Sova hela dagen...

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karin F

Sova hela dagen...

Inlägg av Karin F »

Hej alla fantastiska "hjälpare"!
Vi har en underbar liten son, Edwin, på drygt två månader. Han har sedan han föddes haft svårt att sova på dagen (sover ganska bra på natten, vaknar en gång för att äta och har gjort så sedan födelsen). Han sover oregelbundet på dagen, oftas 20 min eller 1 timma, och ibland 2 1/2. Jag har använt mig av standardmodellen, men som sagt har inte sömnen på dagen fungerat. Edwin är nöjd och glad oftas på dagen men jag märker att han blir övertrött på eftermiddag/kväll och då svårare att tillfredställa. Nu har jag bestämt att det ska bli ordning på hans sovvanor och tänkte börja införa ett mer strukturerat schema. Men då dyker det upp några frågor:

1. När jag vagnar honom när han inte sovit klart och blir hysterisk ska jag ta upp honom? Läste i Barnaboken s.162 att man ska ta upp hysteriska nyfödda (hur länge är dom nyfödda?) för att trösta dem innan man kan lägga ner dem igen. Men sen lästa jag också att man inte ska ta upp barn för att då räddar man dom från "vargen".

2. Jag har förstått det som att barnets "inre" schema ska var grunden när man fastställer ett schema. Detta tycker jag är svårt då min lille gosse haft så oregelbundna vanor. Jag kan ju skönja som sagt ett bättre humör på förmiddagarna och han brukar somna vid 22-23 på kvällarna sover till ca 03 för att sedan äta igen kl. 06. därefter kan han ganska lätt somna igen om jag inte tar upp honom och pratar glatt med honom då blir han glad, så jag vet inte riktigt om han är morgontrött eller kvällspigg eller något annat. Hur ska jag göra när jag lägger ett schema?

3. En helt anna fråga: Är det verkligen "normalt" att bajsa en gång i veckan när man helammas? På BVC säger de att det är normalt. Edwin bajsade varje dag i sju veckor, men efter en liten slurk amningstillägg (endast ett tillfälle) har han bajsat två gånger senaste två veckorna. Finns det något bra tips som kan hjälpa vår son att bajsa oftare?

Oj vilket långt mail... Hoppas dock någon kan hjälpa mig...

Varma Hälsningar
Karin och Edwin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

Välkommen hit! :D
:arrow: Ett första tips till dig är att leta runt lite bland trådarna på Späda barn och små samt Kurbarnens hjälpforum för barn upp till ett år. Det finns ganska många trådar just nu om barn runt två månader&schema! kanske kan du hitta ngt matnyttigt för dig också där!

1. Som jag har förstått är man bara nyfödd i ca tre veckor. En tvåmånaders är definitivt inte nyfödd längre. Blir han hysterisk i den bemärkelsen att han kräks och får kramper (som ordet hysterisk egentligen innebär i detta sammanhang), så ska det självklart avhjälpas. Men om han "bara" skriker (frågar) intensivt, så lugna honom där han ligger.

2. Jag tyckte också det var svårt som bara den att sätta ett schema, såg inga tendenser alls eftersom min lille helst ville sova hela tiden. Till slut satte vi detta schemat som funkade bra:
6-7.30 Första målet
7.30-9.30 Sova 2 timmar
9.30-11 Andra målet
11-13.30 Sova 2,5 timmar
13.30-15 Tredje målet
15-17 Sova 2 timmar
17-19 Fjärde målet
19-20.30 Sova 1,5 timmar
20.30-22 Femte målet (nattslurken), då får han ersättning och badar.
22-06 Sover natt

Det finns fler schemaförslag om du letar runt lite. T ex här:
Din kille klarar 8 timmar natt utan mat, och behöver ca 16 timmar sömn per dygn. Fundera ut ett schema som passar med familjen och känns rätt i maggropen :) , läs det så många gånger att du kan tiderna ordentligt och KÖR PÅ. Du kommer nog att få jobba med sömnpassen ( t ex vagna) i några dagar, 3 dagar för att han ska fatta ordentligt och sedan en uppföljningsvecka enligt Anna. Så gjorde vi (fast vi fick jobba med vakentiden istället för sömnen) och det tog några dagar, sedan var Anton sin egen klocka.

3. Har inte haft detta problemet, förutom när jag var sådär liten :oops: :lol: . Mamma har berättat att hon tog tempen på mig i rumpan, och då lossnade det. Rejält. Ibland har vi fått hjälpa lilleman när han varit obekväm och uppenbart nödig genom att lägga honom på rygg och börja upp hans ben lite mot magen. Hoppas det löser sig!

Lycka till! :D
Karin F

Sova hela dagen...

Inlägg av Karin F »

Hej och Tack för svaret!
Jag hade inte upptäckt att det var så många trådar redan ute angående två månaders bäbisar och sömn men nu har jag läst och fått lite tips. Började igår att införa mitt schema och dagen blev riktigt tuff och han strulade även på natten. Idag går det bättre så jag hoppas det bara går bättre och bättre. Jag har satt ett schema som jag tror på sen får jag väl ändra det om det inte passar.

TACK!
Karin och Edwin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej!

POlletten trillar snart ner hos din lille, och han fattar både att du har koll på mat- och sovtider, samt att han själv kommer att ha koll när det är dags att sova. :D

Men ändra INTE på schemat förrän minst tre dagar plus uppföljningsveckan har gått. Bebisen ska ha en chans att hänga med i svängarna, innan man börjar svänga om på nytt. Efter sisådär 10 dagar kan du utvärdera och se om något behöver justeras. Fast det visste du nog redan. :wink:

:D Rapportera gärna hur det går!

MVH
Jennypenny
Sanda

Inlägg av Sanda »

Lite vaselin på termometern och tryck in i ändan och sen lite mot sidan så får du fart på innehållet :) Och dom tycker det är såååå skönt :)
Vill med hela mitt hj?rta att detta ska fungera.....
Mysloken
Kontakt:

Inlägg av Mysloken »

ha ha ha,,,, ja visst är det skönt
Alla har sitt :o)
http://www.copydisc.se
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"