Har tagit mig friheten att citera den underbara rapporten på "Livet efter kuren - en uppmuntran" :D Tack snälla du för att du berättade :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"