Vill bara tillägga att små barn behöver tid. Man måste ge dem tid.
Jag tror detta flackande möjligen kan bero på att du själv haft lite bråttom med nya saker, saker som ska hända NU, "nu måste vi det, nu ska vi det" - innan han varit färdig med det han höll på med och fått landa och bli klar, själv.
En liten tvååring klättrade in i min bil häromdagen och ville "köra", vilket han förstås fick. Jag skulle sitta på passagerarplatsen. Någon nyckel fanns inte men en ratt som man kunde vrida på och diverse knappar förstås. Jag satt och satt och satt och gjorde ingenting. Då kom mormor med hans halvätna bulle i handen och sa (genom de för värmen nervevade rutorna): "Ska du inte komma nu? Ska du inte äta din bulle?" Man förstår att hon menade väl på alla sätt, men lilla pojken var inte färdig. Han körde bil. Han brydde sig varken om mormor eller bulle. Jag gick ut, och det gick jag göra, men när jag öppnade dörren på hans sida stängde han den genast igen, för han var inte färdig. Och så fick han sitta där, och "köra" - tills han faktiskt var klar, enligt egen mening. Då klättrade han ur (via baksätet), sa hej då till bilen och tog bullen och gick med mormor in.
Hade mormor insisterat på att han skulle komma ut ur bilen (han skulle väl inte sitta där i en främmande människas bil hur länge som helst, kan man anta att hon tänkte) och kanske rentav lyft ut honom, med bullen som muta, hade han förmodligen brutit samman i högan sky. För han var inte färdig. Hur mycket han än gillade både mormor och bullen. Han skulle inte ha känt sig förstådd och vänt sig mot mormor med förbittring och frustration.
Ett litet barn som hastar vidare och bryter och bryter har förmodligen fått lära sig att det är så man gör, man blir aldrig FÄRDIG. Och det är vi stressade, aktiverande, stimulerande vuxna som lär dem det... Mer, annat, vidare, mer
Man kan i det du beskriver själv ta över, man vill själv åka båt lite till, man vill ha hjälp med hur man gör, man kan dra ut på tiden, man kan ta barnet i bruk, dröja kvar för att man själv "vill" fortsätta med det barnet initierade och sedan alltför snabbt vill lämna för något annat. Man kan fördröja det hela för att få barnet att landa, i lugn och ro, till slut. Tills lilla älsklingen själv på riktigt anser sig färdig. Och då vinkar man hej då till båten. Då är man klar med den. Det hela har fått ett avslut.
Och då brukar det heller inte bli någon brådska med nästa "aktivitet"