För kort och missnöjd ensamlek

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
AnnaK

För kort och missnöjd ensamlek

Inlägg av AnnaK »

Hej alla kloka,
Jag har lite problem med att lyckats intressera min son för ensamlek under några längre perioder. 15 minuter kan gå bra men sen är det tvärstopp. Hemliga påsen är inte alls intressant, leksakerna är fina och borde vara spännande och sängen är ju mysig i vanliga fall. Vet inte riktigt hur jag tar mig förbi denna spärr eftersom han blir väldigt ledsen och ställer sig gråtande i fotänden och det känns ju inte så kul och utvecklande precis :? VI har haft ensamlek i ganska många månader nu och aldrig kommit längre än 15minuter i leklängd. De senaste dagarna har han blivit ledsen redan när jag lämnat rummet. :( Nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera detta :?: Kan någon vägleda mig innan jag strular till det för mycket :?:
/Tacksam AnnaK
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej!

Mitt heta tips i detta läge brukar vara en muta i "hemliga påsen" :wink:
Smörgåsrån, äpplebit, morot, sockerfri skorpa, eller nå´t.
Presentera hemliga påsen med just hemlighetsfullhet och spänning!

Ensamleken ska vara till glädje!
Byt leksaker då och då, och dessa leksaker ska han bara ha just då, inte resten av dagen.

Dra ner det till 5 minuter, öka efter några dagar till 10, fortsätt så.
Och viktigast av allt! Bryt när han är GLAD :D
Om han inte är det, så GÖR honom glad innan du lyfter upp honom, annars "räddar du honom" och han tror att det är farligt där :cry:

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Lotta Sthlm

Inlägg av Lotta Sthlm »

hej! för oss har ensamleken funkat bättre nu när jag sätter på en skiva med barnvisor innan jag går ut! :D
Mamma till
Alva :heart: f?dd 25 juli 2004 - verktyg och schema inf?rdes vid tv? m?nader
Leia :heart: f?dd 15 november 2005 - standardmodell fr?n f?rsta b?rjan
AnnaK

Inlägg av AnnaK »

Jag har stoppat allehanda mutor i hemliga påsen och det hjälper tyvärr inte. :? Han är inte intresserad. Leksakerna är fina, nya och "exklusiva" för tillfället. Jag lyfter aldrig upp honom ledsen även om han blir missnöjd väldigt fort. Klurigt :!: Fler tips?
Mamma till Ivar, född 5 mars-04 och kurad vid 5 månaders ålder samt Wilma, född 13 augusti-06 och vänd från nattsuddare till nattsovare med hjälp av Standardmodellen
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"