Hur natta med barnvakter?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mammax

Hur natta med barnvakter?

Inlägg av Mammax »

Hejsan !

Vi har kurat vår son sedan i nov dvs exakt snart 2 månader. Nu fungerar nattning och nätter MYCKET bra. Han somnar på ca 5 min och behöver bara påminnelseramsas enstaka nätter. Vanligast är att han sover hela natten och vi väcker honom när det är dags på morgonen. Härligt för honom och för oss :!:

Men vi vill nu efter snart 10 mån åka på fest tillsammans utan gossen och funderar på nattningen..hur den skall gå till. Vi har aldrig lämnat bort honom på natten´.

Har läst något inlägg tidigare om barnvakter men hittar det inte nu...

Farmor och farfar är kandidater till att passa gossen i vårt hem, känns lugnast så. Men ska vi försöka lära dem att ramsa vid nattningen eller ska de somna honom på annat sätt? I så fall vilket? Lille gossen somnar ju bäst enligt SHN-metoden.
Till saken hör att ialla fall farmor är ganska välinformerad om kuren och förstår delar av innebörden och att det är jätteviktigt för oss. Men jag kan ändå tänka mig hon gör lite som hon vill när det kommer till kritan...

Alltså ska man satsa på normal (för gossen) nattning eller ska man ta en natt lite hur som helst med barnvakterna?

Tacksam för tips :D
Mamma till:
Max född i mars 2004: Kurad nov 04 och sover gott sedan dess.
Lillebror Wilmer född oktober -05.
Kur påbörjad 18/2-06, sov första hela natten en vecka efter kurstart!!
Båda gossarna sussar alltjämt sött i gemensamt rum.
Kicki

Mormor klarade ramsningen galant

Inlägg av Kicki »

Hej!

Min mamma var häromkvällen barnvakt åt vår 6-månaders tjej som kurades när hon var fyra månader. Hon fick instruktioner om hur vi gör när vi nattar och gjorde själv på samma sätt. Dottern somnade som vanligt inom 2-3 minuter och sov sen hela natten, så det gick hur bra som helst! :-)

/Kicki
mia75

Inlägg av mia75 »

Varför krångla till det? Det är väl självklart att han ska få somna som han är van vid! :D Tala om för dem hur man ramsar, det kommer att gå perfekt!
Mamma till Rasmus 000418, Emil 040425, Jonathan 060818 och Olle 080215
BILD
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Det råder delade meningar om hur man skall instruera barnvakter vid nattning av ens barn. Vi har haft barnvakt vid nattning vid 4 tillfällen. Två av dessa var precis i början av kuren när vi egentligen inte hade spikat kurstart (vi bara började helt sonika en natt när vi märkte att plutten inte kunde somna om vid 04.00-tiden. Sprang ned och hämtade vagnen och inom 20 min hade han somnat om :D ). Under dessa två kvällar (plutten sov i vagn)instruerade vi barnvakterna ......(den ena tjejen hade barn, den andra inte) hur vi själva gör innan-läggdags-rutinerna och sedan lät vi dem göra som de ville... Märkligt nog :roll: sov plutten HELA natten vid dessa två tillfällen :roll:.

Vid de andra 2 tillfällena har vi haft mina föräldrar (läs Mamma) till hjälp. Ena kvällen gick det jättebra, den andra kvällen var det lite (!) halliballo. Mamma (ensam hemma) gick till slut (efter 30 min) och hämtade vagnen till plutten och först då somnade den lille. Mamma var helt slut och rätt "skärrad"... Mamma tycker väl lite si och så när det gäller AW och hennes filosofi...

Hm...vad vill jag säga med detta nu då.. Jag tror att om man A) inte delar AWs filosofi/synsätt och B) aldrig har gjort det förr/använt verktygen(tänker här mest på ramsan) så tror jag att det är väldigt svårt att förmedla THE ATTITUDE OM nu barnet skulle protestera/ha frågor. Därför kan jag tycka att det är bäst om barnvakten får göra på sitt sätt, men att man berättar hur man som barnets föräldrar gör. Om barnvakten blir osäker i den hanteringen är det bättre att hon/han får göra på ett sätt som får henne/honom att känna sig väl till mods.

Vi har alltid varit noga med att påpeka att vi aldrig (extremt sällan i alla fall :oops: ) tar upp plutten om han skulle börja skrika. Samtidigt om barnvakten freakar ut (vilken svenska, va?) så är det ju bättre att hon/han får hantera det på sitt sätt eller hur?

Jag tycker väl att man skall vara rätt säker i sitt val av barnvakt så att man vet att "det här grejar hon/han". Man kan ju berätta vad som KAN hända under kvällen/natten och hur du som förälder brukar hantera det.

Jag tycker absolut att man skall "unna sig" en barnvakt så och då så att man får mysa med sin partner aaaalldeles ensam. Idag, 2 mån efter påbörjad kur skulle jag känna mig helt lugn att ha en kvällsbarnvakt (han somnar ju 19 så det blir en skööön kväll för barnvakten :wink: ). Jag skulle t o m kunna ha en barnvakt över natten. Han sover så gott numera och när han vaknar så jollrar han och somnar sedan om.

TACK ANNA W!!! :D

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Cec

Låt farmor vara med en kväll när ni är

Inlägg av Cec »

Hej!

Jag skulle nog låta farmor vara med en kväll innan den STORA kvällen och låta henna sköta läggningen fast ni är hemma. På så sätt kan ni instruera henne på plats och dyker det upp frågor så kan ni tillsammans hantera det. Så gjorde jag och det gjorde att jag kände mig mycket tryggare när jag sen gick ut.

Hoppas ni får en mysig kväll tillsammans! :D

Hälsningar!
//Cecilia
Mamma till Elvis född 4 mars 2004.
Gäst

När jag var barnvakt första gången

Inlägg av Gäst »

åt Mammut-Marias förstfödde juvel, så hade hon gjort ett två sidor långt
"körschema" åt mig.
Bara att följa instruktionerna.
Nåja, vi gick igenom dem först innan de åkte.
Lille sonen somnade som en ängel och sov fortfarande när de ömma föräldrarna kom hem.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:oops: :lol: Härligt Gyrils mamma!

:idea: Jag hade en sida med schema och "problemfri nattning" med instruktioner. På andra sidan bladet stod det "krisnattning" med instruktioner för det.

:shock: Jag glömde dock gå igenom krisnattningen och Gyrils mamma vände aldrig på bladet :lol: . Tur att det blev en "vanlig nattning" :P !
Gäst

Det bevisar det där med rätt attityd

Inlägg av Gäst »

Jag bara förutsatte att det skulle funka och gick in och gjorde det. :)

På den tiden hade jag ju inte läst Barnaboken, men visst bevisar det att det Anna säger stämmer: Attityd av självklarhet så funkar det. :wink:

Passar på att bryta mot "personlighetsregeln" :-$
och skickar en stor puss till 3 x M O:)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"