väcka barn? vad vänta sig av shn? mm

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
idel

väcka barn? vad vänta sig av shn? mm

Inlägg av idel »

hej alla!
Får lite dåligt samvete när jag läser o inser att vi nog gjort en del fel med vår fina ester - 6 månader på fredag. Börjar nu bli mer o mer inne på att shn-kura henne då sömnen börjat strula. Har lite funderingar
* känns spontant knasigt att väcka barn som sover, speciellt ett som sovit alldelse för lite.
* ester har varit en duktig tjej o började självmant sova nästan hela nätter från 21/22 till först 6.00 sen 7.00 sen 8.00, vi har alltså inte haft n¨gra vaknätter MEN nu har hon börjat strula framförallt är det svårt att få henne att somna (jag har hittils sövt henne genom att amma till sömns o det funkade ju bra innan men inte längre) o hon har börjat vakna mer o mer o sover mindre o mindre vill inte att detta ska urarta helt o vill kura henne
men vi ska ivåg på lite olika resor - dels undrar jag om vi kan göra något innan kuren börjar för att göra livet lättare dels undrar jag vad vi kan vänta oss de första nätterna-hon sover ju trots allt hyfsat
*lustigt normen är verkligen att barn inte ska sova, många har förundrat sig över att ester sovit o tyckt att vi inte vetat vad det innebär att vara föräldrar... och även vi har även fått många kommentarer om hur glad o snäll hon är - klart när hon sov bra att hon mådde bra, upplever dock nu att hon blivit mkt gnälligare
*kommer det bli ngn mer shn-kurs?

Tack från Sofia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hejhej!

Välkommen till forumet! :D

Nej, FEL tror jag inte alls att ni gjort - ni har ju haft finfina nätter, och kommer säkerligen snart ha igen! Jag tror att du slipper kura i stor stil, det räcker nog med en "mjuk kur". Det som har hänt är att hon blivit otrygg i att somna själv. Hon behöver övertygas om att du håller vargarna långt borta, så att hon kan sova lugnt, själv.
:idea: Har du Barnaboken? Då får du bra teori bakom de råd du får här på forumet. :D Om du inte har den - investera snarast! :D

När du väcker ett sovande barn enligt schema kan du se det såhär istället:
Du ger trygghet till din dotter genom att visa henne att du vet när det är dags att sova, vakna och äta. Hon ska inte behöva hålla reda på detta, utan kunna lita på att du ser till hennes behov. Då kommer hon inte behöva skrika för att berätta när hon är trött, hungrig mm. Och dottern kan ägna sin energi åt att upptäcka sig själv och världen runtomkring! :D

Så, vad jag tycker du ska göra nu:
:arrow: Läs på i SHN-boken, som jag tycker mig läsa mellan raderna att du har? Alternativt här på forumet (de forum med hänglås framför). Läs också i Barnaboken. Du kommer få mycket kött på benen, och kunna känna hur du ska agera i olika situationer.

:arrow: Inför schema för lilltjejen. Du hittar förslag på schema för olika åldrar här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=153 och sovtider här: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=52.
Du kan också läsa i denna tråden: http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... highlight=

:arrow: Hon behöver lära sig somna lugnt och tryggt, sjävl. Då kommer hon också kunna somna om själv om hon vaknar till mitt i natten. Hjälp henne att komma till ro, isängen/vagnen. Hon ska lugnas i sängen/vagnen, och inte tas upp. DÅ bekräftar du att det är farligt att ligga där. Och det är det ju INTE. :wink:

I någon tråd har någon skrivit detta, som varit en komihåg-lapp många gånger för mig. Kanske kan vara till nytta för dig också?
Använd din förmåga att lyssna av skrik och se dem som olika slags frågor istället:
Är barnet argt (ok att vara arg)
Ledset (behöver hjälp av verktygen)
Trött (stör inte barnet ytterligare)
Hysteriskt (ett allvarligt tillstånd som resulterar i affektkramper och kräkningar och det skall man naturligtvis se till att avhjälpa läs förebygga )
Är rätt så trött ikväll :roll: , men jag hoppas att du fått lite svar på dina frågor. Jag tror att du kommer en bra bit på vägen med att återfå era fina nätter genom att införa schema och att lära henne somna själv.

:D Fråga GÄRNA igen om något är oklart... :D
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, JennyH :wink: :D Perfekt.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
idel

Inlägg av idel »

tack för svar! det känns som vi lite hamnat i den dålig cirkel, hon äter på natten (ammas) o blir därför inte så intresserad av mat om dagen, vill nu inte ens gapa efter jobbig förstoppning - fösöker lura henne men det går med en sked inte mer... suck, o så är det jobbigt ivärmen att orka med att göra mat o truga osv o svårt med den där självklara attityden med nåting som aldrig riktigt funkat... o jag känner att tålamodet tryter allför lätt.... efterssom hon har klarat hela nätter förut vet vi ju att hon kan, men innan vi kan kura vet jag liksom inte hur hon ska fås att somna om...
på dagen somnar hon antingen ivagn eller efter amning o idag när hon inte somnade som hon skulle blev allt helt fel..... o jag kände att nej måste ta tag i detta. har dock fått uppfatningen i shn-boken att man liksom måste köra hela kuren konsekvent.
tack för engagemang!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen! :D

SHN-kuren gör man på barn som inte sover ordentligt, och kanske aldrig sovit ordentligt. Jag fick uppfattningen att dottern tills helt nyligen hade sovit finfint, och då verkar det onödigt att kura i stor stil. Men som du beskriver det i förra inlägget, så ja, en regelrätt kur hade nog varit på sin plats. Och då är det konsekvans som gäller :wink: :D !

:!: Vad gäller maten, så hänger dålig aptit på dagen ju självklart ihop med matservering nattetid. Så kuren kan nog hjälpa till med det också, men som du säkert läst tar det ju några dagar innan polletten trillar ner. Alltså, det kan gå ett par dagar innan hon ökar på matintaget. :D

:!: Vad gäller förstoppning: kolla på forumet Mat, mage och barnakropp! Där finns garanterat någon tråd som du kan hämta tips i. Matlusten kanske kan ökas med plockmat (när börjar man med det egentligen :roll: :-k :oops: ?), det hittar du också tips på under Mat, mage och barnakropp.

MVH Jenny
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

JennyH skrev: :!: Vad gäller förstoppning: kolla på forumet Mat, mage och barnakropp! Där finns garanterat någon tråd som du kan hämta tips i. Matlusten kanske kan ökas med plockmat (när börjar man med det egentligen :roll: :-k :oops: ?), det hittar du också tips på under Mat, mage och barnakropp.
Hej! :D

Vad gäller matlust, recept, plockemat och annat finns en hel del i denna sticky:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=6677

:wink:
/Fjällmor
idel

kur - fler funderingar

Inlägg av idel »

hej o tack igen för svar! allas engagemang gör att vi vågar börja tro på detta.
jo, hon sov bra, men har strulat i ca en månad nu. förstoppnigen har nu gett med sig ( hon fick laktulos) o idag slank det mer mat än på länge. Skönt!
undrar dock
-blir det förvirrande att kura nr pappa tar över hemma på dagarna? alltså jag, mamma har varit hemma med liten nu och om vi kurar när vi tänkt oss kommer pappa ta över hemma under uppföljningsveckan. funkar det eller är det bättre att vänta tror ni?
-jag känner väl en liten rädsla för att "förlora"sömn, därför är det lite läskigt att väcka, dvs om vi inte är helt säkra på OM hon kommer sova och hur länge känns det ju bättre att låta henne sova när hon väl sover, men den där säkerheten kanske infinner sig?
-strategier innan kuren? kan man smått börja med tex schema innan själva kuren o hur funkar det i såfall?

- det verkar som frågorna bara blir fler... :)

tack igen!
Sofia
Gäst

Inlägg av Gäst »

Fråga på :D !! Det är här frågorna ska ställas, och inte till barnet :!:

Okej, fylld av självförtroende svarar jag på dina frågor, trots att jag aldrig kurat min prins. Om jag svarar fel - så rättar någon kunnig mig, eller hur?! :wink:
-blir det förvirrande att kura nr pappa tar över hemma på dagarna? alltså jag, mamma har varit hemma med liten nu och om vi kurar när vi tänkt oss kommer pappa ta över hemma under uppföljningsveckan. funkar det eller är det bättre att vänta tror ni?
Det går lika bra att pappa är hemma. MEN - pappa måste vara tokpåläst, veta vad han gör och varför och inte vackla i attityden. Tänk också på att lugna dagar, utan för mkt nya intryck och utflykter är lämpligt under kurtiden. Jag tror det är farligt att hitta anledningar att vänta med kuren, då är risken att tiden rinner iväg och sömnen blir lidande.
-jag känner väl en liten rädsla för att "förlora"sömn, därför är det lite läskigt att väcka, dvs om vi inte är helt säkra på OM hon kommer sova och hur länge känns det ju bättre att låta henne sova när hon väl sover, men den där säkerheten kanske infinner sig?
Du ser till att hon har förutsättning att sova de timmar hon behöver. Mer kan du inte göra - du kan inte sova åt henne. Räkna med att det tar ett par dagar innan hon greppar situationen och vet vad som gäller. Under den tid ska ni ändå benhårt hålla fast vid era tider. Någon lur eller vargtimmen kan krångla någon vecka eller två, sedan kommer hon att sova sina timmar och vara trygg i att du väcker henne när det är dags att vakna :D .
-strategier innan kuren? kan man smått börja med tex schema innan själva kuren o hur funkar det i såfall?
Strategi nr 1: Vara påläst.
Strategi nr 2: Prata ihop er, tänk er olika situationer och fundera ut hur ni ska agera. Fråga här om ni är osäkra!
Strategi nr 3: Börja med schema redan nu om ni vill, men börja inte så smått... utan inför i så fall med buller och bång!! Se den tråd jag länkat till ovan.

:?: Ni har SHN-boken eller? Jag tror att det mesta av texten i den finns här på forumet :?: , men i SHN-boken är det mer logiskt att hitta rätt plus att man får en DVD där vagning och buffning visas, plus lite till. Vet dock att många har klarat sig på bara infon här på forumet.

Lycka till och bombardera oss nu med frågor!!
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Du har fått så fantastiskt bra svar, så jag ska inte säga så mycket, men en sak i alla fall.
Du skrev i första inlägget att tjejen brukade somna 21/22 och sova till 8. Det går bra med riktigt små, men hon börjar bli stora damen. Det är alldeles för sent. Hon orkar inte hålla ihop sig så länge.

Satsa på kväll kl 20 om du vill att hon ska sova till 8 på morgonen. Eller 19-7 om man så vill.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Här kommer svaret på de frågor du ställde i ny tråd:
efter uppföljningsveckan, ska båda föräldrarna vara med o väcka på morgonen? Som det verkar på scheman jag sett så är middagsluren den längsta, är det vad som funkar bäst för de flesta barn? går det att ha tre lika långa lurar (hon kommer vara nästan sju månader när vi börjar kura)?
:arrow: Vet inte det "rätta" svaret, men spontant skulle jag tycka att det är jättebra om båda föräldrarna kan vara med och göra glad gomorron! Då blir det extra tydligt att flocken är samlad inför dagens uppgifter (som kanske ändå utförs på skilda håll...).

:arrow: En längre middagslur kan ses som lite planering för när barnet är äldre - man har infört en vana att vila en stund mitt på dagen. Kan behövas i många år! Plus att det verkar skönt att ladda om batterierna ordentligt för eftermiddagen, så att liten orkar ända till kvällen!

:arrow: Det går att ha tre lika långa lurar - på ca 45 minuter var då, eller? Jag skulle dock hellre välja en längre middagsvila och kortare på fm/em. Du får gärna visa ditt tänkta schema, så får du säkert respons från glada 7-månaders-föräldrar!

Ni kommer vara härligt bra förberedda till kurandet! =D>
/Jenny

:idea: Lägg gärna in ditt barns ålder i signaturen. Det gör du genom att ändra i din profil! Underlättar också om någon vill hoppa in och svara! :D
idel

fler frågor;smakprotioner o kur? dagslurar

Inlägg av idel »

HEj igen. Tack igen, framförallt du Jenny :D
det jag undrar över nu är att vi försöker ju få den lilla att äta riktig mat men hon vill inte riktikgt gapa (fast idag när jag pratade i telefon samtidigt gick det mycket bättre än vanligt - bort med all överkoncentration!), känns som hon oftast är lite för trött när vi försöker mata o klarar då inte riktigt att äta sig mätt på mat. fundrar angådende kurdagarna, hon sover ju fortfarande hyfsat om än med vaknande o nattmål, om hon kommer klara att ta till sig riktig mat när hon kanske sovit midre efter de första kurnätterna?

dagslurar - har jag förstått rätt? - om barnet vaknar för tidigt under dagslur ska man helt enkelt låta det ligga kvar - eller ska man ramsa, vagna eller vad?

schema (tänkt)

7.00 frukost
9-9.45 förmiddagslur 45 min
10.30 lunch
12-13.30 sova middag 1h30min
14.00 mellanmål
15.30-15.50 lur 20 min
17.30 middag
18.30 nattslurk osv
19.00 sova natt

förutsättningarna är Jag mamma vill gärna kunna amma på morgonen men ska sedan iväg - därav tidig morgon, vill sen även amma middag o nattslurk.

kommentarer mottages tacksamt! :P
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

:arrow: Schemat ser fint ut, tycker jag. Lagom med sömn, och 3,5 timmar mellan målen. :thumbsup:

:arrow: Maten vet jag inte om jag kan hjälpa till med. Lite allmänna funderingar bara:

Vet att det är vanligt att trötta barn (och vuxna :wink: ) kan ha dålig aptit. Den kommer säkert bättre igång när sömnen kommer igång, dvs när ni kurat. Om jag inte minns fel kan man räkna med tre dagar innan aptiten sätter igång rejält?

Och ja, bort med överkoncentrationen!! Låt inte matning bli känslomässig, dvs att du blir glad och beröömer när hon ätit bra, eller ledsen och "tyckersyndom" när hon ätit sämre. Då kan maten lätt bli ett "vapen", ett sätt för älskade dottern att styra er. Mer om detta kan du ju läsa i Barnaboken...(och bättre förklarat där! :roll: ).

:arrow: Oj, vagnings- och ramsningsfrågor hoppas jag att någon bättre bevandrad vill svara på!

När startar kuren? Nyfiken som jag är... :roll: :lol:
Fjällfolket

Re: fler frågor;smakprotioner o kur? dagslurar

Inlägg av Fjällfolket »

idel skrev:dagslurar - har jag förstått rätt? - om barnet vaknar för tidigt under dagslur ska man helt enkelt låta det ligga kvar - eller ska man ramsa, vagna eller vad?
Tjingeling! :D

Du har fått underbart kloka svar av JennyH :!:
När det gäller frågan ovan:
:arrow: Om barnet under kuren vaknar "för tidigt" under daglur, gäller egentligen samma princip som på natten :wink: Barnet ska lugnas där det ligger, få hjälp i ro och kunna somna om själv. Håll schemat klistrat på näsan! Du kan t.ex använda dagramsa vid "sänglur" och vagna vid "vagnlur"...men du kan också ramsa vid "vagnlur". Bestäm dig innan och var konsekvent så blir det så bra så! :thumbsup:
Hoppas det blev tydligt... :?: (lite bråttomsvar idag!)

Lycka till nu :!:
/Fjällmor
idel

Tack! lite lättare o lite fler frågor

Inlägg av idel »

Hej igen o tack igen! :D Ni är så bra att ha, hoppas ni vet det

* schema - först vill jag bara säga att allt känns mycket lättare med schema, jag har varit skeptisk men det är ju mycket lättare att få henne både att äta o sova och man behöver inte undrar "är hon trött nu? -eller" lättare att stå på sig om det strular - hon ska ju sova nu!

* min undran med dagslurarna var väl egentligen om man kunde ha en längre lur på förmiddagen, om man inte väcker henne verkar hon ha lättare att sova länge då än vid lunchtid - men jag har ju förstått att man inte ska haka upp sig på "brukar", "vill", o dyligt utan från schratch.

* har väl fortfarande en liten osäkerhet kvar kring det här med väckning, den måste bort innan kuren! I shn-boken står bla att det viktigaste inte är att barnet sover varje minut utan har möjligheten o då tänker jag lite motsträvigt att det har det ju inte om man väcker det! o att det är viktigare ATT barnet sover än NÄR osv. jag Vet att jag tänker fel dvs rationellt har jag ju förstått att det inte funkar så men jag måste ju förstå det KÄNNA det. Behöver nog en sista liten puff/buff :)

*har nu även barnaboken o läser för fullt där finns ju en del andra råd angående nattsömn tex vagna (ingen ramsa nämns) i tre nätter som ska kura nattslurkare - jag antar att man ska utgå från shn-boken här dvs rikgtig kur med ramsa o allt? börjar bli lite desperat (men det är ju bra för motivationen....) för hon vaknar mer o mer på nätterna den lilla busan o vi kan inte kura förrän nästa vecka för vi (jag o liten) ska åka bort.

TACK igen! :!:
Sofia
mamma till ester f. 28/1 2006 och Holger f. 30/8 2010
Nancy

Inlägg av Nancy »

JennyH skrev: När du väcker ett sovande barn enligt schema kan du se det såhär istället:
Du ger trygghet till din dotter genom att visa henne att du vet när det är dags att sova, vakna och äta. Hon ska inte behöva hålla reda på detta, utan kunna lita på att du ser till hennes behov. Då kommer hon inte behöva skrika för att berätta när hon är trött, hungrig mm. Och dottern kan ägna sin energi åt att upptäcka sig själv och världen runtomkring! :D
Hej idel :D
Läs det som JennyH skrev en gång till :!: :D

:arrow: "Det viktigaste är inte att barnet sover exakt när det "ska" utan har förutsättningarna". Om du genom din trygga ledning visar att hon kan sova lugnt utan oro/undran över nästa programpunkt i tillvaron så är väl DET en förutsättning som heter duga :!: :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"