Sova mage

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
bullan

Sova mage

Inlägg av bullan »

Vi tänker starta med SHN så fort som möjligt med våran 6 månaders flicka, men vill verkkligen att hon ska sova på mage eller i alla fall sidan. Är det någon som har tips om ställningar som funkar bättre eller sämre:?:
Vill ju kunna buffa så effektivt som möjligt.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej Bullan och välkommen! :D

Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår din fråga :-k .

Det bästa ur buffnings (och sömn-) synpunkt är att ligga på magen. Det går även att buffa på sidan, men inte lika enkelt. I vilket fall, glöm inte andningslarmet!

Förtydliga gärna frågan, så får du kanske bättre svar! :wink:

/Jenny
bullan

Inlägg av bullan »

Tja. Jag menar om någon har tips på ställningar som ej är magläge. Ska huvudet vara åt vänster, höger? Hur ska benen ligga?
HannaMaria

Inlägg av HannaMaria »

Klipp ur verktygslådan:

Lägg/lyft det lilla barnet på plats på mage. Bäddens huvudände på din vänstra sida. Lägg upp de små armarna på sidorna om huvudet i ett tydligt grepp med båda dina händer samtidigt. Tryck till en liten aning, avslutande men snabbt. Greppa om de små låren och knäna och räta ut båda små benen samtidigt. Tryck till avslutande. Greppa om huvudet med båda händerna och lägg det mjukt men distinkt ner på det släta (drag)lakanet vänt åt höger, bort från dig.

Läs på ordentligt. Det står allt här på nätet, eller i shn boken.

Lycka till! Det lönar sig verkligen. Vi är nu inne på första dagen av uppföljningsveckan och vår lilla kille sov 11 timmar i sträck för första ggn i sitt 9 mån långa liv :D :D :D
JH

Re: Sova mage

Inlägg av JH »

Hej Bullan! :D
bullan skrev: men vill verkkligen att hon ska sova på mage eller i alla fall sidan.
Kanske slant du på tangentern? För visst menar du att ni vill att hon INTE ska sova på mage, eller kanske menar du att ni vill att hon ska sova på RYGG eller på sidan?

Jag vet många som har kurat sina barn på sidan och det har fungerat utmärkt. Själv har vi en liten magsovare så för oss var magläget aldrig något problem, och självklart så är det mer effektivt att buffa när barnet ligger på mage. Men som sagt, jag har läst många inlägg här där folk berättar att de kurat på sidan, kanske kan någon av dem berätta hur de gjorde?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Ryggläget har bara en fördel, det minskar risken för plötslig spädbarnsdöd. Det tar inte bort den helt. Det är därför alla barn borde ha ett andningslarm.
Larmet fungerar så att när det inte känner några andningsrörelser på xx antal sekunder så piper det till. Känner det inget efter ytterligare några sekunder så larmar det högt.
Om barnet har ett andningsuppehåll kan det höga ljudet få barnet att vakna till och dra efter andan. Om inte det räcker så kan det räcka med att "väcka" barnet. Om inte det räcker så har man en möjlighet att återuppliva med hjärt-lungräddning. Den möjligheten har man inte om man inte vet om när andningsuppehållet sker.

Läs det här innan du bestämmer dig tycker jag:

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... et-pa-mage
JH

Inlägg av JH »

Jag håller helt med om att magläget har många, många fördelar, och vi har också en magsover och tänker även lägga nästa barn på mage. Men nu finns det ju de som inte vill lägga sina barn på mage, och det måste man ju respektera? Dessutom så kan ju vissa barn ha vant sig vid att sova på rygg när man ska börja kura och att då dessutom försöka lära dem att gilla magläget, blir ju extra tufft, eller? :?

Jag vet ju också att det finns folk här inne som HAR lyckats med att kura då barnet ligger på sidan, kan ingen av er säga hur ni gjorde?
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
bullan

Inlägg av bullan »

Hej.
Jo JH har helt rätt om att jag skrev fel. Vill alltså INTE ha henne på mage och ville ha lite tips om andra sovställningar. Vet att det finns risk ändå, men vi vill ändå ha henne på rygg eller sidan. Har faktiskt redan börjat SHN och det går riktigt bra. Lite kämpigt vid läggdags (ta typ 40 min), men sen har hon sovit 10,5 och 11 h de senaste två nätterna. :D
JH

Inlägg av JH »

Vad bra! :thumbsup: Lycka till med fortsättningen! :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Gäst

Inlägg av Gäst »

...och andningslarm har ni väl, viket sovläge ni än väljer :?: ...
:D
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Jag ser inget fel i att informera om sådant som inte alla vet. Varför är det fel? Man bestämmer ju själv iallafall.
JH

Inlägg av JH »

susanneethel skrev:Jag ser inget fel i att informera om sådant som inte alla vet. Varför är det fel? Man bestämmer ju själv iallafall.
Vet inte om du svarar på mitt inlägg, men jag menade i alla fall inte att du inte skulle informera :wink: Menade bara att bullan kanske ville ha lite tips från de här inte vars barn inte sover på mage :D
Jenny, mamma till
Bilder på Elsa och Siri!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"