Problem med dagspassen - dags att byta schema igen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Novas mamma

Problem med dagspassen - dags att byta schema igen?

Inlägg av Novas mamma »

Sedan ungefär 1,5 vecka tillbaka har vi problem med dagslurarna. Lillan vill endast sova 45 min av det långa (1,5) och 20 min av det korta (45 min)
När hon anser sig utsövd antingen sätter hon sig upp eller ligger vaken - jätteglad! När hon vaknar vagnar jag några drag, lämnar sedan vagnen ( hon sover passen ute) och hon blir ledsen. Men inte för att hon vill sova utan för att hon vill upp!
Detta fungerade de första dagarna eftersom hon fortsatte att vara pigg och glad trots lite sömn men numera är hon trött och grinig :cry:
Obs - jag har inte tagit upp henne - förutom med marginalkvart.
Vad göra :?:
Vi har haft detta schema med 2 dagspass sedan 1 månad tillbaka och bytet gick utan problem - men nu undrar jag om det beror på att långpasset ligger för nära natten - hon har ju blivit 1 månad äldre sedan bytet.
Kan det stämma :?:
Vi har följande idag
7:00 morgon
10:00-11:30 långpass
15:00-15:45 kortpass
19:00 Natt
Funderar på att flytta första till 11:00-12:30 samt endast 20 min på seneftermiddagen.
Blir dock osäker eftersom jag inte vet var problemet egentligen ligger. :?
Ibland somnar hon direkt vid 10:00 men ibland är hon jättepigg (i vagnen) till 10:20! Samma sak vid 15-passet.
Jag har provat att låta vagnen stå still samt promenerat 1,5 timme men hon vaknar iallafall efter 45 minuter....
Tacksam för hjälp
Alexandra - mamma till
Nova - född 24 september 2005
Kelwin - född 6 oktober 2007 , 2 veckor tidig
Nova "kurad" vid 2,5 månader, 12 tim natt
Kelwin - standardmodell från start - 11,5 tim natt
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Får hon plats att sova 1,5 timme i vagnen?
Konstig fråga kanske, men ett längre pass kräver ju möjlighet till lite rörelsefrihet.
Själv har vi i princip aldrig fått till långa pass i vagn efter 7-8 månaders ålder.

Fick då tips (som jag inte genomförde) att ställa en spjälis ute som hon kunde sova i. Alternativet är ju att låta henne sova inne på långlurarna.

Att flytta fram sovpasset är nog också en bra tanke, men tänk ordentligt och genomför, testa inte (men det vet du ju). Jag skulle inte ändra till 20 minuter på em än. Låt henne ha sina 45 minuter. Sover hon inte hela det passet är det ingen katastrof, men ge henne möjlighet.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Novas mamma!
Jag har ju bara erfarenhet av min lille Karl, och när han var 11 månader gjorde vi precis som du föreslår! Han ville inte heller somna på lurarna då.
(Först krånglade vi och provade med 1 lur bara. Det gick bra någon vecka, sen blev han för trött, så det var för tidigt.)
Nu har vi första luren 11.00-12.30 och en 20 minutare på eftermiddagen, inte för sent, före 16.00. Det fungerar bra för honom. :)
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Tänkte bara lägga till att Karl aldrig har sovit i vagnen 1,5 timme heller, inte sen han växte ur liggdelen och fötterna stack utanför :shock:
Det går inte att ligga ordentligt i sittdelen på mage, den är inte platt :cry: Men har man en bättre vagn så borde det ju gå finfint.
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack för kloka synpunkter men jag är ännu inte säker på hur jag ska hantera situationen.
Saken är den att tidigare vaknade Nova alltid 6:00 på morgonen ( "ska vakna 7) och låg därmed vaken en timme (nöjd) och på kvällen hade vi stora problem med insomningen - tog 20-30 min varje kväll.
Så egentligen sover hon ju inte mindre nu eftersom hon sover till 7 varje morgon (får väckas) samt somnar på max 5 min på kvällen :lol:
Kan det vara så att det är anledningen till att hon inte sovar 1,5 passet längre utan är nöjd efter 45 min :?: Hon är ju alltid glad då och jag får tvinga (läs lägga ned) henne hela tiden tills marginalkvart kommer och hon får gå upp- så håller vi på i cirka 20 min varje långpass.....Visst blir hon trött och grinig vissa dagar men lika ofta är hon pigg och framåt hela tiden!
Skulle ju önska det gick att återinföra ett långpass så jag ska kämpa!
Hon har sovit i vagnen dagtid de senaste månaderna - på rygg hela tiden. Hon sover natt på mage ( sov tidigare 12 tim natt även på rygg :lol: ) så jag tror nog hon får plats, men visst har hon ju vuxit.
Vill gärna behålla dagspassen i vagnen då det är smidigt men visst får jag återgå till spjälisen om det inte fungerar.
Som ni märker är jag osäker på hur jag bör göra - byta schema eller återinföra spjälisen :?: Men jag tror inte hon sover över 45 min i spjälisen heller eftersom hon verkar så pigg och utvilad.
Mer råd innan jag förändrar något- tack och kramar Nova med familj 8)
Alexandra - mamma till
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tacksam för fler kloka synpunkter för själv kan jag inte besluta för hur jag bör gå vidare.
Problemen kvarstår och jag har inte ändrat något ännu :?
Alexandra - mamma till
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Osäkerheten i sig gör det inte enklare, snarare tvärt om. Du frågar om det kommer att gå bra, och då gör det troligen inte det, eftersomhon känner din osäkerhet.

Jag kommer ihåg att jag inte riktigt vågade lämna vagnen eftersom Vera reste sig - även om hon hade sele och inte kunde trilla ur. Det störde henne och hon kunde inte komma till ro. Därför valde jag att ha henne inne, eftersom det blev "mitt fel" att hon inte somnade. Om vi absolut måste iväg någonstans så att hon sov i vagnen så sov hon ca 45 minuter. Det var inga problem vid enstaka tillfällen.

Schema kan man fråga efter tips och idéer om, men man måste bestämma det själv. Tänka igenom hur man vill ha det och sedan genomföra utan att tveka.
Hur som helst så är det bra att ha ett långpass på minst 1,5 timma på dagen.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Tack Lo.
Idag la jag henne i spjälisen istället men gjorde ändå några stora misstag.
Hon protesterade direkt, ställde sig upp och frågade hejvilt under 30 min.
Jag la tillrätta och ramsade utan någon störr effekt utan fick gå in och buffa några buffar och hon somnade - ut med låg ramsa.
Enligt vad jag förstår var mina misstag följande
:arrow: Hon undrade såklart varför hon skulle ligga i sängen nu - ligger ju i vagn dagtid sedan månader tillbaka.
:arrow: När hon vaknar brukar jag dra vagnen så det var nog därför hon svarade på bufningarna trots att jag inte buffat sedan i våras.
:arrow: Då jag inte använt ramsan ordentligt när hon legat i vagnen fattade hon såklart inte ett skvatt när jag började ramsa :oops: :oops:
Så min slutsats blir att jag får ta ett par dagars minikur - rätt :?:
Bör jag då gå in och buffa , lägga tillrätta vid varje fråga :?:
Idag sov hon 20 min av 1,5 timmar och frågade massvis.
Alexandra - mamma till
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Du kanske behöver en liten minikur, men jag tror att det i första hand behövs för dig :wink: Se inte bakåt utan framåt nu!
Du måste vara fullständigt övertygad - i magen och huvuvdet (inte bara tro eller låtsas att du är det) - om att hon kommer att somna och sova utan problem.

Så lägg henne i sängen, med en så självklar attityd att du inte kan tänka på annat än vad du ska göra när du lagt ner henne. Buffa ett par - inte mer - tag som besked och gå ut med ramsan.

Sedan ska hon sova. Det besksedet ska hon ha fått så tydligt att det inte kan vara någon tvekan. Tvekar hon ändå så får hon fundera för sig själv. Buffa inte, ramsa inte, STÖR (!) inte om hon inte bryter samman. Och det gör hon inte så länge hon är arg och irriterad och undrar vad du håller på med utan när hon verkligen vill ha dig hjälp. Tvekar du så är det ingen tvekan, då kan du vänta. 8)

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Hej Lo och ni andra.
Tyvärr börjar jag tappa modet snart för jag känner att kontrollen och sömnen glider oss ur händerna :cry:
Dagarna har ju fungerat bra innan ( då strulade nattningarna) men nu är det tvärtom och efter två veckor med endast cirka 1 timmes total dagssömn börjar lillan bli rejält övertrött och numera inte somna på kvällen heller.
Hon är fortfarande glad och pigg på dagarna och "omöjlig" att få att sova.
Hon studsar upp som en boll när jag lägger henne i sängen. Först försökte jag hålla ner henne men det gick såklart inte utan hon bli fly förbannad (förståeligt) så jag lämnar henne stående och superilsken!
Låter henne vara i fred och efter mycket ilska kommer frågorna och gråten.
Det är så svårt att veta när jag ska ingripa och inte.
På dagen sov hon totalt 50 min och nattningen tog 45 min från Gonatt tills det blev tyst. Några ramsor fick jag ge då hon blev ledsen av all övertrötthet.
Det är sååå frustrerande att hon inte sover när hon är så trött.
Vad göra :?: Bara fortsätta att lägga glatt och låta henne ha sina protester och eventuella ledsamheter... :?:
Önskar att jag kunde sova åt henne. :roll:
Alexandra - mamma till
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej igen
Lägg henne 30 mintuer tidigar på kvällen om hon inte sovit tillräckligt på dagen! Det påverkar inget negativt utan snarare positivt.

Håll henne tills hon är lugn. Inte tryck ner utan håll henne i ett stadigt tag för att ge henne chans att lugna sig och komma över sin ilska. Buffa om det behövs för att bryta mönster, men inte tills hon somnar. Tänk å vad du tänker när du håller henne. Du måste vara lugn, annars går det inte. Känn hur det strålar lugn från ditt huvud genom dina armar och händer ner över hennes rygg. Låt det vara enda tankarna i huvudet.

Hon behöver hjälp med att komma till ro. Ge inte upp!

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Novas mamma

Inlägg av Novas mamma »

Det går riktigt bra nu och hon sover oftast 1,5 timmar men problemet med själva läggningarna kvarstår.
Hon har så svårt att komma till ro.
Jag håller henne på plats - lugnt och distinkt men hon vill gärna sitta upp eller vända sig från sida till sida hela tiden. Hon är inte arg eller ledsen utan glad.
Jag väntar hos henne tills jag får henne att ligga stilla 5-10 sekunder ( klarvaken :lol: ) det brukar ta 5-10 min.
Sedan går jag ut med ramsan och hon studsar upp direkt.
Sedan protesterar hon i varierande tonarter i allt från 5-20 minuter.
Då hon inte låter ledsen låter jag henne vara.
Mitt hjärta säger mig att jag borde stanna längre tills hon blir sömntung men mitt förnuft säger att jag ska låta henne vara.
Vad är rätt :?:
Ska tillägga att hon alltid tagit lång tid på sig att somna oc alltid låter innan hon somnar - så även i vagnen under promenad.
Då brukar det komma ett illtjut - sedan tvärtyst och hon sover :!:
Tacksam för vägledning.
Hon sover bra när hon väl sover och behövs en ramsa vid uppvak tar hon den bra annars löser hon sina kriser själv.
Alexandra - mamma till
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"