Hej!
Det råder delade meningar om hur man skall instruera barnvakter vid nattning av ens barn. Vi har haft barnvakt vid nattning vid 4 tillfällen. Två av dessa var precis i början av kuren när vi egentligen inte hade spikat kurstart (vi bara började helt sonika en natt när vi märkte att plutten inte kunde somna om vid 04.00-tiden. Sprang ned och hämtade vagnen och inom 20 min hade han somnat om

). Under dessa två kvällar (plutten sov i vagn)instruerade vi barnvakterna ......(den ena tjejen hade barn, den andra inte) hur vi själva gör innan-läggdags-rutinerna och sedan lät vi dem göra som de ville... Märkligt nog

sov plutten HELA natten vid dessa två tillfällen

.
Vid de andra 2 tillfällena har vi haft mina föräldrar (läs Mamma) till hjälp. Ena kvällen gick det jättebra, den andra kvällen var det lite (!) halliballo. Mamma (ensam hemma) gick till slut (efter 30 min) och hämtade vagnen till plutten och först då somnade den lille. Mamma var helt slut och rätt "skärrad"... Mamma tycker väl lite si och så när det gäller AW och hennes filosofi...
Hm...vad vill jag säga med detta nu då.. Jag tror att om man A) inte delar AWs filosofi/synsätt och B) aldrig har gjort det förr/använt verktygen(tänker här mest på ramsan) så tror jag att det är väldigt svårt att förmedla THE ATTITUDE OM nu barnet skulle protestera/ha frågor. Därför kan jag tycka att det är bäst om barnvakten får göra på sitt sätt, men att man berättar hur man som barnets föräldrar gör. Om barnvakten blir osäker i den hanteringen är det bättre att hon/han får göra på ett sätt som får henne/honom att känna sig väl till mods.
Vi har alltid varit noga med att påpeka att vi aldrig (extremt sällan i alla fall

) tar upp plutten om han skulle börja skrika. Samtidigt om barnvakten freakar ut (vilken svenska, va?) så är det ju bättre att hon/han får hantera det på sitt sätt eller hur?
Jag tycker väl att man skall vara rätt säker i sitt val av barnvakt så att man vet att "det här grejar hon/han". Man kan ju berätta vad som KAN hända under kvällen/natten och hur du som förälder brukar hantera det.
Jag tycker absolut att man skall "unna sig" en barnvakt så och då så att man får mysa med sin partner aaaalldeles ensam. Idag, 2 mån efter påbörjad kur skulle jag känna mig helt lugn att ha en kvällsbarnvakt (han somnar ju 19 så det blir en skööön kväll för barnvakten

). Jag skulle t o m kunna ha en barnvakt över natten. Han sover så gott numera och när han vaknar så jollrar han och somnar sedan om.
TACK ANNA W!!!
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06