Schemafråga + smyga in ramsa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Åsa R

Schemafråga + smyga in ramsa?

Inlägg av Åsa R »

Hej! Vet inte om detta hör bäst hemma här eller under "Späda barn och små", men testar här! Det är dags att lämna 8-veckorsschemat för ett med mer vakentid/mindre sömn och snart också "minikura" lilltjejen som är ca 3,5 månad. Dvs lägga över i spjälsäng, introducera buffning och ta bort det sista nattmålet.

Vi har använt tillrättaläggande och solfjäder + vagning sedan start. Vi har även smugit in ramsan x4 när vi lägger henne att sova, både dag och natt. Men aldrig använt den aktivt som verktyg ännu. Nu är det alltså dags att gå över till sängen och därför buffning/ramsa. Vi tänkte göra det om ca 2 veckor när hon är 4 månader. Jag har dock en känsla av att hon lyssnar på ramsan redan nu, för det har funkat ett par gånger att lugna henne med ramsan, t ex i bilen och vid nattningen. Därför funderar jag på om vi kan börja använda ramsan mer aktivt redan nu, eller ska vi vänta och ta allt på en gång? Skulle vara underbart att komma ifrån vagnandet på dagtid (fortfarande lite strul i skarvarna ibland) och kunna lugna henne med ramsa istället!

Så här ser det tänkta schemat ut
(Mat alltid inom 1h från målets början)
MÅL 1:
06.00-08.00 Mat/mys, ensamlek
08.00-09.30 Sova 1,5h
MÅL 2:
09.30-11.30 Mat/mys, delaktighet
11.30-13.30 Middagslur, 2h
MÅL 3:
13.30-16.00 Mat/mys, delaktighet (här storsatsar vi - hon har jittills aldrig varit upp mer än 2h!)
16.00-16.45 Liten lur
MÅL 4 (inkl nattslurk):
16.45-18.30 Mat/mys, delaktighet. Massage och bad ca 17.45
Nattslurk 18.15.

Det blir kanske lite tight med nattslurken så nära inpå sista målet? Vi vill gärna ha morgon 06 och läggning 18.30 för att det passar övriga familjens tider så bra....Vad tror ni?

Lite om maten
Hon äter bara ersättning än så länge, men börjar fundera på smakisar eftersom hon är otroligt intresserad av maten på bordet när vi andra äter :D :D Hur har ni andra gjort - börjar ni vid 4 månader eller tidigare? Och kör ni pureer först och välling/gröt i steg 2 eller introducerar ni detta parallellt? Vill ju gärna få in något mer matigt på kvällskvisten så snart som möjligt för att stötta den långa goa nattsömnen!
Åsa R
Mamma till fantastiska Leo dec -02 (SHN-kurad vid 4-mån) och Jane mars -06.
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej Åsa :D

Såg att du inte fått svar ännu. Tar det lite kort och hoppas någon annan fyller på :D

:arrow: schemat ser bra ut tycker jag :D

:arrow: om du ser att ramsan "tar" så kör på :!: :D

:arrow: vi startade med mosad banan, Leia tyckte det var jättegott :D Ganska omgående gav vi även gröt och puré (katrinplommon, frukt, grönsaker). Prova er fram lite :D Strunta i "reglerna" från Bvc om att man måste köra palsternacka 3 dagar, potatis 3 dagar etc... Själv tror jag inte ett dugg på det där att barn måste få grönsaker före de får frukt.

:arrow: oavsett vad du serverar som smakportion gör du det med attityd av "lilla vän, nu skall vi äta detta för det gör ALLA människor varje dag och tycker är JÄTTEgott" :wink: :lol:

Lycka till :!: :D
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Kör med ramsan direkt och glöm buffningen, skulle jag råda. Hon är ju en stor tjej redan, och som du själv märker så kan hon nog ramsan redan. Så gjorde vi med Skruttis, och det fungerade kanonbra. Ev. kan du buffa om det blir jätte svårt, men det tror jag knappast att det blir. Det är lite svårt att fatta att ramsan verkligen fungerar och tar över helt, men det gör den! Om DU är övertygad om det dvs.! :D
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Tack för råd och tips!

Efter två dagar med nytt schema kan jag konstatera att det verkar funka bra, men att hon behöver en 5-minuters powernap för att klara av 2,5 h-passet än så länge. I natt började hon dessutom med ett nytt trick - att vända sig till rygg...Tyckte att skriket lät annorlunda och kände efter i mörkret och minsann så hade hon lyckats rulla över till ryggen! I natt vände jag och la tillrätta. Vi får se om det blir återkommande - har sett att bl a du Nancy har haft en gammal tråd om det, jag får väl gå in där och läsa på lite i så fall :D :wink: Vi märkte aldrig av det med sonen, sedan han väl fick smak på att sova hela natten så har i pricip inget kunnat väcka honom!
Åsa R
Nancy

Inlägg av Nancy »

:wink: om du nu skulle behöva vidare studier...
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... highlight=
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Efter drygt 10 dgr med nytt schema fungerar dagarna superbra, men nätterna där hon innan schemabytet knappt ens vaknade när vi tog upp henne för nattmål har strulat sedan schemabytet. Trodde det skulle räta upp sig efter några dagar, men har snarare blivit längre uppvak...Hon vaknar någongång mellan ca 01-02 och det tar ofta över en timme innan hon somnar om - ibland tom mer. Hon låter mest arg för att hon inte kan somna om - inte ledsen. Vi har "backat" från vagningen och ramsar som regel både dag o natt numer, vagnar verkligen endast i krisfall och väldigt kort, bara ngra tag med vagnen. Min fundering är om det kan vara så att vi behöver minska dagsömnen ytterligare? Nu ligger den egentligen lite högt (15h 45 min).

Så här ser schemat ut (mat alltid inom 1h från målets början):
MÅL 1:
06.00-08.00 Mat (ersättning)/mys, ensamlek
08.00-09.30 Sova 1,5h (minska denna till 45? hon vaknar alltid efter 45 min, ibland somnar hon inte om alls)
MÅL 2:
09.30-11.30 Mat (pure+ersättning)/mys, delaktighet
11.30-13.30 Middagslur, 2h (förlänga denna till 2,5? Vi får alltid väcka henne och hon sover gärna marginalkvart om hon får)
MÅL 3:
13.30-16.00 Mat (ersättning)/mys, delaktighet
16.00-16.45 Liten lur
MÅL 4 (inkl nattslurk):
16.45-18.30 Mat 17.00 (ersättning). Mys, delaktighet. Massage och bad ca 17.45
Nattslurk 18.15 (majsvälling).
Sova natt 18.30.

Efter helgen ska vi lägga över i spjälsäng och ta bort nattmålet så att hon får hel natt 11,5h. Vad tror ni kloka att "nattrasslet" kan bero på?
Åsa R
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Hej, Nancy länken funkar inte - har kanske med nya sidan att göra. kan du göra ett nytt försök? Lyckas inte hitta tillbaka till den här på forumet :oops:
Åsa R
Nancy

Inlägg av Nancy »

Nancy

Inlägg av Nancy »

ps. tycker du skall korta första luren till 45 min om du tror att det skulle passa Jane bättre :!: :D ds.
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Tack, nu funkade länken! :D :D
Åsa R
jennie27

Inlägg av jennie27 »

Hej Åsa

Angående maten så har jag börjat med smakportioner till Vilhelm och hållit på med det i två veckor nu, fruktmos på förmiddagen och sempers sockerfria majs- och havregröt på eftermiddagen. Han har varit och är en amningsstrulare så detta med måltid med sked var verkligen kanon för oss båda. Vi har testat banan, nektarin, kokt äpple och potatis (åkte bara ut :D ) så långt.
Har funkat bra så långt.
En goding till son född 0603 :heart:
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Vi håller på och "minikurar" lilltjejen som bäst. Målet var att flytta över till spjälsängen, vänja bort sista nattmålet och fixa 11,5h natt. 4:e natten i natt och min tur att stå vakt :wink: Måste bara få kvittra av mig lite glädje :D :D :D

Tredje natten sov hon fram till 05, och ömma fadern fick ramsa 3 ggr fram till kl 06 när det är morgon. Men hon tystnade på bara en ramseomgång varje gång! Ramsan tar verkligen och det är skönt att vi redan nått dit! Till saken hör att hon samtidigt har börjat vända sig, så detta fantastiska resultat "trots" att hon numer sover delar av natten på rygg - och själv lärt sig somna om så för hon kan inte vända sig till mage än. Även om jag upptäckte i dag att det inte är långt kvar :D :heart: Hon har också börjat vakna med ett kvitter istället för skrik och de underbart gosiga trötthetstecknin kom som på posten. Myser med lilla örat och gnuggar ögonen...

Inte för att jag tvivlat på att det skulle gå vägen, men det känns precis lika fantastiskt denna gång som när vi kurade storebrorsan... :!: :lol:
Åsa R
Åsa R

Inlägg av Åsa R »

Nu har Jane sovit hela natten i drygt två veckor och allt går super! Vaknar ibland en eller flera ggr under vargtimmen fortfarande, vilket ju är helt normalt. Men vill ändå kolla om det är dags att backa, eller om vi ska köra på som vi gör ...

Såhär gör vi: Om hon vaknar och frågar/skriker (ej bök, gny osv) så ramsar vi direkt som frågan kommer x4, så att hon vet att vi håller vakt. Hon somnar då alltid om på en ramsa. Ibland vaknar hon igen under vargtimmarna och då ramsar vi än så länge igen på samma sätt. Ska vi hålla i på detta sätt tills det löser sig (tog ca 1 månad med storebror har jag för mig) eller backa mer?

Vi turas om att sova i samma rum som henne än så länge för att vi säkert ska höra henne innan hon skrikit upp sig och kunna ramsa direkt (lite långt mellan hennes och vårt rum). Hon är såklart avskärmad så att hon inte kan se oss.
Åsa R
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"