Överlevnadsångest!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Julius

Överlevnadsångest!

Inlägg av Julius »

Hur bota detta vid matning vid bordet? Han äter & skriker mellan varje sked som ges! :(
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
Julius

Inlägg av Julius »

Nu fick jag ju till slut i honom 1½ burk med barnmat från 5månader (den lilla burken) samt ½ burk päronpuré (den stora burken). Det är bara så frustrerande att se att han inte kan njuta av att äta mat utan måste skrika & gnälla så mellan så gott som varje sked. Känns mestadels som om man tvångsmatar honom.
Son f?dd 040806 SHN-kuren startad 17/1-05 & funkar kanon fortfarande!
D?ttrar f?dda 940818 & 970611 & 060220 (Ej kurade)

:heart:Bilder p? de sm? liven:heart:
ia

Inlägg av ia »

Julius,

Ja, det verkar som om er lille kille tycker det ar jobbigt med mat av nan anledning. Men jag vagar garantera att nar ni far ordning pa somnen sa kommer hans aptit och nyfikenhet pa mat!

...om inte, sa maste ni kanske utesluta nat trubbel med svaljningsmekanismen eller nat sant, men sadana problem finns ju bara i yttersta undantagsfall.

Nej, fa koll pa somnen sa ordnar det sig!!!

maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
camilla

Inlägg av camilla »

Mina flickor sover numera gott pa natten men gör emellanat sa som du beskriver att din pojk gor da de ater. Mestadels tror jag det beror pa att de blivit föör hungriga och da maste jag ge dem i rekordfart sa att de inte hinner borja skrika mellan skedarna. Vi har bestamda mattider osv men ibland sa ater de kanske mindre an vanligt vid frukosten och da kan detta forekomma vid middan. Prova att ge honom mat lite tidigare och se om det hjalper, de ar ju bra om han inte ar trott oxa. Med min ena flicka var jag tvungen att ta ett steg bakat och ge henne bara nappflaska nagra dagar for att sedan borja om att ova med sked, da gick det mkt battre.
LYCKA TILL!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
sanna

Inlägg av sanna »

Hej Julius!

Det handlar nog inte så mycket om just överlevnadsångest längre. Antagligen blir allt mycket bättre när ni kommit igång och kurat och fått ordning på tider och sömn. Ännu ligger ni ju hela tiden ett steg efter och iakttar lillkillens reaktioner. Han kommer att bli mindre stressad i takt med att ni blir säkrare på vad ni gör.

Lycka till!
ia

Inlägg av ia »

Tack, Camilla! Kan absolut vara sa som du sager ocksa! Vi har fasta mattider som funkar bra for vara sma sa de ar mestadels pa gott humor, trots hunger, vid maten. Men det stammer nar jag tanker efter, om maten blir forsenad av nan anledning sa kan det bli sa som du, Julius, beskriver. Men mitt hetaste tips ar anda att fa till bra rutiner sa ordnar sant har sig "pa kopet". :D

maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:) :wink: efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Efter att ha blivit mätt snabbt på bröstmjölk/tillägg/välling hela sitt liv så tar det tid innan poletten trillar ner - att man faktiskt kan bli mätt på den där sörjan också. :D

Så lyssna till råden ovan. Mata snabbt som tusan och håll "samtalet" igång. Att äta skall vara roligt. Undvik leksaker men det finns annat att pilla med (mat till exempel i alla dess former eller skojiga skedar) för att distrahera.
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
MorRor

Inlägg av MorRor »

Förstår ditt problem eftersom vi fortfarande får distrahera Teo (9 mån) med allt möjligt när han ska äta annars skriker/gnäller han. Jag får för mig att han tycker att det är tråkigt att äta. Ger man honom ett burklock eller en sked att pyssla med går det oftast jättebra. Man lär sig efterhand i vilket skede man sätter in räddande prylar för att maten ska gå ner. De första 4-5 skedarna går bra sedan börjas det. Får han då en egen sked/lock/smörkniv går det bra med några skedar till. Ett annat tips som i alla fall funkar för oss är att ta en sked efterrätt emellanåt, då kan man "luras" lite eftersom han tror att det kommer mer efterrätt(det är tydligen roligare :roll:)

Ni hittar säkert ert sätt. Fortsätt bara och stå på er. Se glad ut :D och lägg in "självklarhetsattityden" så kommer det att fungera :wink:
Mamma till tv? goskillar f?dda okt-98 och april-04
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"