Nu har sonen i flera veckors tid vaknat 6.30, bestämd godmorgontid är 7.15. De första tio minuterna är han lite smånöjd och blir sedan mer och mer irriterad. Jag har ramsat, låtit honom sköta det själv, tagit upp en kvart för tidigt, försökt få honom att somna om inom den senare marginalkvarten. Men inget har gett resultat.
Jag funderar nu på ta upp honom 6.45 och lägga en halvitmme tidigare på kvällen istället. Kan det vara en vettig lösning eller kommer det att göra att han istället börjar vakna ännu tidigare?
vaknar för tidigt
vaknar för tidigt
son, f?dd sep-04
har anv?nt verktygen sedan tre m?naders ?lder
har anv?nt verktygen sedan tre m?naders ?lder
Hej Stina
!
Nej, det skulle jag inte råda dig. Jag har varit med om samma sak själv och frågade också Forumet om jag skulle ändra God Morgon-tiden. Fick då till svar att OM jag gjorde det så finns det "risk" att han vaknar ännu tidigare.
Jag gjorde således ingenting utan avvaktade. Mycket riktigt fick Forumet rätt. Nu kan han vakna både 06/06.30/07, så det är varierat. Det bästa är att han kan ligga själv och jollra i ca 30 min (denna tid har ökat) och antingen somnar han om (inte så vanligt dock) eller så börjar han protestera. Om han börjar protestera 06.30 så ramsar vi fram till 06.45 och utnyttjar sedan marginalkvarten och tar upp honom tidigare.
Så, håll ut! Ni har ju inte kört detta så länge än. Det kommer att ändras.
Kram
Kristin
Nej, det skulle jag inte råda dig. Jag har varit med om samma sak själv och frågade också Forumet om jag skulle ändra God Morgon-tiden. Fick då till svar att OM jag gjorde det så finns det "risk" att han vaknar ännu tidigare.
Jag gjorde således ingenting utan avvaktade. Mycket riktigt fick Forumet rätt. Nu kan han vakna både 06/06.30/07, så det är varierat. Det bästa är att han kan ligga själv och jollra i ca 30 min (denna tid har ökat) och antingen somnar han om (inte så vanligt dock) eller så börjar han protestera. Om han börjar protestera 06.30 så ramsar vi fram till 06.45 och utnyttjar sedan marginalkvarten och tar upp honom tidigare.
Så, håll ut! Ni har ju inte kört detta så länge än. Det kommer att ändras.
Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
Lillebror f. aug-06
Kan berätta att vår tjej också har vaknat för tidigt många gånger, ca 1,5h - 30min innan morgonen startar. De flesta gångerna har hon klarat av det själv och somnat om men andra gånger har jag fått rycka in. Sedan två kvällar tillbaka har vi börjat ge henne ersättning (en stor flaska) på kvällen som nattslurk istf bröstet och hon har då sovit som en stock. Vi har fått väcka henne på morgonen kl 06.00 då vår dag startar!!
Kanske kan vara värt att testa?! Från 4 månader (vilket är snart) kommer vi att starta med välling som nattslurk.
Mamma till Ella 040927 och Alva 061007 
Båda är barnaboksbarn från start
Båda är barnaboksbarn från start