Nykomling med ett par frågor

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ottilia

Nykomling med ett par frågor

Inlägg av Ottilia »

Hej alla!

Är mamma till en glad tjej på 4 1/2 mån, som snart ska få det stora nöjet att sova hela natten och få lite bättre struktur på sina dagar. Jag och min man läser allt vi orkar för att känna oss förberedda men ett par frågor har dykt upp, som jag hoppas att någon kan svara på.
- Vår tjej sover på rygg och har så gjort utan problem sedan födseln. Är det svårt att vänja henne med att sova på mage? (vilket vi har förstått är A och O med denna metod). Vi är helt inne på att låta henne sova på mage, mest nyfiken på om det tog lång tid att vänja av ryggläget...
- Magläge, gäller det även i vagnen när hon vill sova? (På dagarna ute på prommis)
- Nappen bort, låter underbart. Men hur har ni gjort med nappen i andra sammanhang? Har ni bara tagit bort nappen till natten?

Tack på förhand!

/Nykomlingarna :D
JH

Inlägg av JH »

Hej och väkommen! :D

Elsa har alltid sovit på mage (vägrade rygg redan från början!), så jag kan inte svar på den frågan.

Ute i vagnen låter vi Elsa sova på SIDAN nuförtiden. På sommaren fick hon sova på mage, men nu har man så mkt kläder på dem. Sidoläge funkar jättebra för oss - hon har ena benet utsträckt över det andra, så att hon sover lite "halvt" på mage om du förstår :D

Napp har hon också vägrat (förståndiga unge! Vi försökte och försökte när hon var mindre :roll: :oops: , men hon bara spottade ut och skrattade!)

Lycka till!!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vi kurade vår plutt på rygg och det har gått jättebra :D . Nappen bort i samband med kurningen. Han har aldrig frågat efter den och vi har aldrig gett honom den.

I vilka "andra sammanhang" syftar du på :roll: ? Plutten kinkar bara om han är trött, hungrig eller uttråkad (OCH sitter fast i bilbarnsstolen) aldrig annars.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
ia

Inlägg av ia »

Hej Ottilia!

Inga problem med maglage, det accepterades med en gang i samband med allt annat (tog val typ en minut att vanja sig av med att ligga pa rygg/sidan :wink: :D ).

Vara sma borjade spotta ut nappen sjalva vid 4-4.5 man ungefar (hade den ibland vid sovdags som nyfodda), och vi insisterade inte precis... sa napparna har varken vi eller de sett sen dess. Numera kan vi ta till en muta typ i bilen eller sa om tillvaron brojar bli for enahanda enligt Hanna och Silas. Muta = smorgasran eller en bit skorpa.

"Underskatta inte mutans betydelse" sa AW till mig i hostas och det ar ju sa sant sa sant :wink: :lol:

maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
J och Å

Inlägg av J och Å »

Vi gjorde all förändring på en gång.

Från rygg till mage
nappen bort allt under första natten. Sedan dess har han aldrig lagt sig på rygg, och nappen var glömd.

Åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"