Behöver verktygshjälp till 2½ månaders...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Ylle

Behöver verktygshjälp till 2½ månaders...

Inlägg av Ylle »

Hej! Är ny här och är lite förvirrad. Läser barnaboken men hinner bara med ett kapitel här och där av olika anledningar och får därför ingen bra överblick. Dottern är 2½månad och jag har just börjat använda standardmodellen så smått på henne för att hon ska få lite rutiner. Märker redan förbättring i hennes sömn och hon är nöjdare och gladare än förut och kvällstrasslet har i princip försvunnit.

Jag har alltid gett vår tjej båda brösten så fort hon ska äta (hade så lite mjölk i början att det var nödvändigt) - även innan hon ska sova middag. Men enligt standarmodellen ska man ge ett bröst i taget om jag har förstått saken rätt... Funkar det att ge med båda eller ska jag försöka ge henne ett åt gången? Men då blir hon väl inte mätt eftersom min mjölkproduktion är anpassad efter att hon äter från båda?

Sen skulle jag vilja att nån med en typ lika gammal bebis beskriver sitt schema på dagen, beskriv gärna amningarna noga, när och hur: - ett bröst eller två slurk innan hon sover middag osv. Infaller amningen före eller efter eller mitt i umgänget?

/Ylle
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS till lilla barnet :D

Du ska ge från båda brösten varje mål. Men rent tekniskt går det ju bara med ett i taget, eller hur, eftersom lilla barnet bara har en mun - har jag uttryckt mig så illa att man inte förstår det :?: :!:

LYCKA TILL :D Det här fixar du galant med Standardmodellens hjälp och din egen mammakänsla :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Erika

Inlägg av Erika »

Hej på dig!

Min pojk är i samma ålder som din dotter och vi kämpar oxå på med standardmodell och verktyg.
Jag håller på med ett schema som jag hoppas ska fungera:

06,30: Vakna, byte, mat ur bröst nr1
07,00: Mamma hjälper storebror med frukost - Ensamlek i sängen för lillen
07,15: Mat ur bröst 2
08,00-10,00: Sova
10,30: Mat, byte mm
12-14: Sova
14,30: Mat, byte mm
16-17: Sova
18,00: Leka, social samvaro när vi äter kvällsis.
18,30: Mat ur bröst 1
19,00: Bad
19,30: Mat ur bröst 2
20:00: NATT

Det är under inkörningsperioden, men det passar Noah väldigt bra eftersom han är morgontrött och sen är hela familjen kvällstrött... *s*
Att få honom att sova hela natten har ännu inte fungerat.
Vanligtvis så vaknar han runt 22,30 och vill ha en nattslurk och sover sen till 03-04 då han vill tutta igen.
Just nu är han sjuk i öroninflammation så nu blir det ingen kur, men när han är frisk ska han vagnas så att han lär sig sova natt..!

Hoppas att det gav dig några tips!

Lycka till!

Kram Erika
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)

Inlägg av Annrik »

Hej!
Jag tyckte inte heller att jag hade så mycket mjölk så när min kille var runt 2-3 månader erbjöd jag båda brösten både vid första amningen, påfyllningen och insomningsslurken. Det funkade jättebra! Schemat såg ut såhär:
6.30 mat mm
8-10.30 sova
10.30-12.30 mat mm
12.30-14.30 sova
14.30-16.30 mat mm
16.30-18.30 sova
18.30-20.30 mat mm
20.30-3 sova
3-3.30 mat och blöjbyte
3.30-6.30 sova
Efter ett tag började jag väcka lillskrutten vid 23 och gav mat då och han fick den långa sömnen efter nattslurken.

En vakenperiod kunde se ut så här: 10.30 mat från båda brösten och sedan blöjbyte och umgänge, mys och social delaktighet. Någonstans mitt i detta vid 11.30 gav jag påfyllning och strax innan nästa sovstund vid 12.15 gav jag insomningsslurk.
När sedan lillkillen blev äldre drog jag ihop målen och erbjöd bara mat under en timma.

Lycka till och återkom med fler frågor om du behöver!
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"