Vill inte längre bli matad......

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Mamma S

Inlägg av Mamma S »

Jag valjer att hoppa in har och fraga istallet for att starta en ny trad.
Matvagran hjar vi inte haft i var familj mer an nagon dag hogst forran nu. Killen ar 15 manader och fran att ha atit som en hast sa ater han numera som en mus. Vi har markt att plockmat gar saklart battre an grot, men han ar anda sa liiiten i maten. Ar detta en normal utveckling i den har aldern? Han har blivit nagot smalare an forr, och helst av allt ater han bara banan om han sjalv far valja..... Emallanat ar han uppenbart gnallig for att han itne atit ordentligt, men han vill ju inte ha, vad vi an presenterar ar det bara liiite som slinker ner och sen ar han hungrig och lite lessen.... Suck. Ja, jag vet som bor goras, men undrar mest om era 10 manaders bebisar gjorde detta ocksa nar de var 15 manaders bebisar??
3 fina...2005, 2007, 2010
Mindy

Inlägg av Mindy »

Åsa B skrev:Jag tänker på det som AW skriver om olika karaktärer också. Den lilla sparrisen. Varför tycker den lilla sparrisen inte nämnvärt mycket om att äta? "Är" det barnet så eller har det "blivit" så?
Intressant Åsa! :D Jag och maken diskuterade det faktiskt igår. AW skriver ju i Bb (Bekymmer? Mat) att detta är ett problem som överhuvudtaget inte existerar i de delar av världen där maten inte självklart står på bordet.

:idea: Välling. Någon period där maten inte var så jätteintressant här fyllde vi ut med välling efter måltiden. Såg inget fel i det. Välling är ju inte den sämsta maten! Det hjälpte också till att hålla mina sömnvargar borta, för det var mer det jag oroade mig skulle haverera än att ungen skulle svälta ihjäl. :wink: :lol:

Nu sitter sonen och säger MUMS :!: vid matbordet. :lol: :heart: Det är mycket roligare att laga mat till honom än till hans far. :roll:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Suck...känner igen vissa symptom här... :cry: ](*,)
Lilla Adam, nu 8 månader, har hållit på i 3 veckor nu med att krångla vid matningen. Ända sen han började få smakportioner har man nästan inte hunnit med att ta mer mat på skeden för han har gapat hela tiden och ätit allt som serverats. Helt plötsligt slutade han att gapa! [-( Tvärstopp! Hittitlls har det gått att lura honom när han har en gurkbit eller morot i handen som han suger på, då kan man försiktigt dra bort handen från munnen och DÅ gapar han för skeden. Men nu verkar det som om han kommit på att vi "luras" så han stänger snabbt munnen om gurkan försvinner...suck. Vällingflaska morgon och kväll går jättebra, och modersmjölksersättningen ur flaska går också bra, men kom inte med nån sked bara...Ibland gapar han om det är nån fruktpure´han gillar bättre, då går det att få i honom hela burken (innehållet alltså... :lol: ). Banan som han gillat när jag skrapat äter han inte mycket av nu heller. Ska man bara bita ihop och vänta tills det går över? Har provat med lite plockmat också men då kan han inte koncentrera sig på att äta utan bara på att plocka småbitar och antingen slänga på golvet eller kladda. Känns hopplöst och irriterande att försöka mata en som vänder bort huvudet och kniper igen mun.Bild
Gnilla/
Njuter av livet med Adam -05, Evelina -97
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vilken underbar bild på Adam, beslutsam ung man det där! Hos oss fungerar ätandet väldigt bra (än så länge) men vi lite olika metoder Pappan och jag. Pappan matar och håller tallriken på behörig avstånd från Emils vilda händer, själv ställer jag tallriken framför sonen som sticker ner händerna och njuter i stora drag! I början måste jag mata för annars blir han arg när han inte får i sig mat tillräckligt snabbt. Sen kan han ta skeden själv och får till och med in lite mat i munnen då och då.

Mosas banan vägrar han äta nu, inte gott helt enkelt. Så det är bara att skala bananen och så får han bita små och stora bitar själv, fungerar jättebra, däremot vill han inte hålla bananen själv.

Emil gillar att tugga med sina två små tänder, väldigt nogsamt mals maten i lilla munnen som hålls stängd. Stor koncentration krävs så det tar lite längre tid att äta nuförtiden.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D Adam=plockmat trots allt tror jag. :D
Förläng ev. tiden mellan målen så att han är riktigt hungrig och bjud absolut inte på någon välling som utfyllnad förrän han "suttit av" den tid du anser är rimligt för måltiden.

Känner igen vår son, helkört att ens visa en sked... :roll: Och kom ihåg, inga barn svälter sig. :wink:
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Kan nog hända att plockmat skulle fungera bäst ändå. Igår "svälte" vi honom...drog ut länge mellan målen och det gick kanske aningen bättre då, dessutom var det så intressant att titta på pappa som lagade mat just då och oset från stekpannan var spännande! :wink: Som du säger, inga barn svälter, så det är väl bara att vänta tills det går över. Rågbröd är en riktig hit hos oss när det gäller att plocka i sig nåt, så där får han ju ändå i sig lite fibrer och näring.. :wink:
Gnilla/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tänkte bara på det där med plockmaten. Har du provat att du ger plockmat med handen istället för med sked? För oss gick det bra att ge med nypan, ris och annat som gick att trycka ihop och trycka in i munnen. Det var lättare på något vis i början!
Åsa
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

Precis vad jag satt och tänkte på i morse :wink: . Det ska vi prova på idag, för han gapar alltid när jag ska ge små brödbitar, så varför inte prova?! :thumbsup: Han spottar ju aldrig ut maten man lyckas få in munnen på honom så det är värt ett försök!
Gnilla/
Gnilla

Inlägg av Gnilla »

:thumbsup: ÄÄÄNTLIGEN :thumbsup: har Adam kommit på att det trots allt är gott med mat! \:D/ Nu har vi krånglat halva sommaren. Har provat med plockmat, som vi plockat in åt honom eller som han fått plocka själv. Resultatet var att vår lilla guldklimp inte plockar in de små bitarna utan sprider ut dem med ett leende och ser till att de hamnar på golvet... :roll: Så vi har plockat, plockat och plockat. Makaroner har varit bra! Så fort han ser nån som äter frukt eller grönsaker blir han helt vild! Han vill haaaaaa! :lol: Så det har han ätit med god aptit. Härom dagen ringde jag till bvc för att försäkra mig om att han får i sig tillräckligt med vitaminer...sen dess har han ätit, mat med sked! Typiskt va?! Och så underbart när han gapar själv! [-o< Så nu kanske han snart är redo för att börja plocka i sig själv. Måste tillägga att jag återgick till den mixade maten till slät pure´, och DET var gott! Frukt, grönsaker och bröd, makaroner och sånt får tydligen vara i bitar, men inte maten som ska ätas mycket av... :roll: Huvudsaken är ju faktiskt att han äter! Vem skulle förresten vilja äta grovhackad mat utan tänder... :lol: :thumbsup:
Gnilla/
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vad bra!
Det visar så tydligt att det hela är en övning och ett prövande! Det är så lätt att glömma bort det!

Åsa
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"