Vårt dagschema fungerar ej...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HannaMaria

Vårt dagschema fungerar ej...

Inlägg av HannaMaria »

Jag behöver hjälp och synpunkter på schema! Vår son är 9,5 månad och har precis blivit kurad. Vi är inne på 6:e dagen av uppföljningsveckan och nätterna går jätte bra. Han vaknar fortfarande 1-3ggr under natten (oftast under vargtimmen) men somnar genast om med ramsa. Det är dagen jag funderar på...

Nu ser schemat ut så här:

7. morgon och välling c.250 ml
9.30-10.15 sova 45 min
10.30 lunch
13.30 gröt, frukt o mjölk c. 200 ml
14-15.30 sova middag 1,5 h
17.30 middag
19.00 välling c.280 ml
19.30 - 7 sova natt

skulle han sova enligt schemat blir det 13.45h, men det gör han inte riktigt.

Det räcker mycket länge c.35 min innan han somnar på förmiddagen, han verkar helt enkelt inte trött. När han väl somnat brukar han vakna av sig själv efter c. 30 min. Därför har jag lagt honom innan 9.30, men kl. brukar bli 10 innan han sist och slutligen somnar. När han ska äta lunch verkar han inte alls hungrig. Eller så tycker han inte om lunchen... Han älskar gröt, och fastän det bara gått knappa 3 h mellan lunch och gröt, så äter han mycket då. Men det beror väl på att han ätit så lite lunch.
När han ska sova middag somnar han nog snabbare, men nog räcker det c.15-20 min då också för honom att somna.

Jag skulle vilja försöka med en dagslur redan nu. Är det för tidigt? Finns det andra här som börjat med en dagslur redan vid 9-10 mån?

Varför äter han så lite lunch? Borde jag ge mindre välling på morgonen?

Om jag ändå ska ha två dagslurar ännu. Hur kan jag göra det, så att han hinner bli ordentligt trött mellan varven? Nu verkar han inte alls trött då jag lägger honom vid 9.30 tiden.

Hoppas på svar :)

Ifall jag skulle ha en dagslur så tänkte jag att schemat kunde se ut så här:

7.30 morgon
11.30 lunch
12.30-14 sova middag
14.30 gröt
18.00 middag
19.00 välling
19.30-7.30 sova natt
mrs tall

för lite sömn...

Inlägg av mrs tall »

Jag tror nog han behöver båda dagslurarna fortfarande. Du skulle ju kunna korta av den långa dagsluren på eftermiddagen och flytta den tidigare en halv eller en timme senare. Ett annat alternativ är att korta av den tidiga till 20 min istället för 45 min.

Vår knodd är nu 9+ mån och sover 1,5-2 h mellan 11-13 (han får alltid ligga i 2 h, men pratar ibland glatt för sig själv i vagnen sista halvtimmen av dagssömnen) och 45 min på eftermiddagen mellan 16-17. Han är inte värst trött på eftermiddagen varför vi flyttade sömnen 15 min till 16.15. Fungerar mycket bättre! 15 min hit eller dit spelar ingen roll när det sedan är dags för läggning.
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

tack mrs tall!
det blev i alla fall så att jag ändrar schemat till en dagslur. jag satte sonen att sova en kvart senare i morse. först satt han och lekte och var glad och nöjd i vagnen i en halv timme. sedan grät/skrek han i ytterligare en halv timme. det hjälpte inte att lägga til rätta och vagna mellan varven. han ville helt enkelt inte sova. så då timmen var slut tog jag upp honom och till min förvåning var han verkligen inte trött. han fick lunch och var uppe till 12.15 då jag lade honom för att sova en lång dagslur. tji fick jag. killen sov 35 min och vaknade sedan. somnade ej om....... kl. 19.15 lade jag honom för natten och då var han minsann trött. stackars liten.

nu ska det bli 12 h natt plus 1,5 h på dagen. nu behöver jag bara attityd till dagen. vad gör jag om han vaknar efter 35 minuter igen och ej somnar om??? han behöver ju sova åtminstone 1,5 h för att han ska få tillräckligt med sömn.

tack och hej för den här gången
Saara

Inlägg av Saara »

Hej HannaMaria!

Vi övergick till en dagslur då lilla spöket var 10,5-11 månader och det är visst ovanligt tidigt. Hennes sömnbehov ligger vanligen snäppet under genomsnittet, men jag ger henne förutsättningar för genomsnittssömn (idag 13,5 t) Bifogar vår tråd för inspiration http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

Vi har inte behövt kura, men jag har förstått att efter kuren och uppföljningsveckan så kan dagslurarna ännu strula en tid. Jag tror nog att jag skulle fortsätta ge honom förutsättningar för två lurar. Det gör ju inget att han inte sover hela den tiden, det viktigaste är att han har förutsättningarna så att han kan sova om han behöver det.

Lycka till

Sara (också från Finland) :wink:
Mamma till två godingar födda 2002 resp. 2005
Får mammainspiration ur Barnaboken och detta forum
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

nu har jag legat hela natten och funderat när jag själv inte kunde sova....
vi hade väl ett bakslag i natt. från att ha sovit 11,5 h i sträck natten före så vaknade han upp flere ggr och hade svårt att komma till ro. jag gick INTE in i rummet utan bara ramsade från utsidan! han redde i alla fall upp sina problem själv och sov genom vargtimmen.

kom väl fram till det att han nog behöver sova två ggr ännu. så jag fortsätter att hålla mig till det gamla schemat, förutom att jag flyttar fram fm luren med en halv timme, så schemat blir följande.

7. morgon och välling c.250 ml
10.00-10.45 sova 45 min (blir oftast 35 min)
10.45 lunch
13.30 gröt, frukt o mjölk c. 200 ml
14-15.30 sova middag 1,5 h (blir oftast 1,20)
17.30 middag
19.00 välling c.280 ml
19.30 - 7 sova natt

idag på fm somnade han inom 25 min. jag är glad att han sist och slutligen somnade, men då hade han också en dålig natt bakom sig och lite sömn dagen innan.

finns det någon med liknande erfarenhet, där det räckt så länge för babyn att somna in?kommer hans insomnande att börja gå snabbare? kan den långa insomningstiden bero på att han inte är trött eller att det bara räcker en stund för honom att förstå att han verkligen ska sova??
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej HannaMaria! :)
Vad bra att du kom på att två lurar behövs! :thumbsup: Runt ett år brukar nog de flesta ändra till en, eller efter ett år.

Du har ju nyss kurat och det är väldigt vanligt att dagslurarna krånglar ett bra tag (flera veckor), det finns att läsa om överallt här. Jag tycker att du ska hålla dig till shemat du satte upp från början (med mindre ändringar kanske). [-X
Var konsekvent med det så kommer poletten att trilla ner. Det är ju rätt bra faktiskt när han sover 1.20 på em. Det var sämre för oss efter att vi kurade. :oops:

När det gäller lunchen så ska du inte ge mindre till frukost, möjligtvis mer. Om du gör som du skrev i sista inlägget behövs det nog lite mer att stå sig på till 10.45 t.ex. gröt, macka. Ägg är jättebra att stå sig länge på men jag har för mig att man ska vänta med det till 1års-åldern Vet någon varför :?:
Det kanske är en ide att vänta en halvtimme med lunchen efter att han har vaknat så han inte är så nyvaken när han får den. En vanlig anledning till dålig aptit är att man är trött, så när du får ordning på fm.luren och han sover 45 minuter blir det nog bättre.

Att minska på sömnen för att få barnet att sova mer är alltid en dålig ide. Övertrötthet gör att man sover oroligt och dåligt. Man kan prova tvärtom, lägg en halvtimme tidigare.
:sleep:
mrs tall

Inlägg av mrs tall »

Nå väl.. Nu krånglar det lite på dagen även här hemma hos oss, så det kanske är något av 8 mån ångest som färgar av sej på dagslurarna...

Vi har hur som helst inte ändrat på någonting, utom att vi förkortar den första luren till 1,5 h istället för 2. Allt som allt sover han då ca 14,5 h, vilket redan det är lite i överkant. Men då har vi en halvtimmes marginal att röra oss med under dagen!

Vi skall åka över till Stockholm på måndagen så "lillstrulet" kommer lite opassligt, men med attityden skall det nog gå bra!
Mamma till lilla Skruttis som föddes 1. nov. 2005 och lill-Skruttan som föddes 7.nov. 2006
Ewa

Inlägg av Ewa »

Svar på frågan om ägg. Ägg går alldeles utmärkt att äta, om inte barnet har uppvisat tecken på allergi, då ska man vänta med fisk och ägg tills barnet fyllt 1 år.
Och så det där med insomning: min minsta sötnos (snart 6 mån) tar oftast ca 15 minuter på sig att somna. Eftermiddagsluren krånglar ibland så att det tar 40 minuter för henne att somna :!: :x Och då blir inte luren lång. Men jag lägger henne 15 minuter före schemat (inom marginalkvart alltså) och plockar upp henne prick, enligt schemat så att hon på så sätt får sina lurar. Har hon tagit så lång tid som 40 min på sig att somna får hon därmed sova 20 min (istället för 5 min om jag höll mig exakt till schemat). Hänger du med :?: Vet inte om detta är tokigt. 20 och 45-minuterslurarna ska man ju hålla exakt, men så har jag gjort med henne och hon sover fint alla sina 3 lurar (utom ibland den sista).
Och jag håller förresten med om det där med 2 lurar. Min stora gick över till en lur när han var nästan 1,5 och han somnade nästan i lunchtallriken den första månaden. :( Nu är ju alla olika, men jag tror absolut att du bör vänta ytterligare några månader.
Lycka till!
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

hej igen!

det gick rätt så bra med två lurar i en tid, men nu verkar det nog som om sonen är redo för bara en dagslur! jag vet, han är bara tio månader... men...
det är nu en månad sedan han blev kurad och "paletten" borde ju ha trillat ner vid det här laget men varje gång han ska somna så räcker det 15-45 min innan han till slut somnar. oftast c.30 min. idag på em luren somnade han inte alls. han skulle ju sova 1,5 h då, men när det gått 1 h 40 min och han inte somnat så gick jag med lite ironi i rösten och frågade om han sovit gott... så nu har han varit vaken sedan innan kl. 11! det blir minsann rekord för honom att vara uppe över 8 h i sträck innan det blir godnatt! men vad gör man??

en annan fråga. hur i hela världen får ni era bebbar att ta en sån där 5 min power nap. min son får man ju bara inte att somna så där mitt i allt bara. han somnar inte ens i bil!
Mamma till vårt lilla busfrö (16.10.05), underbar liten tös(17.12.06), lillprinsen (05.08.08 ) och prinsessan (20.9.2010)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"