Fortfarande problem med tidigt uppvak, HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Bittan

Fortfarande problem med tidigt uppvak, HJÄLP!

Inlägg av Bittan »

Lille Oliver sju månader är kurad sedan knappt fyra veckor och det har gått jättebra. Han somnar utan pip 19.00 och sover sedan tills han tycker det är morgon, runt 05.30-06.00. Då vaknar han med ett joller och kan jollra ung 30 min sedan blir han ledsen. Ibland somnar han om av sig själv men några 12 timmars nätter har han aldrig haft, morgon ska ju vara 07.00. Jag tar aldrig upp honom tidigare än 06.45 men det är tråkigt när han blir ledsen :cry: . Jag vet inte hur jag ska lösa detta, har provat att ramsa direkt när han jollrar första gången, också provat vänta med ramsan tills jollret blir lite mer ledset. kan inte säga att något verkar hjälpa, just nu kör jag på så lite ingripande som möjligt, dvs låter honom vara tills han blir ledsen. Då ramsar jag en gång, bestämt med han tystnar endast någon minut, sedan blir han riktigt arg, och så håller vi på. Jag vet att dessa tidiga vanor kan vara svåra att få kläm på men jag skulle verkligen behöva ett råd om hur jag ska hantera detta i framtiden, snälla hjälp mig!!!
Bittan med Oliver 060103
nilam

Inlägg av nilam »

Hej :D :D

:arrow: En HURTIG ramsa kan vara på sin plats när han vaknar, fastnar han sedan i sitt skrik så är klassisk musik tydligen suveränt (tyvärr sov jag under den uppvisningen på kursen)

:arrow: Sök på klassisk musik så får du säkert många träffar, vet att det har rekommenderats otaliga gånger.

//N
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Bittan :D

Det är för mycket provande och testande. Bestäm EN linje och håll den :!: Inte en, två dagar utan två veckor :roll: :wink:

Såhär gjorde vi då Leia gjorde morgon tidigare än tänkt:

:arrow: "pangramsa" direkt vid första "pip". Denna ramsa skall vara så stadig så den överbryggar minsta tvekan hos barnet på huruvida det är morgon eller ej (jag ramsade från min säng)
:arrow: avvakta, avvakta, avvakta
:arrow: invänta omsomnande om det så skulle ta halva dagen (vilket det inte gjorde)
:arrow: jag satte mig på behörigt avstånd med en kopp kaffe framför datorn, kunde då släppa överkoncentration och risk för varginsläpp
:arrow: väckte Leia antingen kl 07 eller efter 20 minuters sömn oavsett om klockan passerat 07. Syftet är att visa barnet att de vuxna håller koll på när det är dags att gå upp.
:arrow: efter några dagar började vi sätta en högljudd väckraklocka på 07. Den genomträngande signalen åtföljs av glatt godmorgon och barnet lär sig att så länge klockan inte ringer är det inte morgon ännu.

:idea: Glöm inte att ha förtroende för att han KAN somna om.

Lycka till :!: :D
Bittan

TAck för tips o råd

Inlägg av Bittan »

OK jag fattar poängen, måste bestämma hur göra och sedan göra likadant länge.... :lol: Jag kör på linjen en pangramsa så fort han piper till och sedan avvaktar jag, och avvaktar. Vet också att han kan somna om, gäller bara att övertyga honom om det, men det ska nog gå bra :D
Tack för svar!!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"