kryper ur vagnen.. Hur har ni gjort?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
mrs tall

kryper ur vagnen.. Hur har ni gjort?

Inlägg av mrs tall »

Oj vad skoj det är när man lär sig nya tricks, som t.ex. att stiga upp och krypa över trösklar o.dyl.! Skruttis har fått en utvecklingskick när han lärde sig flera roliga grejer inom en vecka. :D Härligt, härligt!

Men, men... Han har ju alltid sovit ute sina dagslurar och nu börjar det bli lite väl riskabelt. Än har han inte kommit på hur man kommer upp, men det är nog en fråga om några dagar innan det går upp ett ljus för honom. Han vänder och vrider på sig och det går allmänt livat till i vagnen före han somnar.

Har fått råd om att spänna fast honom, vilket jag också gjorde idag. Han tog det tydligen som en utmaning :wink: , och 20 min senare hade lilla Houdini gjort sig fri från spännena... :roll: Och klarvaken och riktigt stolt! 8) :roll:

Så vad göra? Finns det andra alternativ än att flytta in dagssömnerna? Vi har en modernare vagn, så jag kan inte flytta ner insatsen, vilket säkerligen annors skulle ha varit ett gott alternativ.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Har du en sådan sele som sitter fast i vagnen, liknande den som finns i en bilbarnstol?
Är det så så kan du ju skaffa en lös sele. Den ger ju viss rörelsefrihet men minskar risken för fall ur vagnen.

Glömmer aldrig själv när Vera började lära sig att ställa sig upp. Jag skulle till sjukhuset och röntga mina leder och tog henne med mig i vagnen. Hon var ju alltid så lugn och "snäll" så hon fick sitta i vagnen i sköterskans rum. Denna sprang ju fram och tillbaka och la mig och aparaterna rätt, så hon kunde inte ha full uppsikt över vagnen hela tiden.
När hon kom in en av gångerna så hade hon med en annan sköterska som bar Vera på armen. "Den här damen stod upp i vagnen så hon kan faktiskt inte få vara i sin vagn utan övervakning." :shock:
Och med en attityd av självklarhet tog hon hand om henne den återstående tiden.

Ibland kan jag tänka tillbaka på det där och vara ytters tacksam att hon faktiskt inte trillade ur när hon ställt sig.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Bra ide`! Har tänkt att jag i alla fall får skaffa mej en sele, så jag kan lika gärna göra det på en ggn.! Vet någon var man får tag på sådana? :?:

Jo, du.. en olycka händer så lätt. :( Min syster trillade ur vagnen med ansiktet före i asfalten när hon var runt året. Stackaren! Nu blev det ju en vettig människa av henne ändå, men man vill ju undvika dylika grejer i alla fall. :)
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror att det finns i vanliga barnvagnsaffärer.

Mamma har berättat att jag stor på knä i min vagn när jag var liten och så skulle vi ner för en trottoar och jag störtade framlänges...

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"