Barn född omkring 7 aug

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Har varit borta på semester ett tag är nu tillbaka igen. Lagom till Lillälsklingens ett-års-dag idag! Svårt att fatta hur stora de börjar bli. :shock:

Kryper i full fart på händer och fötter med rumpan högt i luften. Någon knäkrypning verkar det inte bli, men det finns ju inget behov av det heller. Lillälskligen står också stadigt utan stöd, likaså ställer han sig upp utan att hålla i nåt. Men gå utan att hålla i sig med båda händerna - näej, vill inte :x .

Här hemma visas det tydligt att han är född i lejonets tecken :D . Är godmodig för det mesta, men har kort stubin och tänder på alla cylindrar samtidigt. Tar det han vill ha också, och tittar bara på den som protesterar, stor som liten. Helskön!

HAr trassel med schemat, framför allt sovtiderna behöver anpassas. Har senarelagt första sömnpasset. Problemet blir att det krockar med grötfrukosten. Sen har jag inte hittat den perfekta tiden för eftermiddagssömnen heller.
Får precis som alfsmamma bara ihop 13 sovtimmar per dygn, känns kanske aningens lite. Fördelen är däremot att lillälsklingen nu sover 11,5 timmar från tidigare 11. Så nu slipper vi kliva upp kl 6 vilket vi annars har gjort sedan han föddes. Och eftersom vi har flyttat fram nattningen en halvtimme så får vi sova ända till 7. WOW!

Vi har i dagarna blivit med radhus! Äntligen kommer vi ner på marken. Det har jag längtat efter sedan storebror föddes. Nu ska det bara rustas... för pengar vi inte har...
Hade tänkt försöka sträcka ut föräldraledigheten ända till augusti nästa år, genom att utnyttja dagar vi sparade med storebror. Det var ju lite billigare med ett barn... Om två veckor börjar jag jobba 60% medan pappan ska jobba 50%. Halvdagen som vi överlappar ska mormor ta. Fördelen är också att jag kan jobba endel hemifrån så jag kan börja jobba senare på dagen ibland om det inte funkar med mormor. Vi håller tummarna på att vi löser det!

Ett förskottsgrattis till alla andra små!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hipp hipp Hurra för Alf idag.

Grattis :-({|=

:heart: Kram Carina o Hanna

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ambra

Inlägg av ambra »

:D Ja, grattis Alf, stora killen :!: :D :heart: Han får gärna avslöja vad favoritpresenten var för något, så man har några förhandstips :!: :wink:

Vi var på ettårskontroll idag med vaccination, vilket gick jättebra. Däremot undrar jag lite över vikten... jag vet ju att de små liven inte kan fortsätta öka i vikt som de gjort den första tiden, men lillen väger nu 10195 g - ungefär lika mycket som sedan 8,5 månaders ålder... Läkaren sa att det var helt i sin ordning, men man undrar ju liksom ändå, eller :?:

Idag har lillen dessutom upptäckt tjusningen med gåvagnen :!: :lol: Han går framåt (eller följer vagnen) och bara skrattar och skrattar :!: :D :heart:

Efter råd från Alfsmamma om att strama upp det hela har vi nu finjusterat vårt schema för lillen. Nu har vi spikat följande:
7 God morgon och fullkornsvälling 220 ml
10.30 lunch + frukt + vatten
11.30-13 sova
14 mellanmål (rejält med fil/youghurt + flingor/smörgås/frukt + vatten)
17 middag + vatten
18.45 fullkornsvälling 220 ml
19 God natt

Nu säger storebror att han är hungrig (igen :?: :!: Hur är det möjligt :?: :!: )

Vi hörs :!: :D
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Grattis lite i efterskott Ambras minsta. :-({|=
Har varit bortrest över helgen därför kunde jag inte gratta dej igår.
Hoppas du fick en fin och rolig dag :thumbsup:

Hurra hurra för Ambras lilla i .........går :? :wink:

:heart: Kramar Carina

ambra

Inlägg av ambra »

:D Tackar, tackar :!: :D

Lillen fick förstås smaka tårta på födelsedagen, men tydligen räckte inte det :!: Dagen efter, på lördagen alltså, hade storebror lämnat sin godispåse i sitt rum. GISSA vem som hittade den :?: Jag tyckte att det plötsligt var så himla tyst från lillen, gick runt och hittade honom i storebrors rum med alla godisar runt sig i en hög :shock: . När han såg mig, förstod han att han måste agera snabbt - "in med så många godisar i munnen som möjligt innan mamma kommer och förstör mitt nya nöje" :!: :lol:

En gång är ingen gång, eller hur :!: :lol:
Ambra
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej på er :!: :P

:idea: Senaste nytt

:arrow: Längd 73,5
:arrow: Vikt 10080 gr

:arrow: Sprutan gick bra.

Springer (alldeles för fort) :? , kan säga pippi, vovve, titta, mamma o pappa.
Kan pussforma munnen, ser alldeles för härlig ut ska ni veta :lol: Kinderna dras in och munnen putas ut. :lol: Pekar på ALLT och klättrar på ALLT, vi måste hela tiden ställa undan tripp, trapp stolen för den klättrar hon gärna upp på. Hon klättrar även upp och ner för trappor och det är ju också skitkul, ](*,) så klart. Allt ska testas att BITAS på, tom sina egna tår. Men det, kan jag säga, gjorde ont. Då blev det ett skrik och grin :? .
Hon vet vad vovve, kisse, pippi, blomma, lampa är.
Klappa händerna och imse vimse är hon "kung" på :P
Äta mat med GAFFEL :shock: är just nu det roligaste som finns. :P Helst en äkta hotellfrukost med smörgåsbitar, korv, ägg, ost och allt annat som hör till.

Var förra helgen i Eskilstuna och sov två nätter på hotell. Nätterna och sömnen gick INTE :evil: bra kan jag säga. Hanna fixar inte att sova i samma rum som oss. Lägg dessutom till att det var ca 30 grader i rummet. :shock: Hanna som är så nyfiken och "med", hade inte alls lust att sova när jag fanns i rummet. Trots att jag mörklade och var tyst. :? Första kvällen tog det 2,5 timmar innan hon somnade och andra kvällen på bara 30 minuter men både nätterna vaknade hon vid minsta lilla och skrek. Hon var så trött.
Jag provade att ha fönstrena öppna men allt uteljud hördes allt för bra och det störde henne. Hon är alldeles för lättstörd under sömnen (iallafall där)för att kunna dela rum med oss under hela kvällen. (Kan ju liksom inte lämna henne själv på hotellrummet. Trist att sitta i korridoren i fler timmar :wink: )
Men när vi väl kom hem igen lade jag henne 19 och hon somnade utan ett pip och sov till halv åtta nästa dag. :sleep: :sleep: Då var ordningen återställd :wink:

Den övriga semestern har gått galant men då har hon ju kunnat somna i sin egen säng i ett eget rum, för sig själv. \:D/ Och sovit hela nätterna \:D/

Hoppas allt är bra med er alla :thumbsup:

:heart: Kramar Carina

ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Vad kul att läsa i denna tråd och ha lite koll på jämnåriga :D
Även om de är lika är de ju så olika!

Kan ju rapportera jag oxå nu från en försenad ettårskontroll! Det är en stor tjeja vi har!
12.7 kilo och 82 cm lång!
Hon pratar inte så mycket, säger "bvva" vilket betyder blomma. Sedan säger hon mamma i olika tonlägen och det betyder både mig som mamma, men även storasyster och storebror :D Hon kör alla på samma kam med det namnet! Pappa kan hon säga oxå. Sedan säger hon "ejje" eller "jejje" när något är varmt och så håller hon fram handflatan så som vi visat när det är varmt!
Hon förstår blomma, mamma, pappa, varmt, försiktigt, torka, hämta, väcka.
Hon är himla söt när hon ser en blomma. Då säger hon bvva, går dit, klappar den försiktigt, lutar sig fram och blåser försiktigt på den och avslutar med ett väsande ljud! Exakt som vi gör när vi drar in luft i näsan och säger "aaah" när vi luktat på en blomma!
Nu går hon hela tiden och ser ut som Frankensteins monster ungefär i gångstil *S*. Hon bara reste sig upp i måndags och började gå! Hon kunde gå innan men bara om vi lockade. Så nu är det full fart här hemma.

Det går så fort och är så härligt att följa utvecklingen!!!!
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Hej friends.
Nu är vi tillbaka i ordningen efter en vecka i Grekland, tog en sista minuten. Stackars;-) Alf har flängt runt hela sommaren, och han är sååååå glad och nöjd och VILD.

Han fick eget rum i grekland så det funkade kanonbra, förutom att han kanske somnade en timme senare varje natt, men det kändes ok, vi ska snabbt vara tillbaka i rutiner nu.
Ett års koll på gång, snart.

Vårt schema i grekland har varit lite annorlunda med maten, han vaknade ju senare där.
Så vi ska ändra till detta här hemma,

Godmorgon 7,30 liten välling slurk vid kris (Ambitionen är att denna ska bort, han verkar inte så hungrig)
8.30 Frukost
12 Lunch
15,30 EM mål med gröt eller fil
18,30 Middag med familjen
19,30 Godnatt och slurk med välling

Jag tror att det passar in bäst med våra egna matrutiner och så småningom tiderna på föräldrakooperativet som vi sökt till.

Vad tycker ni??? Är det tillräckligt med mat. Det blir ju 4 bra mål och en slurk välling på kvällen. Är det så det ska vara?

Tack för alla gratulationer, vi har ju varit bortresta så jag har inte sett dem. GRATTIS från oss till er i efterskott.
KRAM
Mamma till två pigga och glada söner,2005 + 2010
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

Halloj halloj, hoppas ni alla har det bra.

Två dagar heltidsarbete än så länge. Alfsover fläckfritt 12 timma,så sköntså skönt. Greklandsrutiner sitter i, 19.30 - 7,30. Men han vill verkligen ha välling som första mål-och bara småplocka med frukosten, det känns ändå ok.

jag har dessutom beslutat migför att ta tag i tränin, har dock lågt mål i början (en gång i veckan) påfredag ska jag simma med några tjejer på mitt nya jobb. mammor, så skönt;-) jag har inte rört mig sen jag blev gravid...

Hoppas att ni mår toppen.

Går era småttingar (jag Carinas springer ju marathon;-) men ni andra?

Alf går efter alla saker och vill klättra, men går inte självmant.

Imorgon är det 1 års mätning, vägning och spruta.

Kram
Ebbab

Inlägg av Ebbab »

Här hemma går numera lillälsklingen. Fort går det inte än men han väljer ändå gåendet före krypandet i de flesta fall. Det är bara när det är riktigt bråttom som han väljer att krypa. Han reste sig upp och gick två dagar efter ett-års dagen.
Han älskar det!
Stora Skrattungen 021126
Lilla Skrattungen 050731
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Hej Svejs :P :P

Här är det full fart, Hanna verkligen springer omkring och klättrar på allt. Men nu har hon börjat gå på tå :roll: varför då undrar jag :?: Något man ska bry sig om eller :?: :?
Det som jag upplever som jobbigt är att Hanna gnäller väldigt mycket. :? Tycker det är jobbigt att höra det nästan hela dagarna. Hon vill också saker hela tiden och då är det skrik som gäller. Tror att det inte är på det här viset när inte jag är i närheten. För hon gnäller och ska upp till mej, sen ska hon ner, sen ska hon upp. Jag försöker att inte ta upp henne, för jag orkar ju inte gå och bära på henne hela tiden, ja det är ju inte bra för henne heller!
Men det är ganska jobbigt att höra detta gnäll också. :-({|=
Hoppas det går över snart. [-o<

Hanna har kommit på att hon kan snurra, #-o och bli snurrig. Det är och ser helt livsfarligt ut. 8-[ Hon åker ju åt alla håll när hon slutar snurra.

Schemat vi följer är :arrow:
:idea: 6,30-7,00 morgon och 260 ml välling
:idea: 8,00-8,30 frukost - hon vill äta själv, jag gör bitar av smörgås som hon äter med gaffel. Så får hon lite yoghurt som hon "äter" själv och jag ger henne en hel portion yoghurt.
:idea: 9,30-10,00 trött och vill sova. Skulle vilja få ner det till ETT sovpass men det går inte så bra.
Vaknar ca 11,00
:idea: Lunch 12,00
:idea: 14,00-14,30 trött igen och oftast sover hon i ca en timme. Men nu på slutet har hon inte kunnat somna utan blir bara JÄTTEledsen. Så denna har ibland hoppats över.
:idea: 16,00 middag. Gröt eller mat
:idea: 18,00-18,30 välling. Tiden beror på hur trött hon är.
:idea: 18,30-19,00 natt.

:idea: Något mellanmål blir det också, en frukt, lite yoghurt eller en brödbit.

Synpunkter :?: :?:

Träna gjorde jag :thumbsup: några veckor FÖRE semestern, men nu är tråden tappad igen :wink: 8-[
Har nu from augusti börjat träna herrlaget i handbollsklubben \:D/ här hemma. Ska bli jättespännande och en häftig utmaning. Det är mest yngre killar som nu kommit upp sig och lämnat ungdomslaget. Laget är nystartat så vi börjar i div 4. I serien är det bla fyra lag från uppsala och ännu fler från Stockholmstrakten. :D

Jag börjar jobba den 4 sept, :? pappa T är hemma med Hanna under september och from oktober ska hon vara på dagis. :shock: Det kommer bli ungefär 20 timmar i veckan. Lite olika längd på dagarna och vissa dagar helt ledig. Det blir så eftersom T jobbar femskift.

Ha det nu så gott och var rädd om er
:heart: :heart: kramar Carina

ambra

Inlägg av ambra »

Hej allihopa :!: :D Vad roligt att läsa om alla stora och små framsteg :!: Lillen går inte än, han har precis börjat stå (ännu lite väl bredbent för att kunna ta ett steg vidare). Oftast tar han stöd mot något men det händer allt oftare att han ställer sig rakt upp utan hjälp av något/någon.

Jag tycker att vi stundvis har en liten gnällspik här också :wink: . Jag håller med dig, Carina-71, det är INTE roligt att höra på och i längden svårt att ignorera som man väl bör... Tycker det är så konstigt att det är så, man är ju liksom redan medveten om så många "fel" man kan göra (och jag tror att jag unviker de flesta) - ändå har jag en liten kille som ibland kan vara VÄLDIGT klängig och missnöjd :shock: . Just nu är han dessutom febrig och dundersnorig, var nu det kom ifrån. Kanske är det tänder :?: Annars är han solig och glad och älskar att vara med där det händer grejor :!: :D Mat är sisådär intressant, mellanmål inte alls intressant. Det ska väl gå över har jag hört.

Träna :?: :shock: Eh, vad är det för något :?: Hoppar raskt vidare till nästa ämne...

Jo, en sak som jag är riktigt stolt över är att jag har börjat på trafikskola :!: :D Har man fyllt 33 bör man väl ta körkortet om det finns med i planerna, eller :?: Alltså är min "fria tid" fylld av teoriläsning och övningskörning :!:
Ambra
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

U go girl ambra med körkortet.
Jag kan ju övningsköra med dig:-) jag har haft mitt kort i 11 år nu, hi hi hi. Dubbelbarnstolar därbak sen kör vi runt här i sthlm och tutar på söta killar med barnvagn 8)

Jag har inte träffat Alf på ett dygn (konstig känsla) jag sov hos en tjejkompis inatt, vi var ute igår och jag glömde mina hemnycklar hemma, och min kille vägrade gå upp och låsa upp till mig inatt;-)
tokbusig mamma.

men snart slutar jag för dagen och ska hem och busa och pussa på mitt lilla troll.

apropå gnälligheten, ooooohhhh vad trött man blir i öronen, små gnällspiksstunder som återkommer hela tiden, och om han inte får som han vill.... my god vad arg han blir. men si det hjälper inte;-)

trevlig kväll.

kram
ambra

Inlägg av ambra »

:mrgreen: Tuuut, tuuuut, här kommer alfsmamma och ambra körandes :mrgreen: :!: Jag kan se oss svänga runt kring Stureplan 8) :lol: Och så får jag motorstopp så där lagom vid Sturecompagniet :oops: , gud vilken stressfaktor :!: :lol: :lol:
Ambra
alfsmamma

Inlägg av alfsmamma »

hej på er,

ett årskontrollen gick bra, 82 cm och 11,5 kg. och han går själv om vi håller honom i ena handen. såååå gulligt.

det går så fort nu.

jag jobbar ju heltid och varje dag när jag kommer hem känns det som om han har utvecklats ännu mer. jag har ingen ångest för att jag jobbar, jag har fått så mkt mer ny energi nu och leker konstant med alf i 2 timmar innan nattning. verkligen leker och stimulerar. och det känns så bra.

och min sambo är helt underbar, pysslar och leker och följer schemat kanonbra, han är dock inte lika hård på sovtiderna på dagen. men sovpassen är lagom längd. men jag känner att om det funkar att sovpasset är lite flexibelt rent klockslagsmässigt och att det inte sabbar något så får det vara så.

vi kör på två sovpass fortfarande.

och tänder sprutar det fram, det är ajaaaaaaaj och feber mkt och massa dreggel. tre st är på gång nu.

hoppas ni andra har det bra.

kram kram
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"