Kura + allergi ?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Februari2006

Kura + allergi ?

Inlägg av Februari2006 »

Hej,
har en son på fem månader som är allergisk mot komjölksprotein. :( Allergin visade sig genom sömnstörningar, eksem, torr hud och klåda. Stackaren låg och kliade sig på natten så lakanen var alldeles blodiga :cry: och sov såklart dåligt. Troligtvis är han allergisk mot fler födoämnen för han blir prickig med jämna mellanrum.

Allergin bekräftades för två månader sedan och sedan dess har vi gått på mjölkfri diet. Nätterna har ju blivit bättre men han sover som längst 4,5 timme och sedan vaknar han ungefär varannan timme. Det är svårt att få honom att somna om, det som fungerar bäst är att ge honom bröstet. Han har helammats tills för två veckor sedan då vi började med smakisar.

Vad tror ni? Går det att kura vår allergiska son nu, eller ska vi vänta tills vi fått utrett vad mer han är allergisk mot?
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej och välkommen hit.
Jag tror definitivt att det går att kura sonen. Han om någon behöver sömnen.
Läs gärna http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=7259 om sömn och mat på natten.

Det viktiga för er föräldrar när det gäller kuren är att inta "attityden av självklarhet". Det är alltså självklart att han ska sova på natten, och på dagen den tid han behöver. Tror (eller VET) ni att ni klarar det innan ni gjort utredningen klar så kommer ni att fixa kuren.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Renee

Inlägg av Renee »

Hej! :D
Hur går det med allergin och sömnen? Min lillknorr är också mjölk- OCH äggproteinallergisk :cry: . Fick veta när han var ca 4,5 mån och gick på mjölkfri diet en månad. Efteresom eksemen kom tillbaka rådde läkaren mig att sluta amma, så det gjorde jag. Hade börjat med puréer och gröt tidigt så det var egentligen inga större problem, men lite trist ändå - man vill ju helst själv bestämma när man vill sluta amma.

Hur som helst; vi hade också problem med sömnen pga klådan. Jag hade kört standardmodellen från start men istället för att amma när han hade svårt att somna om vagnade jag lite för mycket (ville få honom att somna om snabbt så att han inte skulle klia mer och få mer klåda osv) och till slut fick jag kura "på riktigt" för att få ordning på hans sömn.

Vet inte vad jag vill med detta småröriga inlägg (har två små som hjälper mig skriva :wink:) mer än att jag är/var i samma sits som du! Nu verkar eksemen dock ha lugnat sig. Har fått smörja en del med kortison också tyvärr...

Har du fått veta vad det är som han reagerar mer på? Har ni gjort pricktest på ägg också? Se till att få ordentligt utrett vad han reagerar mot så ni slipper lida!

Om ni inte redan börjat kura så kanske ni (under tiden som ni läser på/förbereder kurandet) kan fortsätta införa mer "riktig" mat samt kämpa på med att få stopp på eksemen så att du inte behöver ha några "vargar" i form av oro för att han skulle vara hungrig eller ha klåda när han vaknar på natten och inte kan somna om.

Antar att du fått info om Nutramigen och mjölkfria grötar? Har du hittat något bra forum för barnallergi på nätet? Jag har letat men "bara" hittat allergisidan på Allt för föräldrar. Tar gärna emot tips på bra sajter om du har några :D

LYCKA TILL nu med både sömn o allergi! :D
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Februari2006

Inlägg av Februari2006 »

Hej Renee,
vi har inte börjat kura än. Väntar på boken som vi har beställt och så ska vi till Mallis om en vecka så vi tar nog tag i sömnproblemet efter Mallis.

Vi har fått göra pricktest på mjölkprotein och ägg. Han reagerade kraftigt på båda så jag har hållt mig undan både mjölk- och äggprodukter. Nu har vi börjat med smakisar och försöker ge honom nutravälling på kvällen i hopp om att han ska sova bättre men nutran är inte så populär. Provade ekogo-gröten igår, den verkade populär så den får vi fortsätta med.

Jag har hittat ett bra forum på familjeliv, är dock inte särskilt aktiv där utan går mest in och läser vad som diskuteras. http://www.familjeliv.se/Forum-3-22/m9414933.html

Hur gamla är dina barn?

Hälsningar AK
Mamma till två pojkar födda feb -06 och dec -07.
Februari2006

Inlägg av Februari2006 »

Glöm frågan, såg när dina barn är födda nu :oops: . Signaturen syntes inte medans jag skrev :lol:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Hej!

Har en 2-åring som är allergisk mot komjölksprotein och en 5-månaders som är det också, har det visat sig nu. Jag hoppas att du redan fått bra information men här kommer lite råd från mig.

Med min son uteslöt jag allt (trodde jag) men besvären bestod, fast i mindre grad, tills jag fick träffa dietist på barnmottagningen och förstod att mjölk finns i nästan allt (i olika former). Först då blev det riktigt bra med honom. Vi fick inte heller i honom (och inte heller Disa nu) Nutramigen, fast att vi införde det i väldigt små mängder tillsammans med bröstmjölken, så jag gjorde till slut välling på havremust (Änglamarks mjölkfria), vatten och bröstmjölk (som jag pumpade ut) och båda barnen har slurpat i sig jätteglatt. Jag har även provat att göra välling på Ekogo-gröten men det är inte lika populärt. Som gröt slukar tösen dock detta. Trots att Disa fram tills hon var 4,5 månade inte fick något annat än bröstmjölk har hon själv förlängt natten och är nu uppe i 9 timmars obruten nattsömn och imorgon ska jag börja SHN med henne för att få till hel natt. Hon tar inte flaska men jag ger henne vällingen med sked och hon sörplar glatt i sig! Så kanske kan det vara något för er att testa? :D

Med min första väntade jag till han var 8 månader pga att jag var nervös över allergin, precis som du. Men i backspegeln - och med Disa att jämföra med - inser jag att jag lika gärna kunde ha satt i gång tidigare. Jag tror att vår oro och sonens obehag i samband med allergin kanske påverkade honom och gjorde att hans sömn blev mer orolig. När han väl fick hjälp att komma till ro gick det över förväntan bra. Med andra barnet var jag förberedd och visste hur jag skulle göra redan från början och därför har hon inte haft samma bekymmer utan sovit fint hela tiden. Nu ska bara nätterna förlängas. Lycka till :!:
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Februari2006

Inlägg av Februari2006 »

Nu smäller det :P ikväll kör vi igång kuren! Har spenderat de senaste veckorna med att läsa på och nu är vi laddade att köra igång.
Sonens rum är mörklagt och katrinplommonpuré har inhandlats.
Håll tummarna för oss [-o< så återkommer jag med rapport.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:

Glöm inte attityden, att läsa på lite extra under vaktimmarna inatt och hur skönt det ska bli för lille sonen att få sova gott! :D

/Jenny
Februari2006

Inlägg av Februari2006 »

Så var första natten avklarad och snart börjar natt nummer två.

Första natten gick bra tycker jag. Det tog sin lilla stund innan han somnade första gången (50 min). Vargtimmen var oxå jobbig med många uppvaknanden och många frågor. Men överlag så tycker jag att det känns bra och det känns skönt att äntligen dragit igång kuren :lol: .

Inatt sov lille O 9,5 timmar totalt (vi har 11,5 på schemat). Dagslurarna har gått bra fast han har vaknat lite tidigare än vi planerat, så han har bara sovit 2h 45min (3h 30 min på schemat).

Nu ska jag repetera och läsa på inför natten :sleep: Hoppas jag håller mig vaken :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Bra jobbat!
:D
Ewa

Inlägg av Ewa »

Härlig attityd! :lol: Och det låter som om det gått bra.Fortsätt i den fina stilen så kommer det att gå hur bra som helst!
Min Disa är nästan på dagen lika gammal som din Oscar (f 060206) och vi håller som bäst på med kuren vi också. Hon somnar inte störtlycklig ännu så vi har en bit kvar, men på det hela taget går det riktigt bra.
PS. Ecogos äppelgröt finns nu med vaniljsmak och är väldigt populär här - som tips, om ni inte redan upptäckt den.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Ewa

Inlägg av Ewa »

Liten miss. 060209 är Disa född - inte 06 som jag i min iver fick till det.
Februari2006

Inlägg av Februari2006 »

Tack för era uppmuntrande ord :P

Natt två avklarad och den gick jättebra. O blev lite grinig vid läggning så det tog tjugo minuter för honom att bli tyst. Kortare än natt ett :D O vaknade väl iofs nästan varannan timme men ramsa utanför dörren tog oftast och han somnade om på några minuter. Det var verkligen häftigt att uppleva :mrgreen: . Några gånger fick jag gå in och lägga tillrätta och göra solfjädern, men då blev det inga protester/frågor som det blev första natten.
Under vargtimmen var han vaken ca 40 min, men han skrek liksom aldrig upp sig utan låg bara och gnölade lite.

Han sov totalt 10,5h inatt :thumbsup: (11,5 på schemat)

Nu ligger han och sover igen, pappa lade bara tillrätta och sa dagsramsan så somna han. :D

Ewa: Vi har inte provat äpple/vaniljgröten ännu, men jag har sett den i affären. Kul att den är omtyckt. :?: Hur många dagar har ni gjort på kuren :?:
Ewa

Inlägg av Ewa »

17 nätter genomförda. Vaknar 0-2 gånger per natt/morgon, och det är fortfarande lite protester vid läggning som ska fixa till sig innan det känns riktigt toppen. Men det har gått förvånansvärt bra.
Hon har dock börjat med att vända sig och bli superarg över att hon sen inte somnar, men där hittade jag en bra tråd här på forumet och hoppas att det ska rätta till sig.
Februari2006

Inlägg av Februari2006 »

Så, nu är natt tre och fyra avklarade, och det har gått super :thumbsup:

:arrow: Natt tre somnade han på tio minuter och vaknade till endast en gång under vargtimmen, ramsax4 tog och han somnade om. Sedan vaknade han en halvtimme innan det var dags för "gomorron" och då ville han absolut inte sova så vi plockade upp honom en kvart för tidigt :oops:

:arrow: Natt fyra somnade han på en kvart och vaknade inte förrän 4.10. Då räckte inte ramsan utan jag fick lägga tillrätta två gånger och han somnade till slut kl. 4.45. Någon timme senare hojtar han till igen, ramsa x 4 tar och han blir tyst. 7.30 väcker vi en glad liten gris.

Ser med spänning fram emot natt 5 och sänder stort tack till min/vår guru Anna Wahlgren för hennes SHN-kur :D :P :wink:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"